یک معلم در گفتوگو با پانا:
آموزشوپرورش بهدنبال کشف استعدادهای منحصربهفرد دانشآموزان باشد/ ضرورت بازنگری در برنامههای آموزشی و استفاده معلمان از روشهای نوین تدریس
تهران (پانا) - یک دبیر جامعهشناسی با بیان اینکه هر دانشآموزی دارای استعدادها و تواناییهای منحصر به فردی است، گفت نظام آموزشی باید به گونهای طراحی شود که این استعدادها شناسایی و شکوفا شوند.
فاطمه جعفری دبیر جامعهشناسی ناحیه یک بهارستان، در گفتوگو با پانا بر ضرورت تربیت معلمان حرفهای و توانمند تاکید کرد و گفت: «دانشگاههای تربیت معلم باید با بازنگری در برنامههای آموزشی و استفاده از روشهای نوین تدریس، معلمان را برای مواجهه با چالشهای روزآمد آماده کنند. همچنین، آزمونهای استخدامی باید به گونهای طراحی شوند که بهترین و شایستهترین افراد را جذب کنند. پس از استخدام نیز، آموزش و پرورش موظف است با برگزاری دورههای آموزشی مستمر و کارگاههای تخصصی، معلمان را با آخرین تحولات علمی و فناوریهای نوین آشنا سازد.»
ایجاد انگیزه در مدارس
وی در ادامه، به اهمیت ایجاد محیط یادگیری مناسب و تشویق دانشآموزان به یادگیری فعال اشاره کرد و افزود: «مدارس باید به تجهیزات و فناوریهای آموزشی روز مجهز شوند و فضایی امن، پویا و انگیزهبخش برای دانشآموزان فراهم کنند. ایجاد فضاهای ورزشی و تفریحی مناسب، برگزاری اردوهای علمی و فرهنگی، و تشویق دانشآموزان برتر از طریق اهدای جوایز و تقدیرنامهها، میتواند نقش مؤثری در افزایش انگیزه و علاقه دانشآموزان به تحصیل داشته باشد.»
خانوادهها به عنوان مهمترین نهاد تربیتی، نقش بهسزایی در شکلگیری شخصیت فرزندان خود دارند
جعفری همچنین به نقش بیبدیل خانوادهها در فرآیند آموزش و پرورش تأکید کرد و گفت: «خانوادهها به عنوان اولین و مهمترین نهاد تربیتی، نقش بسیار مهمی در شکلگیری شخصیت و آینده فرزندان خود دارند. آموزش و پرورش باید با برگزاری کلاسهای آموزشی و کارگاههای مشاوره، خانوادهها را با اصول صحیح تربیت فرزند، نحوه برخورد با چالشها و مشکلات دوران نوجوانی، و راههای تقویت ارتباط مؤثر با فرزندان آشنا سازد. حضور روانشناسان و متخصصان حوزه تربیت نوجوانان در این کلاسها، میتواند به خانوادهها در درک بهتر نیازهای فرزندان و ارائه راهکارهای مناسب کمک کند.»
هر دانشآموزی دارای استعدادها و تواناییهای منحصر به فردی است
وی افزود: «ارتقای کیفیت آموزش به معنای فراهم کردن فرصتهای برابر برای همه دانشآموزان، صرفنظر از موقعیت جغرافیایی، اقتصادی و اجتماعی آنها است. باید به این نکته توجه داشت که هر دانشآموزی دارای استعدادها و تواناییهای منحصر به فردی است و نظام آموزشی باید به گونهای طراحی شود که این استعدادها شناسایی و شکوفا شوند.»
ارتقای کیفیت آموزش، توجه به ابعاد پرورشی و تربیتی دانشآموزان است
ناهید جعفری ادامه داد: «ارتقای کیفیت آموزش به معنای بهروزرسانی محتوای آموزشی، استفاده از روشهای تدریس فعال و مشارکتی، و توجه به ابعاد پرورشی و تربیتی دانشآموزان است. دانشآموزان باید مهارتهای تفکر انتقادی، حل مسئله، کار گروهی و مسئولیتپذیری را بیاموزند و برای زندگی در جامعهای پویا و متغیر آماده شوند. آنها باید بتوانند راهکارهای جامعهشناسی را پیش ببرند، شهروندان و انسانهای خوبی باشند و در نهایت، برای جامعه خود افراد مفیدی باشند.»
این دبیر نمونه بر اهمیت همکاری و هماهنگی بین نهادهای مختلف آموزشی، فرهنگی و اجتماعی، ابراز امیدواری کرد و گفت: «امید است که با تلاش و همت همگانی، بتوان گامهای مؤثری در جهت ارتقای کیفیت آموزش و ایجاد عدالت آموزشی در کشور برداشت.»
ارسال دیدگاه