وزیر آموزش و پرورش:
آموزش و پرورش میداندار اصلی کتاب و کتابخوانی است
تهران (پانا) - آیین تجهیز ۴۰۰۰ کتابخانه کلاسی در هفته کتاب و کتابخوانی، با حضور علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش، حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، محمد خانی مدیرکل فرهنگی هنری، اردوها و فضای پرورشی وزارت آموزش و پرورش و سایر مسئولان و معاونان مربوطه در مدرسه شاهد امام سجاد(ع) برگزار شد.
علیرضا کاظمی وزیر آموزش و پرورش، در آیین تجهیز ۴هزار کتابخانه کلاسی، گفت: موضوع مهم ما کتاب و کتابخوانی است و آموزش و پرورش میداندار اصلی کتاب و کتابخوانی است. در هیچ جامعهای پیدا نمیکنید که آنقدر مخاطب داشته باشد و محور تمام فعالیتهای روزانهاش کتاب باشد و این نشاندهنده این است که آموزش و پرورش مرکز ثقل و محور توسعه یک کشور و مسیر دستیابی به دانایی و توانایی و قدرت و توسعه، کتاب است و این خیلی مسئله مهمی است. اینکه ما چقدر به این موضوع داریم توجه میکنیم، به نظر من جای کار دارد.
کاظمی افزود: من تشکر میکنم از همکارانم در حوزه پرورشی، کارهای خوبی را از گذشته انجام دادند و توسعه دادند، اما فاصلههای بسیار زیادی با هدف مورد نظر داریم. امروز هم به صورت نمادین این مراسم را برگزار میکنیم، یعنی زمانی ما میتوانیم یک کار بزرگ انجام دهیم که ما حداقل صد هزار کتابخانه مدرسهای داشته باشیم و کتابخانه مدرسه به روز باشد و متناسب با دانشآموزان سه مقطع تحصیلی کتاب داشته باشد، ولی باید اینجا بگم که ما نتوانستیم در حوزه کتاب و کتابخوانی علیرغم اینکه محور کار ما کتاب است، سرمایهگذاریهای لازم و کافی را در نظام تربیت داشته باشیم ولی این حرکت نمادین هم قابل تقدیر است.
وی ادامه داد: طبیعتا یکی از مهمترین کارهایی که ما باید انجام بدهیم در این رابطه است که ما سه محور داریم و محور اول توسعه و تجویز کتاب و کتابخوانی در قالب کتابخانههای کلاسی و مدرسه است. اینکه چگونه میتوانیم این مسیر را طی کنیم هم خودش یه مسئله مهمی است. به نظر من کار باید از مدارس، اولیا و دانشآموزان آغاز شود و هر کدام در توزیع کتاب و فرهنگ کتابخوانی نقش داشته باشند چرا که قطعا ما توانمندی راهاندازی ۶۵۰ هزار کتابخانه کلاسی را نداریم.
کاظمی با بیان اینکه موضوع کتاب و کتابخوانی که اساس فرهنگ یک جامعه است، امروز مغفول مانده است، گفت: مهارتهای مطالعه کتاب بسیار مهم است. یعنی ما ابتدا کتابهای درست و برگزیده را و مطابق با نیازها را، در اختیار دانشآموزان قرار بدهیم، بعد هم مهارتهای مطالعه را به دانشآموزان یاد بدهیم. یک دوره کامل برای کل معلمان آموزش و پرورش باید برگزار کنیم تا مهارتهای مطالعه را فرا بگیرند.
وی افزود: هر معلم در کلاس درس، ۵ دقیقه از این همه وقتی که در اختیارش است، به همین موضوع کتاب و کتابخوانی اختصاص دهد. صرفا کتاب در قفس گذاشتن جذابیتی برای دانشآموز ایجاد نمیکند.
وزیر آموزش و پرورش همچنین ادامه داد: یکی از وظایف آموزش و پرورش و یکی از وظایف مهم آن، کشف استعدادهای دانشآموزان در زمینههای مختلف است، اما نویسندگی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و کشور ما دارای تمدن بسیار خوب و شاعران و نویسندگان برجستهای است لذا وظیفه داریم در آموزش و پرورش، روی این موضوع با دقت بیشتری و با تمرکز بیشتری کار کنیم و معتقدم تمام اتفاقات تعلیم و تربیت در مدرسه اتفاق میافتد.
وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ما باید به مفاخر، چهرههای علمی و به چهرههای برجسته تمدنی و فرهنگی و هویتی، افتخار کنیم، گفت: نکته مهم نقش الگویی است که مفاخر کشوری، برای دانشآموزان دارد که البته خیلی موثر است. مقام معظم رهبری نیز اشاره کردهاند که یکی از نیازهایی که امروزه ما در جامعه داریم، قلهسازی و الگوسازی است. در برخی از بخشها کاملا در جامعه، به دلیل شرایط و جذابیتی که دارد، یک سری الگوها خود به خود معرفی میشوند. ما اگر میخواهیم در این حوزه موفق باشیم، یک نقشه راه باید برای اهداف خود مشخص کنیم.
وی همچنین درخصوص مهارت مطالعه، گفت: درخصوص مهارتهای مطالعه، این کار مربی نیست، این کار معلم است که همه چیز را دانشآموز از او یاد میگیرد. حتما تلاش کنیم که هر دانشآموز در کنار هر درس، یک کتاب مکمل آن برنامه را بخواند، نه اینکه فقط کتابهای درسی و کتاب تست باشد، کتابی که ظرفیتهای علمی به کتاب درسی اضافه کند. ما اگر تلاش کنیم که سواد خواندن و مهارتهای مطالعه و خواندن را به دانشآموزان فرا دهیم، تاثیر بسزایی در تربیت دانشآموزان دارد.
حجتالاسلام والمسلمین محمدحسین پورثانی معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در این آیین گفت: روز بسیار فرخندهای است چرا که کاروان دانایی و توانایی، ۴ هزار کتابخانه کلاسی، انشاءالله به ۴ هزار نقطه از کشور ارسال خواهد شد. امروز اتفاق بسیار مبارکی است. بحث کتاب مطالعه و کتابخوانی یکی از تاکیدات مقام معظم رهبری است. حضرت آقا در دیدارهای مختلف به بهانههای مختلف نسبت به مطالعه و کتاب به ما تذکر داد و در معاونت پرورشی هم در این چند صباحی که مسئولیت داریم؛ چند اتفاق مبارک افتاد که اولین اتفاق، کتابنوش است که به عنوان عبارت و اسمی، دانشآموزان بتوانند بهتر با آن پیوند برقرار کنند. فرایند کتابخوانی کاملا تغییر کرد و وارد یک ماموریت شد که دانشآموزان بتوانند حول محور کتاب، ماموریت تعریف کنند، فعالیت کنند. دال مرکزی کتاب مدرسه قرار داده شد. چیزی که بارها مورد تاکید مسئولین محترم وزارت آموزش و پرورش از قضا، وزیر محترم جناب آقای دکتر کاظمی بود.
وی افزود: کار دومی که در واقع در حال انجام است، نویسندگی است. نویسندگی برای ما بسیار مهم است که دانشآموزانی داشته باشیم، اهل قلم؛ دانشآموز تولید کننده باشد و دانشآموزانی داشته باشیم که خودشان موثر باشند. در جشنواره امید فردا بحث نویسندگی دنبال میشود و به آن اهمیت ویژهای قرار داده شده است. غیر از اینکه آخر کار جشنواره یک اتفاقی میافتد؛ از ابتدای کار هم برای دانشآموز کارگاهها و برنامهریزیهایی شده است که دانشآموز ما در کانون در آن حدودا ۱۱۸۰ کانون ما، حس نویسندگی دانشآموزان، پرورش پیدا کند و برای اولین بار جشنواره ما به فرایند دقت کرده و سکوی کارینو امروز افتتاح خواهد شد. سکویی است که به فرایند تربیتی دقت کرده است و بحث نویسندگی است که انشاءالله دنبال خواهیم کرد.
پورثانی ادامه داد: امروز به عنوان بزرگترین طرح تجهیز در تاریخ آموزش و پرورش، ۴ هزار کلاس درسی را به کتابخانه کلاسیک تجهیز میکنیم و بعدی تجهیز کانونهای تربیتی است. در کشور ۱۱۸۲ کانون فرهنگی تربیتی داریم در کنار تقریبا ۶۰۰هزار کلاس درسی، که در واقع مکفل تربیت عمومی هستیم، ما کار را به صورت تخصصی داریم، لذا تجهیزی که در کانون انجام میدهیم، تجهیز قویتری است که کتابخانه آن کانون، برای تمام دانشآموزان آن منطقه، قابل استفاده باشد، لذا طرح مشترک بین اداره کل فرهنگی هنری و موسسه منادی تربیت، در حال انجام است که امسال انشاءالله در این مرحله صد کانون به کتابخانه مجهز خواهند شد.
وی همچنین در رابطه با طرحهای متعدد در راستای افزایش سرانه مطالعه، گفت: طرح بعدی که به دنبال آن هستیم و راهاندازی شده است، طرح مشک است که مخفف مشاوره و کتاب است که کتابی که در موسسه منادی تربیت چاپ میشود، یک کتابی باشد که با مقتضیات دانشآموز همخوانی داشته باشد، که این هم الحمدالله در حال انجام است. تقریبا چندین پویش کتابخوانی در حال انجام است؛ با اولویت کتابهایی که مقام معظم رهبری، بر آنها نوشتاری نوشتند و امروز در کشور این کار انجام میشود که جای بسیار خوشحالی دارد که از این رو پویشها در حال انجام است. اما ان اتفاق اصلی و آن اتفاقی که باعث میشود، روند مطالعه در کشور بسیار افزایش پیدا کند، از فضای کلاس درس و از معلم دانشآموز باید بتوانیم استفاده کنیم و یک پیوند کتاب غیر درسی قرار بدهیم و بتوانیم این فرایند و این سرانه مطالعه را انشاءالله افزایش بدهیم.
ارسال دیدگاه