مدیرکل پیشگیری از آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد:
ضرورت همکاری فعال تمامی نهادها برای مقابله با آسیبهای اجتماعی
تهران (پانا) - مدیرکل پیشگیری از آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش گفت اصلاح و بهبود رویکردها در حوزه آسیبهای اجتماعی نیازمند همکاری و همافزایی تمامی ارکان و نهادهای فعال در این عرصه است.

دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان با حضور حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزشوپرورش، سمیهسادات ابراهیمی مدیرکل پیشگیری از آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش و فعالان حوزه کودک و نوجوان در ساختمان شهیدسلیمانی اردوگاه شهیدباهنر تهران برگزار شد.
سمیهسادات ابراهیمی، مدیرکل پیشگیری از آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش، در این دورهمی گفت: بهرهبرداری از ظرفیتهای انسانی و تعامل بین نهادها برای ارتقاء خدمات مشاورهای و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی ضروری است.
ابراهیمی با بیان اینکه آموزش و پرورش به تنهایی قادر به مقابله با آسیبهای اجتماعی نیست، گفت: ما به ایجاد همکاری با سازمانها و نهادهای مختلف نیاز داریم؛ زیرا آسیبهای اجتماعی دغدغهای است که نه تنها افراد بلکه خانوادهها را نیز در بر میگیرد.
وی در ادامه به ظرفیتهای موجود در حوزه مشاوره اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در کشور ۶۵۲ مرکز مشاوره با حدود ۱۳ هزار مشاور فعال داریم، اما با چالشهای جدی در ارتقاء کارایی و کارآمدی این نهادها مواجه هستیم.
مدیرکل پیشگیری از آسیبهای اجتماعی اظهار کرد: تحول در نظام مشاوره و هدایت استعداد تحصیلی از الزامات آموزش و پرورش است و تا کنون گامهایی برای بهبود این فرآیندها برداشته شده اما همچنان نیازمند تلاش و همکاری بیشتر هستیم.
وی به ضرورت غنای ادبیات مربوط به آسیبهای اجتماعی در کشور اشاره کرد و گفت: امیدواریم که با هدفگذاری دقیق و همکاریهای بینسازمانی، مشکلات فعلی به حداقل برسد و در نهایت به بهبود سلامت اجتماعی کل جامعه منجر شود.
ابراهیمی ادامه داد: اگر به دنبال همکاری با مجموعههای هنری و رسانهای هستید تا در زمینه پیشگیری از آسیبهای اجتماعی و تربیت دانشآموزان فعالیت کنید، چند نکته کلیدی وجود دارد که میتواند مفید باشد:
۱_ شناسایی و انتخاب مجموعههای مناسب: بررسی کنید که کدام هنرمندان یا گروههای هنری در زمینههای مرتبط با آموزش و پیشگیری از آسیبهای اجتماعی فعال هستند و میتوانند تجربه و دیدگاههای منحصر به فردی را ارائه دهند.
۲_ طراحی رویدادهای هنری: برگزاری رویدادهایی مانند کارگاههای هنری، نمایشگاهها یا اجراهای زنده که میتواند در ترویج مفاهیم آموزشی و پیشگیرانه مؤثر باشد. این رویدادها میتوانند با استفاده از هنر به تقویت پیامهای اجتماعی بپردازند.
۳_ آموزش خانواده: ایجاد برنامههایی برای آموزش خانوادهها درباره انواع آسیبهای اجتماعی و راهکارهای پیشگیری، که میتواند شامل جلسات آموزشی با حضور متخصصان و هنرمندان باشد.
۴_ ایجاد الگوهای موفق: معرفی و بررسی الگوهای موفق در سایر کشورها و سازمانها که در این زمینه فعالیت میکنند، و بررسی اینکه چگونه میتوانیم از تجربیات آنها بهرهبرداری کنیم.
۵_ تنظیمگری و تعامل: نیاز به تعریف دقیقتری از نوع تعامل و شیوههای دسترسی به اطلاعات، منابع و همکاریها. این موضوع نیاز به یک برنامهریزی منظم و شفاف دارد تا همه طرفها در یک راستا حرکت کنند.
۶_ مشارکت دانشآموزان: استفاده از دیدگاهها و ایدههای خود دانشآموزان در روند برنامهریزی و اجرای فعالیتها، که میتواند به افزایش جذابیت و اثربخشی برنامهها کمک کند.
مدیرکل پیشگیری از آسیبهای اجتماعی وزارت آموزش و پرورش افزود: با تشکیل یک شبکه همکاری مؤثر میان هنرمندان، رسانهها و سازمانهای آموزشی، میتوان به ارتقاء آگاهی و پیشگیری از آسیبها کمک شایانی کرد. این تعامل میتواند به ایجاد فضایی پویا و خلاق در میان نوجوانان و دانشآموزان بیانجامد.
ارسال دیدگاه