معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:
فراهمکردن دسترسی به آموزش برای همه فرزندان عشایری باید به جد مورد پیگیری قرار گیرد
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت فراهمکردن دسترسی به آموزش برای همه فرزندان عشایری لازم است و باید به جد مورد پیگیری قرار گیرد اما مهمترین اقدام مورد انتظار، برنامهریزی و هدفگذاری برای ارتقای کیفیت یادگیری ۲۲۰ هزار دانشآموز عشایری است.
رضوان حکیم زاده در نشستی صمیمانه با همکاران حوزه عشایر معاونت آموزش ابتدایی ضمن تبریک میلاد باسعادت حضرت علی علیهالسلام و روز پدر، ابلاغ انتصاب امیر مهردادی بهعنوان مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر که به امضای وزیر رسیده است را تقدیم وی کرد.
آموزش عشایر از پشت میز مدیریت نمیشود
وی در مرور برخی از ماموریتهای حوزه عشایر گفت: اردوی عشایری که هرساله برای تعدادی از دانشآموزان عشایری برگزار میشود یکی از مهمترین و پیچیدهترین برنامههای حوزه عشایر است که امسال همزمان با حضور آقای مهردادی در معاونت آموزش ابتدایی اجرا شد و به یاری خداوند و تلاش دلسوزانه همه همکاران به بهترین شکل برگزار شد و انتظار میرود بهزودی الگوی اصلاحی جدیدی از این برنامه برای اجرا در سال آینده تنظیم شود.
معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش افزود: برای مدیریت و برنامهریزی در حوزه آموزش عشایر، حضور در محیط واقعی، چادرها و کانکسهای عشایری ضروری است و تهیه مستندات و شرح کامل بازدید به همراه گزارش دقیقی از وضعیت مشاهده شده توسط تیم ارزیاب برای پیگیری مسائل این حوزه در ارتباط با ارتقای زیرساختها و برنامهریزی برای حل چالشهای پیشروی این عزیزان ضروری است.
آموزش عشایر نماد عدالت آموزشی است
حکیمزاده با بیان اینکه تجارب ارزنده گذشتگان پشتوانه بسیار ارزشمندی برای ما در تداوم مسیر آنان است؛ گفت: به یاد داشته باشیم که امروز تکیه بر جایگاهی داریم که بهمن بیگی بزرگ، آن را بنیان نهاده و دستاوردهای متعددی از جمله راهاندازی و ایجاد دانشسرای عشایری ثمره تلاش و همت این مرد بزرگ است.
وی افزود: محرومیتزدایی و ایجاد زیرساختهای بهتر برای مناطق عشایری و حضور در جمع دانشآموزان عشایری برترین مدالهایی است که بر گردن میآویزیم و این دغدغهمندی و اهتمام در ارتقای کیفیت و عدالت آموزشی در این دولت و شخص رئیسجمهور مشهود است.
هدف اصلی ما ارتقای کیفیت یادگیری دانشآموزان عشایری است
حکیمزاده با اشاره به اینکه ما باید با نشانگرهای دقیق و قابل پایش، عملکرد تحصیلی دانشآموزان عشایر را ارتقا ببخشیم، خاطرنشان کرد: فراهمکردن دسترسی به آموزش برای همه فرزندان عشایری لازم است و باید به جد مورد پیگیری قرار گیرد اما مهمترین اقدام مورد انتظار، برنامهریزی و هدفگذاری برای ارتقای کیفیت یادگیری ۲۲۰ هزار دانشآموز عشایری است.
رصد کیفی فعالیتهای دانشآموزان با طرح «شناسنامه مدرسه»
به گفته معاون وزیرآموزش و پرورش، رصد دقیق وضعیت دانشآموزان و شناسایی دانشآموزان دوره ابتدایی با وضعیت نیازمند به تلاش و دانشآموزان متوسطه با میانگین نمرات ضعیف، با استفاده از ظرفیتهای فناوری بهراحتی قابل پیگیری است و ما را در اجرای طرح حامی که حمایت مستمر یادگیرندگان را در دستورکار خود دارد، کمک خواهد کرد.
وی در این خصوص به طرح «شناسنامه مدرسه» اشاره کرد و گفت: در این طرح مدیر مدرسه اطلاعات فردی هر دانشآموز را در بستر آمادهشده، تکمیل خواهد کرد و از این طریق مسیر را برای مداخله بههنگام و پیادهسازی برنامههای جبرانی هموار میکند.
برقراری توسعه متوازن در انتخاب رشته دانش آموزان عشایری
حکیمزاده با تاکید بر احصای وضعیت دقیق موجود در مدارس عشایری خصوصا مدارس شبانهروزی عشایری، ایجاد توسعه متوازن در انتخاب رشته را از دیگر برنامههای پیشرو در حوزه عشایر قلمداد کرد.
وی ادامه داد: تهیه یک شناسنامه دقیق از امکانات، تجهیزات و دیگر مسائل و چالشهای این مدارس را برای پیگیری و برنامهریزیهای بعدی در راستای آموزش تمام ساحتی ضروری است.
بهرهگیری از سرمایه اجتماعی
معاون وزیر آموزش و پرورش در پایان افزایش ارتباطات برونسازمانی را لازمه کار در این حوزه دانست و گفت: در این راستا شناسایی و استفاده از ظرفیتهای بروندستگاهی و دغدغهمندی دیگر سازمانها و نهادها نسبت به امور مرتبط با حوزه عشایر موجب تسریع در روند امور خواهد شد.
ارسال دیدگاه