معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد:
تحول در آموزش با اجتماعات یادگیری؛ رویکردی جدید در اجرای سند تحول بنیادین
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بر نقش اجتماعات یادگیری در اصلاح روشهای تدریس و تحقق مدرسه در تراز سند تحول بنیادین تأکید کرد.
رضوان حکیم زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشستی با معاونان آموزش ابتدایی آموزش و پرورش تهران، با اشاره به سخنان دکتر پزشکیان، رئیسجمهور، گفت: تحول در آموزش نیازمند مشارکت و تلاش جمعی معلمان است. بر این اساس، ایجاد گروههای یادگیری ۲۰ تا ۲۵ نفره از معلمان و شبکهسازی میان آنها، رویکردی است که میتواند به بهبود فرآیند یادگیری و فعالسازی تمامی دانشآموزان در کلاس درس کمک کند.
سه محور اصلی برای تحول در مدارس
به گفته حکیمزاده، تحول در مدارس باید در سه محور اساسی دنبال شود؛ روشهای تدریس فعال، اصلاح فضای یادگیری و تربیت دانشآموزان و استفاده از فناوریهای نوین؛ در روشهای تدریس فعال معلمان باید بهگونهای آموزش ببینند که بتوانند دانشآموزان را به یادگیری فعال و مشارکتی ترغیب کنند.
وی در این باره گفت: اصلاح فضای یادگیری و تربیت دانشآموزان نیز به معنی ایجاد محیطی مثبت، تعامل مؤثر و ارائه بازخوردهای امیدبخش به دانشآموزان است. استفاده از فناوریهای نوین نیز شامل بهرهگیری از فناوری و هوش مصنوعی برای غنیسازی فرایند یادگیری میشود. معلمان باید در فرآیند تولید محتوای آموزشی، طراحی سناریوهای درسی و اجرای روشهای نوین مشارکت داشته باشند تا تحول آموزشی بهطور واقعی در مدارس شکل بگیرد.
عدالت آموزشی و حمایت از دانشآموزان نیازمند توجه
حکیمزاده در ادامه به طرح «حامی» اشاره کرد که هدف آن، حمایت از دانشآموزان ضعیفتر و جلوگیری از شکاف آموزشی است. وی تصریح کرد که مدارس و مدیران میتوانند نقش اصلی را در ارتقای یادگیری تمام دانشآموزان داشنه باشند، زیرا عدالت آموزشی تنها زمانی محقق میشود که همه دانشآموزان از فرصتهای برابر بهرهمند شوند.
پایلوت اجرایی و نقش آموزش وپرورش تهران در این تحول
به گفته معاون وزیر، شهر قدس بهعنوان پایلوت اجرای این برنامه در نظر گرفته شده است، اما این طرح در سطح ملی دنبال خواهد شد. تهران نیز بهعنوان دبیرخانه کشوری، نقش کلیدی در هدایت و اجرای این تحول دارد.
وی در پایان از مدیران و معلمان خواست تا با ارائه نظرات و ایدههای خود، در طراحی و اجرای این برنامه مشارکت فعال داشته باشند و تأکید کرد که تحول بنیادین در آموزش، تنها از طریق تغییر در مدارس و کلاسهای درس محقق خواهد شد.
ارسال دیدگاه