معاون برنامه‌ریزی و مدیریت سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان در گفت‌وگو با پانا؛

نیاز 459 مدرسه سمپاد به نوسازی و ارتقای تجهیزات کتابخانه‌ای‌، کارگاهی و ‌آزمایشگاهی‌

تهران (پانا) - معاون برنامه‌ریزی و مدیریت سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان ضمن تشریح اقدامات صورت گرفته در‌خصوص پروژه مهر، مفرح و شاد بودن محیط مدارس در ابتدای سال را موجب تقویت امید و مضاعف‌شدن انگیزه ‌دانش‌آموزان دانست.

کد مطلب: ۱۵۰۱۹۷۱
لینک کوتاه کپی شد
نیاز 459 مدرسه سمپاد به نوسازی و ارتقای تجهیزات کتابخانه‌ای‌، کارگاهی و ‌آزمایشگاهی‌

فرهاد فتحی‌نژاد در گفت‌وگو با پانا به اهمیت و جایگاه پروژه مهر در روند تحصیلی دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: «برای دانش‌آموزان و خانواده‌ها که بعد از سپری‌شدن دوره تعطیلات تابستان در محیط مدرسه حاضر می‌شوند، بسیار مهم است که در لحظه ورود به سطح آموزشگاه و ملاقات با اولیای مدرسه و سایر همکاران، خود را در محیطی گرم، پذیرا، شاداب و پر‌انرژی بیابند. چنین استقبالی، ضمن ثبت لحظات شیرین و خاطره مهری ماندگار برای دانش‌آموزان در آغاز سال تحصیلی‌، موجب تقویت امید و مضاعف‌شدن انگیزه تلاش و حرکت در آن‌ها می‌شود.» 

وی افزود: «‌اجرای کیفی پروژه مهر برای مدارس سمپاد مهم بوده و مدیران می‌بایست شعار چشم‌اندازی سمپاد را در میان برنامه‌ها، مراسم‌ها و رویدادهای مختلف در این ایام متذکر شوند و همچنین توجیه و تبیین وظایف تحصیلی -تربیتی دانش‌آموزان جدیدالورود در مدارس سمپاد و اثرگذاری آنان در آینده ایران عزیز هم از اهمیت خاصی برخوردار است.» 

فتحی‌‌نژاد اقدامات صورت‌گرفته مدارس سمپاد در‌خصوص پروژه مهر را تشریح کرد و گفت: «تسریع در انتخاب و معرفی مدیران مدارس در کمیته انتصابات مدیران سمپاد، برگزاری جلسات مختلف و هماهنگی جهت کیفیت‌بخشی به برنامه‌های آموزشی، پرورشی و پژوهشی، وبینار با مدیران مدارس دوره اول و دوم متوسطه‌، بازدید از مدارس سمپاد کشور در استان‌ها، بررسی فضای آموزشی و فیزیکی مدارس و کلاس‌ها، بازدید از فضاهای جدید درنظر گرفته برای مدارس سمپاد در برخی استان‌ها و ارائه مجوزهای لازم و نظارت بر تجهیز مدارس به لوازم و تجهیزات ورزشی، از جمله اقداماتی است که به جهت داشتن مهری مفرح و شاد در مدارس سمپاد انجام شده است.»

وی ضمن تشریح آماری از تعداد دانش‌آموزان در سال گذشته و امسال، به اقدامات صورت گرفته در راستای تحقق اهداف سازمان ملی استعدادهای درخشان اشاره کرد و گفت:‌ «سـال تحصیلی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ تعداد دانش‌آموزان متوسـطه اول سـمپاد ۵۲,۸۹۷ نفر و تعـداد دانـش‌آمـوزان متوسـطه دوم ۷۷,۰۰۳ نفـر (در مجمـوع ۱۲۹,۹۰۰ نفـر) بوده اسـت. ماموریت سازمان، تعلیم و تربیت تمام­‌ساحتی دانش‌­آموزان دارای استعدادهای درخشان کشور و تحقق شعار چشم‌انداز «هر نیاز کشور، یک سمپادی آماده اثرگذاری» می‌باشد و در سه سال اخیر در مسیر تحقق عدالت تربیتی با پذیرش عادلانه در مدارس استعدادهای درخشان، ارائه خدمات عادلانه به مدارس استعدادهای درخشان، ارائه خدمات آموزشی به دانش‌آموزان بیرون از سمپاد، طراحی، تولید و اجرای برنامه­‌های متناظر مدل تربیتی سمپاد، اجرای طرح نظارت و ارزیابی فرایندهای آموزشی، پژوهشی و پرورشی مدارس سمپاد کشور و استقرار برنامه‌های تمام‌ساحتی و بهبود کیفیت آموزشی حرکت کرده است.» 

وی اضافه کرد: «بر این اساس، اقدامات برجسته‌ای شامل  انضباط آموزشی-اداری و مالی، تدوین و ابلاغ آیین‌­نامه‌­های اجرایی و همچنین مالی مدارس استعدادهای درخشان، طراحی و استقرار برنامه‌های تمام‌­ساحتی بر‌اساس مدل تربیتی سمپاد نظیر‌ جشنواره هنری، ابتکار راهیان پیشرفت نورانی، کارسوق­‌های علمی-تربیتی متعدد درون مدرسه‌­ای و کشوری‌‌، احیا‌ یا کیفیت‌بخشی به برنامه‌های علمی، فرهنگی، پرورشی و ورزشی نظیر‌ بازطراحی رشته مفاهیم در کنگره سراسری قران کریم و احیای المپیاد ورزشی مدارس (بعد از ۱۳ سال وقفه) و کارسوق‌­های علمی پژوهشی مدارس، سمپاد فراگیر، شکل‌­گیری شبکه منسجم مدیران مدارس استعدادهای درخشان و حوزه ستادی، برندسازی و تلاش برای گفتمان‌­سازی بین دانش‌آموزان، اولیا‌ و مدیران مدارس (تولید سرود ملی سمپاد و...)، حضور در استان‌­ها، اجرای بازدیدهای میدانی و نظارت قوی و جامع بر عملکرد آموزشی، تربیتی و پژوهشی مدارس صورت پذیرفته است.»

فتحی‌نژاد دامه داد: «لازم به ذکر است در‌خصوص امکانات کالبدی مدارس، علیرغم همه تلاش‌های صورت گرفته و خدمات قابل تقدیر همکاران، اطلاعات جمع‌آوری شده از ادارات استعدادهای درخشان استان‌ها درخصوص نیاز مدارس به ارتقای تجهیزات آموزشی نشان می‌دهد، هنوز تجهیزات مربوط به کتابخانه در ۱۹۱ مدرسه، کارگاه در ۱۳۶ مدرسه و آزمایشگاه در ۱۳۲ مدرسه به بروزرسانی و ارتقا‌ نیاز دارند.»‌‌‌‌‌‌‌ 

وی در پایان اذعان کرد: «همچنین اطلاعات جمع‌آوری شـده از ادارات اسـتعدادهای درخشـان درخصوص بهبود امکانات کالبدی نشـان می‌دهـد نیـاز تعداد ۱۰۸ مدرسـه به امکانـات کلاسی استاندارد (میـز، نیمکت، صنـدلی و...)، ۲۰۲ مدرسـه به امکانات هوشمندسـازی (ویدئوپروژکتور، برد هوشـمند و...)، ۱۰۵ مدرسـه بـه مرمـت حیاط و پشـت‌بام و ۱۶۴ مدرسـه به امکانات سـرمایشی و گرمایـشی جـدی بوده و توصیه‌های لازم به استان‌ها و مدارس در جهت پیگیری این موضوع انجام شده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار