وزیر آموزش و پرورش:
به یک تشکل دانشآموزی در حوزه ترویج نماز نیازمندیم
تهران (پانا) - وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ایجاد بسترهای اقامه نماز برای دانشآموزان بیان کرد افزایش معرفت دینی دانشآموزان با جریانسازیهای فرهنگی میسر است.
علیرضا کاظمی، وزیر آموزش و پرورش در شورای عالی توسعه و ترویج فرهنگ اقامه نماز آموزش و پرورش که با حضور اعضای ستاد و حجتالاسلام والمسلمین محسن قرائتی در محل این وزارتخانه برگزار شد بیان کرد: صحبت کردن درباره نماز رزق ارزشمندی است و خدا را بابت این نعمت شاکر هستیم.
وی ادامه داد: آقای قرائتی از برکات و پرچمداران نماز در سراسر کشور هستند.
کاظمی با اشاره به اهمیت فرهنگ ترویج نماز افزود: با خود و خدای خود عهد بستهام که ترویج نماز مهمترین مأموریتم در این وزارتخانه باشد. البته مأموریتهایی دیگری هم هست که از آنها غافل نیستم.
وی ادامه داد: دو راهبرد نماز و انفاق از مهمترین فضایل قرآنی به شمار میآیند زیرا نماز انسانساز، جامعهساز است و انفاق جامعهساز نیز، انسانساز محسوب میشود.
به گفته کاظمی؛ اگر بتوانیم درک درستی از فلسفه خلقت داشته باشیم، مطمئنا ترویج فرهنگ نماز را مهمترین مأموریت خود تلقی خواهیم کرد.
وزیر آموزش و پرورش افزود: به عنوان متولیان نظام تعلیم و تربیت وظیفه تمهید مقدمات و اشاعه فرهنگ اقامه نماز را داریم.
وی ادامه داد: ترویج نماز و انفاق دستور العملی و اجبار بردار نیست لیکن همه مکلفیم تمام تلاش خود را مصروف داریم و تمهیدات را برای اقامه نماز فراهم کنیم.
به گفته وی؛ قطعا نماز اجبار بردار نیست. زیرا این عمل، قلبی و اعتقادی است و باید با معرفت وجودی به آن برسیم. بنابراین ضرورت دارد زمینهها و بسترهای اقامه نماز برای دانشآموزان مهیا شود.
وی افزود: نباید یادمان برود در ۴۴ سال گذشته از مسئله مهمی غفلت کردیم و نتوانستیم مؤلفههای مهم نماز را مشخص کنیم و دچار انحراف در نرمافزار نماز شدهایم. در تمام این سالها به دنبال سختافزار آن بودیم در حالی که باید دلها را با معرفت نماز روشن کرد.
کاظمی افزود: ما در این حوزه ضعیف عمل کردیم و تنها در بخش سختافزاری ورود کردیم.
وی به سیاستهای کلان در اقامه نماز اشاره کرد و خطاب به مدیران کل گفت: در سیاستهای کلی ما در این خصوص، اصل اقامه نماز در مدرسه و در وقت فضیلت و به صورت جماعت اهمیت دارد. در این مسیر نقشپذیری دانشآموزان در برگزاری نماز مهم است. بدین معنا که باید تمام امور به دست دانشآموزان انجام شود و تنها ما تأمین کننده مقدمات و تمهیدات آن هستیم.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه باید در کیفیتبخشی نماز دقت شود، گفت: باید نظارت و ارزیابی درستی نسبت به متولیان تعلیم و تربیت وجود داشته باشد زیرا آنها به عنوان نمایندگان نظام تعلیم و تربیت باید در اجرای اصول و سیاستگذاریهای اعلام شده مؤثر عمل کنند.
وی گفت: باید حواسمان باشد که دغدغه ترویج نماز با مهربانی و مودت همراه باشد. بدون شک زمانی موفق میشویم که این رویکرد و عمل به اصول و مبانی اخلاقی در سرلوحه امورمان باشد.
به گفته وی؛ باید روی بستههای معرفتی نماز برای دانشآموزان و اولیا کار جدی صورت گیرد. هر کدام از حوزههای مختلف باید برای دانشآموز، اولیا، معلمان و مدیران برنامه ویژهای در این زمینه طراحی کنند.
وی ادامه داد: ما امروز به یک تشکل دانشآموزی در حوزه ترویج نماز نیازمندیم. در فضای مجازی نیز با ایجاد و راهاندازی اپلکیشنهایی و با استفاده از ظرفیت هوشمصنوعی باید به ابعاد مختلف فرهنگ نماز پرداخت و در این زمینه با پاسخ دادن به شبهات دانشآموزان در جذب آنها کوشید. زیرا دانشآموز به دو دلیل نماز نمیخواند یا معرفت شناختی به نماز ندارد یا سوالات و شبهاتی مربوط به نماز دارد. در این فضا میتوان بسیاری از این مشکلات را مرتفع کرد زیرا دانش آموز امروز با منطق استدلال و فلسفه با مسائل کنار میآید.
کاظمی تاکید کرد که در کنار همه اقدامات فوق از جریانسازیهای فرهنگی درباره نماز نباید غافل شویم. باید تمام ظرفیتها را پای کار بیاوریم. زیرا از این طریق میتوان در دانشآموزان معرفت دینی ایجاد کرد و آنها را در موقعیت تربیتی قرار داد.
ارسال دیدگاه