معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:
نخبگان علمی و فرهنگی با ارائه راهکارهای کاربردی، به بهبود نظام تعلیم و تربیت کشور کمک کنند
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش از نخبگان علمی و فرهنگی درخواست کرد تا با ارائه راهکارهای کاربردی، به بهبود نظام تعلیم و تربیت کشور کمک کنند
رضوان حکیمزاده در بیستوهفتمین نشست «شورای سیاستگذاری علم و فرهنگ مرکز گفتگوهای ملل راه ابریشم» در سالن کنفرانس خانه موزه شهیدبهشتی که با حضور غلامرضا اعوانی، محمدمهدی مظاهری، علیاکبر موسوی موحد و تعدادی دیگر از استادان دانشگاه برگزار شدد، درباره «نقش تعلیم و تربیت در جامعه» ابتدا به جمعیت دانشآموزی کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر، ۱۶ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشآموز در مدارس و حدود ۶ تا ۷ میلیون کودک در دوره پیش از دبستان حضور دارند که همگی در فرآیند تربیت قرار میگیرند. همچنین، بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه و ۵۵۰ هزار کلاس درس در سراسر کشور فعال است.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به چالشهای نظام آموزشی بیان کرد: امروزه، مدرسه و خانواده دیگر تنها منابع تربیتی کودکان نیستند، بلکه رسانهها، شبکههای اجتماعی و فناوریهای نوین نیز بهطور جدی بر تربیت کودکان و نوجوانان تأثیر میگذارند. این مسئله باعث شده تا همسویی میان نظام آموزشی و خانوادهها دچار اختلال شود.
وی در ادامه به نقش تربیت در نظام آموزشی کشور اشاره کرد و افزود: یکی از چالشهای اساسی ما، توازن میان آموزش و تربیت است. آیا هدف اصلی مدارس، آموزش علوم پایه مانند ریاضی و فیزیک است یا باید به پرورش انسانهای متعهد و آگاه نیز بپردازیم؟
معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن تاکید بر لزوم بهرهگیری از آموزههای دینی و قرآنی در تربیت دانشآموزان گفت: قرآن، کتاب تربیت است و اصول و روشهای تربیتی را مشخص کرده است. اما متأسفانه، این اصول هنوز بهطور کامل صورتبندی و عملیاتی نشدهاند.
وی در پایان از نخبگان علمی و فرهنگی درخواست کرد تا با ارائه راهکارهای کاربردی، به بهبود نظام تعلیم و تربیت کشور کمک کنند و افزود: اگر بخواهیم تربیت را در یک جمله خلاصه کنیم، باید بگوییم که تربیت یعنی ارزش بخشیدن به انسان. اگر کودکان و نوجوانان ما به ارزش وجودی خود پی ببرند، مسیر رشد و تعالی را طی خواهند کرد.
ارسال دیدگاه