دبیر بیستودومین دوره «جشنواره ملی کتاب رشد» در نشست خبری تشریح کرد:
اعطای نشان رشد به ۱۹۵۰ اثر جدید در جشنواره کتاب رشد/ معرفی ۴۲ اثر برگزیده در مراسم اختتامیه و اهدای پنج جایزه ویژه
تهران (پانا) - دبیر بیست و دومین دوره "جشنواره ملی کتاب رشد" با بیان اینکه جشنواره کتاب رشد، بهعنوان یکی از جشنوارههای محبوب وزارت آموزش و پرورش، نقشی فراتر از تبلیغ و ترویج دارد، گفت این جشنواره، ماموریتی خاص از وزارت آموزش و پرورش را دنبال میکند.

نشست خبری ابوذر حسامپور دبیر بیست و دومین دوره "جشنواره ملی کتاب رشد" در ساختمان شماره ۴ وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
ابوذر حسامپور در این نشست گفت: جشنواره کتاب رشد، به عنوان یکی از جشنوارههای محبوب وزارت آموزش و پرورش، نقشی فراتر از تبلیغ و ترویج دارد.
حسامپور ادامه داد: این جشنواره، بر خلاف بسیاری از جشنوارههای دیگر، ماموریتی خاص از وزارت آموزش و پرورش را دنبال میکند. این ماموریت، ساماندهی و تنظیم ورود منابع آموزشی و تربیتی به مدارس و مراکز آموزشی است. مطابق مصوبه ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش (شهریور ۱۳۸۹)، سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی موظف به انجام این کار است.
وی افزود: سازمان پژوهشی، بهعنوان متولی تعلیم و تربیت و برنامهریزی کتابهای درسی، مسئولیت نظارت و ساماندهی محتواهای مکمل و مقوم کتابهای درسی را نیز بر عهده دارد. این شامل کلیه تولیدات ناشران و تولیدکنندگان منابع آموزشی برای رده سنی صفر تا ۱۸ سال میشود و همچنین شامل منابع چاپی و غیرچاپی است.
دبیر این جشنواره با بیان اینکه "جشنواره کتاب رشد" ماموریت مهمی را دنبال میکند، اظهار کرد: سالانه، پس از فرایندی یکساله، منابع آموزشی توسط ناشران مختلف (کودکان، نوجوانان، و آموزشی) برای سازمان پژوهش و دبیرخانه جشنواره ارسال میشوند. در اختتامیه، منابع برتر و برگزیده معرفی میشوند. اگر اختتامیه برگزار نشود، این فرایند در سازمان پژوهش ادامه مییابد.
وی درباره "فرایند جشنواره ملی کتاب رشد" گفت: فرایند ارزیابی یکساله است یعنی از ابتدای فروردینماه ۱۴۰۳ تا انتهای اسفندماه ۱۴۰۳ است.
ابوذر حسامپور در رابطه با آمار آثار ارسالی، اظهار کرد: بیش از ۴۰۰۰ اثر توسط ناشران ارسال شده است و ۱۹۵۰ اثر، نشان رشد گرفتند و از میان اینها، ۸۵ اثر به عنوان نامزد انتخاب شدند. در اختتامیه نیز، ۴۲ اثر به عنوان برگزیده و اثر برتر معرفی میشوند.
وی درخصوص اهمیت فرایند "نشان رشد"، بیان کرد: فرایند نشان رشد، مهمتر از خود جشنواره است. در اختتامیه این دوره، رونمایی از نسخه جدید و المان بصری جدید نشان رشد انجام خواهد شد.
حسامپور افزود: وزارت آموزش و پرورش، برای مشارکت ناشران و تولیدکنندگان، از طریق اعتبارنامه نشان رشد، مجوز ورود منابع به مراکز آموزشی را صادر میکند. این فرایند به تولیدکنندگان مکتوب و غیرمکتوب اجازه میدهد تا منابع خود را در مراکز آموزشی عرضه کنند.
وی ادامه داد: در جشنواره کتاب رشد، بیش از ۴۰۰۰ اثر توسط ناشران ارسال شده است. از این تعداد، ۳۰۰۰ اثر در طول یک سال دریافت و ۱۸۰۰ اثر در یک ماه اخیر دریافت شده است و ۱۸۰۰ اثر جدید به فهرست آثار رسیده است.
ابوذر حسامپور با بیان اینکه کتابها در ۵ گروه داوری و ۱۳ محور مورد ارزیابی قرار گرفتند، اظهار کرد: گروه اول(علوم تربیتی و روانشناسی) و کتابهای مرتبط با علوم تربیتی و روانشناسی است و گروه دوم (مطالعات علوم انسانی) و کتابها در حوزه مطالعات دینی، قرآن پژوهی، مطالعات فرهنگی، اجتماعی، زبان، ادبیات فارسی، شعر و داستان کودکان است.
وی ادامه داد: گروه سوم (علوم مهارتی و دانش افزایی)، کتابهای مهارتی و دانش افزایی است و گروه چهارم (مطالعات هنر و تصویرگری)، کتابهای هنری و تصویرگری است و گروه پنجم و آخرین گروه، (مطالعات هنر و تصویرگری)، کتابهای هنری و تصویرگری است.
دبیر جشنواره ملی کتاب رشد با بیان اینکه جشنواره، ۵ جایزه ویژه نیز در نظر گرفته است، بیان کرد: جایزه ویژه اول، به آثار مرتبط با علوم تربیتی و روانشناسی است. جایزه ویژه دوم، به آثار درباره دستاوردهای ایران اسلامی، مفاخر و الگوهای ملی و انقلابی اسلامی، دستاوردهای انقلاب اسلامی، اهتمام به مصرف تولیدات ملی و تمدنسازی است.
حسامپور ادامه داد: جایزه ویژه سوم، به آثار مرتبط با علوم مهارتی و دانش افزایی است و جایزه ویژه چهارم، به آثار مرتبط با مفهوم فرهنگ، قدرشناسی از مقام معلم، مقام مادر، توجه به جایگاه پدر و خدمتگزاران فرهنگ است و جایزه ویژه پنجم، به آثار مرتبط با سبک زندگی ایرانی اسلامی، خانوارمحوری، خلاقیت و تقدم منافع فردی و جمعی است.
حسامپور افزود: جوایز ویژهای با عناوین «ایران افتخار»، «روشنا»، «معنای زندگی» و «رسم زندگی» در نظر گرفته شدهاند که محورها و مفاهیم مرتبط با هر جایزه به طور شفاف در اختیار ناشرین قرار گرفته است.
وی همچنین گفت: این جوایز با توجه به نیازهای برنامه درسی ملی و وزارت آموزش و پرورش تعیین شدهاند و به آثار مرتبط با مفاهیمی مانند ولایتمداری، آرمان فلسطین، جهاد مقاومت، حقطلبی و استکبارستیزی، سیره امامان، آزادی، حیا، غیرت و معناداری زندگی و... اهدا خواهند شد.
حسامپور اظهار کرد: بیست و دومین دوره جشنواره کتاب رشد، با مشارکت ناشران و نویسندگان، شاهد حضور آثار متنوعی بود. ستاد نماز، موضوع نماز را در محورهای خود قرار داد و کتابهای مرتبط در این بخش مورد توجه قرار گرفتند. وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز موضوع فرهنگ کار را پیشنهاد دادند و جایزه فرهنگ کار به کتابهای این محور تعلق گرفت. همچنین، رویداد «کتابنما» به عنوان بخش مستقلی از جشنواره، به ترویج کتاب و کتابخوانی، به ویژه در حوزه کودک و نوجوان، پرداخته شد. در این بخش، محتواهای غیر کتابی همچون تصویر، سامانهها، ایدههای نو و نرمافزارهای کاربردی نیز مورد ارزیابی قرار گرفتند.
وی افزود: این رویداد، ابزارهای کاربردی برای استفاده بهتر از کتاب توسط کودکان و نوجوانان را نیز ترویج میکند.
حسامپور با بیان اینکه چهار نشست تخصصی در این دوره برگزار میشود، اظهار کرد: نشست اول با موضوع "همکاری انجمنهای فرهنگی ناشران کودک و نوجوان" با شهرداری تهران در فرهنگسرای اندیشه برگزار میشود و نشست دوم با موضوع "الگوی مقاومت ایمانی در کتاب کودکان و نوجوان" با همکاری بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس، برگزار میشود.
وی ادامه داد: نشست سوم با موضوع "هوش مصنوعی و آینده کتاب کودک و نوجوان" با همکاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، با سخنرانی دکتر عاملی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی است که این نشست امروز در شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار میشود و نشست چهارم با موضوع "ارتقای فرهنگ کتاب و کتابخوانی و نقش نشان رشد و معلمان" ، با حضور معاون آموزش ابتدایی، خانم دکتر حکیمزاده و نماینده معاونت پرورشی است که این نشست فردا در سازمان پژوهش برگزار خواهد شد.
مراسم اختتامیه بیست و دومین دوره جشنواره ملی کتاب رشد روز ششم اسفند در حوزه هنری برگزار خواهد شد.
ارسال دیدگاه