‌پانا به بهانه آغاز جشنواره ملی کتاب رشد گزارش می‌دهد؛‌

جشنواره‌ کتاب رشد، محفل معرفی آثار فاخر دانش‌آموزی‌

کدام اثر وزیر آموزش و پرورش در جایگاه استاد دانشگاه، برگزیده ‌جشنواره رشد شده بود؟‌

تهران (پانا) - فراخوان ارسال اثر به بیست‌ویکمین جشنواره ملی کتاب رشد منتشر شد. جشنواره‌ای که وزیر آموزش و پرورش نیز یکی از برگزیدگان ادوار گذشته آن است.

کد مطلب: ۱۴۴۰۵۵۵
لینک کوتاه کپی شد
جشنواره‌ کتاب رشد، محفل معرفی آثار فاخر دانش‌آموزی‌

کتاب به‌عنوان یک کالای فرهنگی و اجتماعی همواره از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار بوده و افرادی که اهل مطالعه هستند نسبت به دیگران از عمق تفکر و سطح سواد و اطلاعات عمومی بالایی برخوردار بوده و در مسائل مختلف جامعه، هوش، استعداد، علم و توان بالایی جهت تحلیل دارند. برگزاری جشنواره‌ها‌ و مسابقات مختلف در حوزه کتاب و کتابخوانی نیز با هدف ترغیب و ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی و افزایش نرخ مطالعه برگزار می‌شود و همچنین ایجاد رقابت در بین ناشران و متولیان حوزه کتاب نیز می‌تواند به عنوان یکی دیگر از اهداف این حوزه به شمار برود که یکی از این رویدادها جشنواره ملی کتاب رشد است که توسط سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی به عنوان یکی از ارکان مهم وزارت آموزش و پرورش برگزار می‌شود.

فراخوان بیست‌ویکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد از ابتدای هفته جاری توسط دبیرخانه این جشنواره منتشر شده که آثار ناشران، نویسندگان و مترجمان در این دوره از جشنواره در محورهای هویت دینی، هویت ملی و انقلابی، هویت خانوادگی و کسب شایستگی‌های فردی و اجتماعی در تربیت نسل آینده‌ساز ایران اسلامی به رقابت با یکدیگر خواهند پرداخت. همچنین جوایز ویژه‌ای نیز در محورهای پنجگانه دستِ بوسیدنی؛ ایران و افتخار؛ روشنا؛ معنای زندگی و رسم زندگی به آثار فاخر و ارزنده اعطا می‌شود.

مهلت ارسال آثار تا 4 بهمن است

ناشران و نویسندگان علاقه‌مند به شرکت در این جشنواره پس از ثبت مشخصات کتاب‌های مرتبط در سامانه دبیرخانه جشنواره به نشانی الکترونیکی http://samanketab.roshd.ir/ باید 2 نسخه از کتاب‌های خود را تا 4 بهمن 1402 به دبیرخانه جشنواره کتاب رشد ارسال کنند. آیین پایانی بیست‌ویکمین دوره جشنواره ملی کتاب رشد نیز پایان بهمن‌ماه برگزار خواهد شد.

رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش اوایل ماه جاری با حضور در سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و دیدار صمیمانه با مولفان و کارشناسان برنامه‌ریزی درسی گفت: این سازمان که به مثابه قلب آموزش و پرورش است باید بیش از هر زمانی مورد توجه قرار گیرد و این توجه از آن منظر است که همه بدانند سازمان پژوهش چه جایگاهی دارد و چگونه باید به آن نگریست. لذا حضورم برای دومین بار طی 6 ماه گذشته، نشان از اهتمام وزارت به این سازمان، مولفان کتاب‌های درسی و همچنین بدنه کارشناسی دارد.

صحرایی با تبیین نقش قابل توجه کتاب درسی خاطرنشان کرد: کتاب درسی، اهمیت فوق راهبردی برای کشور دارد و هدف همه ما باید این باشد که تحولی سترگ در آینده جوانان رقم بخورد و تحقق این آرمان جز از مسیر مدرسه ممکن نیست و در مدرسه نیز تحول آغاز نمی‌شود مگر از برنامه درسی و راهنمای عمل که سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تولید کرده و به معلمان ارائه می‌کند.

وی با طرح موضوعاتی از جمله بازطراحی رشته‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و حجم زیاد مطالب کتاب‌های افزود: یکی از اقدامات ارزشمند سازمان پژوهش، مجلات رشد است که خوب و به‌روز شده و برای رسیدن این مجلات به دست معلم باید تمهیداتی اندیشیده شود و افتخار بنده این است که برگزیده جشنواره رشد هستم.

وزیر آموزش و پرورش همچنین ضمن بازدید از کتابخانه سازمان، اقدامات صورت‌گرفته جهت دیجیتالی شدن کتب درسی و آرشیو قابل دسترس را تحسین کرد و در نشست اختصاصی با مولفان کتاب‌های درسی، ‌نظرات آن‌ها را شنید و اقدامات صورت‌گرفته درخصوص مطالبات اعضای هیات علمی سازمان را تشریح کرد.

وزیر آموزش و پرورش برگزیده کدام بخش جشنواره رشد است؟

همان‌طور که گفته شد، وزیر آموزش و پرورش در بازدید از سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت افتخار می‌کنم که برگزیده جشنواره رشد هستم.

رضامراد صحرایی در این رابطه به پانا گفت: «برگزیده شدن بنده برای کتاب «ایران‌شناسی 1» بود.»

وی در پاسخ به اینکه آیا در دوران دانش‌آموزی برگزیده جشنواره رشد بودید؟ بیان کرد: «خیر؛ مربوط به دوران استاد دانشگاهی‌ام بود.»

کتاب «ایران‌شناسی ۱» یکی از کتاب‌های آموزشی انتشارات آزفا (وابسته به بنیاد سعدی) برای فارسی‌آموزان سطح میانی و فوق‌میانی است که بر پایه روش‌های علم آموزش زبان دوم طراحی و تالیف شده و از دستاوردهای علمی جدید در این فن بهره برده است. هدف این کتاب، آموزش همزمان زبان فارسی و ایران‌شناسی است به‌طوری که زبان‌آموز در آینده به‌طور مستقل بتواند متون ایران‌شناسی را بخواند و درباره ایران‌زمین، اطلاعات کسب کند.

آیین اختتامیه بیستمین جشنواره ملی کتاب رشد ۱۰ بهمن 1401 با حضور وزیر وقت آموزش و پرورش در باغ کتاب تهران برگزار شد. ۳۴۴۰ کتاب در دوره گذشته به دبیرخانه ساماندهی منابع آموزشی و تربیتی ارسال شده بود که از بین آن‌ها ۱۳۸۲ عنوان، موفق به کسب نشان رشد شده بود که ۶۶۲ عنوان کتاب توسط هیات انتخاب جشنواره کتاب رشد، حائز شرایط ورود به جشنواره شدند. این کتاب‌ها در ۱۳ گروه داوری مورد ارزیابی قرار گرفتند و ۵ محور نیز توسط کمیته علمی برای اولویت‌های ویژه در دوره گذشته، معین شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار