یک معلم عنوان کرد:

راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی؛ ارتقای کیفیت مستلزم همکاری همه‌جانبه دولت و مردم است

تهران (پانا) - مدیر دبستان شاهد شهید مسعود شاهمرادی استان کرمانشاه شهرستان گیلانغرب، با بیان اینکه کیفیت آموزشی به معنای بهبود فرایندهای یادگیری و تدریس، ارتقاء سطح دانش و مهارت‌های دانش‌آموزان است، گفت: ارتقای کیفیت آموزشی نیازمند همکاری همه جانبه از سوی دولت، مدارس، معلمان، والدین و جامعه است.

کد مطلب: ۱۵۲۷۰۲۵
لینک کوتاه کپی شد
راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی؛ ارتقای کیفیت مستلزم همکاری همه‌جانبه دولت و مردم است

حسن احمدی در گفت‌وگو با پانا در رابطه با ارتقای کیفیت آموزشی که در برنامه‌های اجرایی دولت چهاردهم نیز قرار دارد، گفت: «کیفیت آموزشی به معنای بهبود فرایندهای یادگیری و تدریس، افزایش دسترسی به منابع آموزشی با کیفیت و ارتقاء سطح دانش و مهارت‌های دانش‌آموزان است. این امر شامل بهبود محتوای درسی، روش‌های تدریس، ارزیابی و سنجش یادگیری، و همچنین ایجاد محیط‌های آموزشی مناسب است.»

وی به راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی اشاره کرد و افزود: «راهکارهای ارتقای کیفیت آموزشی به صورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت است که آموزش معلمان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای معلمان به‌منظور به‌روز کردن روش‌های تدریس و ارزیابی مستمر یعنی ایجاد سیستم‌های ارزیابی مستمر برای شناسایی نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان و همچنین استفاده از فناوری به صورتی که مدارس به فناوری‌های آموزشی مانند تبلت و نرم‌افزارهای آموزشی تجهیز شوند؛ از راهکارهای کوتاه‌مدت است که توسعه منابع آموزشی؛ تهیه و توزیع منابع آموزشی با کیفیت بالا(کتاب‌ها، فیلم‌ها و سایر موارد) و همچنین تشویق مشارکت والدین، بدین صورت که برنامه‌هایی برای افزایش مشارکت والدین در فرآیند یادگیری ایجاد شود نیز، شامل این راهکارها می‌شود.»

احمدی به راهکارهای میان‌مدت ارتقای کیفیت آموزشی اشاره کرد و ادامه داد: «برنامه‌ریزی درسی؛ بازنگری و به‌روزرسانی محتوای درسی بر اساس نیازهای بازار کار و ایجاد کلاس‌های کوچک‌‌ و در جهت عدالت در فضاهای آموزشی، یعنی کاهش تعداد دانش‌آموزان در کلاس‌ها برای افزایش توجه معلم به هر دانش‌آموز و همچنین برگزاری دوره‌های فوق‌برنامه؛ ارائه دوره‌های آموزشی اضافی برای تقویت مهارت‌های خاص، تشکیل گروه‌های یادگیری؛ تشویق دانش‌آموزان به کار گروهی و یادگیری از یکدیگر و ایجاد محیط یادگیری مثبت؛ طراحی فضاهای آموزشی جذاب و الهام‌بخش، جزو برنامه‌های میان‌مدت ارتقای کیفیت آموزشی است.»

مدیر دبستان شاهد شهید مسعود شاهمرادی در رابطه با راهکارهای بلندمدت ارتقای کیفیت آموزشی، افزود: «تحقیقات آموزشی؛ حمایت از تحقیقات در زمینه آموزش و پرورش برای شناسایی بهترین شیوه‌ها، توسعه برنامه‌های ملی؛ ایجاد برنامه‌های ملی برای ارتقاء کیفیت آموزش در سطوح مختلف، آموزش مهارت‌های زندگی؛ گنجاندن مهارت‌های زندگی و اجتماعی در برنامه‌های درسی، همچنین همکاری بین‌المللی؛ استفاده از تجربیات کشورهای دیگر در زمینه آموزش و پرورش و پشتیبانی از نوآوری؛ تشویق معلمان به استفاده از روش‌های نوآورانه در تدریس را می‌توان از راهکارهای بلندمدت ارتقای کیفیت آموزشی محسوب کرد.»

وی همچنین به ارائه راهکارهای عمومی ارتقای کیفیت آموزشی پرداخت و گفت: «توسعه آموزش مهارتی؛ ایجاد دوره‌های آموزشی مهارتی برای دانش‌آموزان، ایجاد شبکه‌های همکاری؛ تشکیل شبکه‌هایی بین معلمان برای تبادل تجربیات، سنجش و ارزیابی کیفی؛ توسعه سیستم‌های ارزیابی کیفی برای بررسی عملکرد مدارس و همچنین پشتیبانی روانشناختی؛ ارائه مشاوره و خدمات روانشناختی به دانش‌آموزان و ترویج فرهنگ مطالعه؛ برگزاری برنامه‌هایی برای ترویج فرهنگ مطالعه در بین دانش‌آموزان را می‌شود راهکارهای عمومی عنوان کرد.»

احمدی با بیان اینکه اقدامات ذکر شده می‌توانند به ارتقای کیفیت آموزشی کمک کنند، اما موفقیت آن‌ها نیازمند همکاری همه جانبه از سوی دولت، مدارس، معلمان، والدین و جامعه است، افزود: «استفاده از روش‌های نوین یاددهی و یادگیری، جایگزینی فعالیت‌های فرایند محور بجای فعالیت‌های کلیشه‌ای، ترجمه‌ی متون تخصصی و پژوهش‌های صورت گرفته پیرامون ارتقای آموزش و یادگیری و بومی‌سازی بعضی از کتاب‌های درسی، همچنین برگزاری همایش‌ها و سمینارهای تخصصی پیرامون آخرین نوآوری‌های آموزشی؛ ان‌شاءالله که مفید و تاثیرگذار در روند نظام آموزش وپرورش و برنامه‌های دولت در جهت تحقق اهداف آموزشی دانش‌آموزان باشد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار