رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش:
مصوبه تاثیر قطعی سوابق تحصیلی از فیلترهای مختلف عبور کرده و مورد تایید کارشناسان است
تهران (پانا) - رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش و نماینده وزیر با اشاره به تخصیص دو همت بهمنظور تجهیز حوزههای آزمونهای نهایی و پرداخت حقالزحمه در سال گذشته، گفت برگزاری آزمونهای نهائی در سه پایه تحصیلی و تاثیر قطعی سوابق تحصیلی سبب متفاوت شدن ورودیهای رشتههای برجسته و پرمتقاضی بهویژه از مناطق محروم شد و منافع کاسبان کنکور را به خطر انداخته و موجب تبلور اهداف برنامه درسی در مدرسه شد.
به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی، محسن زارعی، عصر دوشنبه، سیام مهرماه در جلسه تحلیل نتایج آزمونهای نهایی خرداد ۱۴۰۳ استان که با حضور معاونان آموزش متوسطه و کارشناسان سنجش نواحی و مناطق استان برگزار شد، ضمن قدردانی از زحمات برگزاری آزمونهای نهایی سال گذشته و سال جاری، انجام این کار را اقدامی بسیار بزرگ عنوان کرد که بدون همکاری تمامی عوامل ممکن نبود.
وی تاثیر قطعی سوابق تحصیلی مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی و دارای پیشینهای از مصوبات مجلس شورای اسلامی است که به سالهای قبل باز میگردد، اظهار کرد: این مصوبه از فیلترهای مختلف عبور کرده و مورد تایید کارشناسان قرار گرفته است.
زارعی با برشماری برخی مزایای تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور با برگزاری آزمونهای نهایی، بیان کرد: قبل از این اقدام، دانشآموزان، مهارتهای تستزنی و آمادهشدن برای کنکور را هدف قرار داده بودند و حتی متوسط نمرات برخی دروس رتبههای خوب کنکور هم پایین و آموزش و پرورش اسیر نظام سنجشی بود که دانشآموز بر آن اساس برای خود برنامهریزی میکرد.
وی در پاسخ به برخی انتقادها نسبت به برگزاری آزمونهای نهایی، خاطرنشان کرد: هر کاری در ابتدا خطاهایی دارد و باید از آن درس گرفته و رو به بهبود حرکت کنیم. آموزش و پرورش به پشتوانه معلمان از این کار بزرگ، سربلند بیرون آمد و سالها است که تجربه برگزاری آزمونهای نهایی را دارد.
وی افزود: برخی وظیفهای جداگانه برای دانشآموزان تعریف میکنند؛ درحالیکه مدرسه در ذات خود محل تحصیل بوده و دانشآموز باید یاد بگیرد. اشکالات موجود به اصل کار باز نمیگردد؛ بلکه باید نارساییهای آن رفع شود.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش و نماینده وزیر خاطرنشان کرد: با اجرای این مصوبه دانشآموزان دیگر به سمت سوالات پرتکرار حافظهمحور و حفظ کردن تشویق نمیشوند و عواید این کار به مرور زمان برای نظام تعلیم و تربیت مشخص خواهد شد.
وی اجرای آزمونهای نهایی را در راستای تحقق سند تحول بنیادین عنوان کرد و گفت: باید نگاه کلان به این مسئله داشته باشیم، این اقدام در راستای ارتقای نظام آموزشی انجام میگیرد و بر همین اساس، ارتقا نیم نمرهای معدل را داشتیم.
این مقام مسئول متذکر شد: آزمون ۱۰۸ عنوان درس به شکل نهائی برگزار شد و برای هر درس، گروه طراح متشکل از چهار نفر از همکاران، طراحی سوالات را براساس جدول هدف، محتوا، ارزشیابی برعهده داشتند و دبیرخانههای راهبری کشوری با مشارکت گروههای آموزشی در هر درس با بررسی راهنمای تصحیح و تحلیل سوالات و از سویی با محاسبه ضریب دشواری سوالات فرایند طراحی سوال کنترل کیفیت میشد.
زارعی در پایان با اشاره به دیگر مزیتهای برگزاری آزمونهای نهایی خاطرنشان کرد: سال گذشته و امسال برای اولین بار، جامعه، آموزش و پرورش را صرفا نه بر اساس آزمونهای بین المللی؛ بلکه بر اساس آزمونهای خودش قضاوت کرد و این دستاورد بزرگی بود چراکه آزمونهای نهایی بهعنوان آزمونی استاندارد، قابل قبول و معیاری برای گزارش وضعیت عملکرد آموزش و پرورش کشور پذیرفته شد.
مسعود سعادتی، مدیر کل آموزش و پرورش استان آذربایجان شرقی نیز در ادامه این جلسه، افزایش نیم نمرهای میانگین معدل نهایی در استان را مورد اشاره قرار داد و از تمامی عوامل موثر در این زمینه قدردانی کرد.
وی، برگزاری صحیح و درست آزمونهای نهایی و زمینهسازی به منظور بهرهبندی دانشآموزان از این فرصت و افزایش شانس آنان برای پذیرفته شدن در رشتهها و دانشگاههای برتر و خوب و نقش معاونان آموزشی در این میان را از اصول مهم در برگزاری آزمونهای نهایی، دانست.
ارسال دیدگاه