سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک تاکید کرد:
باید تا سال 1407 پوشش صددرصدی مقطع پیشدبستانی محقق شود
خانوادهها و کودکستان نباید کودکان را به اضافهبار برنامه درسی مجبور کنند
تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در دوره گذشته، نرخ پوشش دوره پیشدبستانی با حمایتهای دولت از ۳۸ درصد به بالای ۷۲ رسید گفت این شاخص تنها شاخصی بود که استانهای کمبرخوردار از میانگین کشوری بالاتر بودند، اما متاسفانه نهتنها این روند متوقف شد که در چند سال اخیر شاهد سقوط آزاد این نرخ بودیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک، رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در گردهمایی مدیران آموزش ابتدایی ادارات کل آموزش و پرورش استانها در استان مازندران با بیان اینکه دوره پیشدبستانی بسیار مهمتر و بنیادیتر از دوره ابتدایی است، گفت: پژوهشهای اخیر نشان میدهد که بیشترین سرمایه مغزی افراد در ۵ سال اول زندگی آنها تامین میشود. به همین دلیل قرار گرفتن کودکان زیر ۵ سال در معرض محرکهای یادگیری، اصلی مهم در افزایش سرمایه مغزی آنان است.
قرارگیری در معرض محرکهای یادگیری، عامل اصلی در افزایش ظرفیتهای مغزی است
معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اساسنامه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار کرد: کودکانی که در معرض محرکهای یادگیری قرار می گیریند؛ سرمایه مغزی و ظرفیت یادگیری آنان بطور محسوسی افزایش مییابد و این امر بر اهمیت پیشدبستانی میافزاید.
حکیمزاده ادامه داد: تحقیقات نشان میدهد افرادی که دوره پیشدبستانی را گذراندهاند، موفقیتهای شغلی و تحصیلی بیشتری نسبت به سایرین داشتهاند. موضوعی که آزمونهای بینالمللی نیز بر آن صحه میگذارند.
هزینه در دوره پیشدبستانی یک سرمایهگذاری تضمینشده است
سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با اشاره به ضرورت سرمایهگذاری برای توسعه دوره پیشدبستانی، اظهار کرد: هر چه از نظر اقتصادی، سرمایهگذاری بیشتری در دوره پیشدبستانی صورت بگیرد، امکان بازگشت سرمایه و سوددهی بیشتر خواهد بود و در نتیجه کشورها در آینده هزینه کمتری را برای انواع آسیبهای اجتماعی صرف خواهند کرد.
ذائقه تربیتی کودکان در دوره پیشدبستانی شکل میگیرد
معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه ذائقه تربیتی کودکان در دوره پیشدبستانی شکل میگیرد، تصریح کرد: در این دوره مهم، خوراک تربیتی استاندارد و باکیفیت باید به کودکان ارائه شود تا تعلق خاطر به هویت ایرانی اسلامی در آنها نهادینه شود.
وی با بیان اینکه در مسیر توسعه باید روی دوره پیشدبستانی سرمایهگذاری ویژه صورت بگیرد، تاکید کرد: بسیاری از ناترازیهای امروز در کشور نه به دلیل فقدان منابع، بلکه ناشی از الگوی نادرست مصرف است. موضوعی که توسعه دوره پیشدبستانی نقش بهسزایی در آن ایفا خواهد کرد.
پوشش صد در صدی تا سال ۱۴۰۷
وی با اشاره به ضرورت ارتقای پوشش کودکان در کودکستانها، بیان کرد: پیشدبستانی کلید عدالت آموزشی است و از آنجایی که خانوادههای کمتربرخوردار دسترسی کمتری به منابع یادگیری دارند و در نتیجه کودک کمتر در معرض محرکهای یادگیری قرار میگیرد و دسترسی کمتری به کتاب و فناوری و دیگر منابع یادگیری دارد و از طرف دیگر، سطح سواد والدین به عنوان یکی از شاخصهای سرمایه فرهنگی عموماً پایینتر است و نهایتاً به این دلیل خزانه واژگانی کودکان نیز بسیار اندک است، توسعه دوره پیشدبستانی در مناطق محروم، روستایی، عشایری و خانوادههای کمبرخوردار امری ضروری و مطابق با عدالت آموزشی است. موضوعی که دولت چهاردهم و شخص رئیس جمهور نیز بر آن تاکید دارد و طبق اساسنامه باید تا سال ۱۴۰۷ پوشش ۱۰۰ درصدی محقق شود.
سقوط نرخ پوشش یک فاجعه است
حکیمزاده ادامه داد: در دوره گذشته مسئولیت بنده در معاونت آموزش ابتدایی، نرخ پوشش دوره پیشدبستانی با حمایتهای دولت از ۳۸ درصد به بالای ۷۲ رسید و این شاخص تنها شاخصی بود که استانهای کمبرخوردار از میانگین کشوری بالاتر بودند، اما متاسفانه نهتنها این روند متوقف شد که در چند سال اخیر شاهد سقوط آزاد این نرخ بودیم که در مناطق محروم فاجعهآمیز و نگرانکننده است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هرچه نرخ پوشش پیشدبستانی افزایش یابد، نرخ تکرار پایه کاهش خواهد یافت، گفت: این سازمان تفاوت اقلیمی و بومی را به رسمیت میشناسد و به منظور زمینهسازی برای احساس تعلق بیشتر در کودکان، دست استانها را برای برنامهها باز میگذارد؛ البته استانداردها بر مبنای اساسنامه سازمان کاملا مشخص است و سازمان نیز وظیفه ذاتی خود که نظارت است را به صورت جدی انجام خواهد داد.
در تعیین شهریه به اقتضائات بومی توجه میشود
وی با اشاره به موضوع تعیین شهریه تاکید کرد: توجه به شرایط بومی یکی از اصول سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در تعیین شهریه است و تلاش میشود در فرمول شهریه این مهم لحاظ شود.
حکیمزاده اضافه کرد: دوره پیشدبستانی نباید به یک کالای لوکس برای خانوادههای برخوردار تبدیل شود که اتفاقاً به دلیل سطح سواد و سرمایه فرهنگی بالا و همچنین دسترسی به منابع یادگیری و فرصتهای یادگیری بیشتر، نیاز کمتری به دوره پیشدبستانی دارند.
ضرورت فعالیتمحور بودن آموزشها در دروۀ پیشدبستانی
سرپرست سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک با تاکید بر ضرورت فعالیتمحور بودن آموزشها تصریح کرد: توجه به ابعاد شناختی، زبانی، عاطفی، اجتماعی و حرکتی کودکان در بستری معنوی و برگرفته از مبانی دینی و آمادهشدن کودکان برای ورود به دوره دبستان در محیطی ایمن که جنبههای عاطفی و اجتماعی آنها را در نظر بگیرد ضروری است.
خانوادهها و کودکستان نباید کودکان را به اضافهبار برنامه درسی مجبور کنند
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش پاسداشت کودکی را الزامی دانست و اظهار کرد: خانوادهها و کودکستان نباید کودکان را به اضافهبار برنامه درسی مجبور کنند، زیرا ظرفیت مغز در ظرف زمان تعریف شده است و کودک باید با دستورزی رشد طبیعی داشته باشد که یکی از اصول یادگیری کودکان ۳ تا ۶ سال در خارج از فضای کلاس است. این یعنی رشد عاطفی و اجتماعی کودکان نیز اهمیت دارد و فقط نباید به رشد شناختی توجه کرد.
حکیمزاده در پایان گفت: سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک برای حفظ حقوق کودک، مدیریت یکپارچه و نظارت بر عرصه تربیت اوان کودکی ایجاد شده و تعلیم و تربیت کودکی تخصص میداند و به همین دلیل هیچ سازمان و موسسه دیگری با هر عنوان یا وابستگی اجازه ندارد خارج از ضوابط و مقررات این سازمان فعالیت کند.
ارسال دیدگاه