ارائه نتایج عملکرد دانش‌آموزان و مدارس در امتحانات نهایی از سوی رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش؛

تحلیل نتایج آزمون‌های نهایی‌؛ عملکرد مدارس دولتی و دختران بهتر از مدارس غیردولتی و پسران/ ‌میانگین نمرات ‌پایه دهمی‌ها بهتر از بقیه

یزد در جایگاه اول بهترین عملکرد استان‌ها/ ۲۵‌ کرسی از ۳۰ کرسی‌‌ نفرات برتر گروه‌های آموزشی کنکور از مدارس دولتی هستند

تهران (پانا) - نشست خبری تحلیل نتایج آزمون‌های نهایی با حضور معاون آموزش متوسطه و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش بعد از ظهر امروز برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۰۰۰۷۶
لینک کوتاه کپی شد
تحلیل نتایج آزمون‌های نهایی‌؛ عملکرد مدارس دولتی و دختران بهتر از مدارس غیردولتی و پسران/ ‌میانگین نمرات ‌پایه دهمی‌ها بهتر از بقیه

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش در این نشست، ضمن تاکید بر اهمیت تحلیل نتایج آزمون‌های نهایی و تأثیر آن بر دیدگاه عوام و خواص جامعه، اظهار کرد: ‌آزمون‌های نهایی ‌امسال در امنیت کامل و در سلامت و با استانداردهای لازم ‌برگزار شد و ان‌شاءالله در ادامه هم انجام می‌شود.

‌محسن زارعی ادامه داد: این کار بزرگ انجام نمی‌شد، مگر با همت بیش از چهارصد نفر همکار طراح آزمون که هر شخص حداقل ۷۲ ساعت در فضای قرنطینه قرار می‌گرفت‌ و بدون دسترسی به هیچ وسیله ‌یا هیچ ارتباطی ‌از خانواده‌های خود طراحی آزمون انجام می‌داد‌.

‌وی افزود: حادثه سقوط بالگرد و شهادت شهیدان خدمت اتفاق‌ ناگواری بود که در کشور افتاد، به همین خاطر تاریخ برگزاری امتحانات هم جابه‌جا شد. من خدمت طراحان سوالات رسیدم و به آنان دو راهکار را اعلام کردم، راهکار اول اینکه بسته سوالات را کنار بگذاریم و مجددا سوالاتی طراحی کنیم ‌یا بیش از ۱۰ روز طراحان در فضای قرنطینه قرار بگیرند. این همکاران عزیز بزرگوار شرایط کشور را درک کردند و پذیرفتند. این گروه از همکاران ۱۲ روز در فضای قرنطینه باقی ماندند و از همان بسته سوالات استفاده کردند.

‌زارعی گفت: ‌طراحی سوال برای بیش از ۱۱۳ عنوان درس با ۶۰ میلیون پاسخ‌برگ صورت گرفت تا در ۶ هزار و ۲۹ حوزه اجرا درگیر برگزاری آزمون برگزار شود. ‌‌در روزهای زوج حوزه مخصوص دانش‌آموزان پایه دوازدهم و روز دیگر که روز فرد بود برای دانش‌آموزان پایه دهم و یازدهم به‌صورت مشترک در دو ساعت متفاوت برگزار شد. به‌طور کلی ۱۴ هزار حوزه اجرا در کشور مشغول فعالیت بود.‌

‌رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود:‌ کار تصحیح صرفا در حوزه انجام نمی‌شد، در مدارسی که همکاران عزیزم مشغول تدریس بودند نیز می‌توانستند کار تصحیح را انجام دهند. زیرا تصحیح توزیع شده بود و هیچ همکاری تصحیح دانش‌آموزان استان خودش را انجام نمی‌داد. بعد از بارگذاری پاسخ به‌صورت توزیع کشوری به صورت تصادفی، دو بار مسیر به صورت کامل انجام می‌شد و همکاران مصحح به دانش‌آموزان استان خودشان دسترسی نداشتند.

‌رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش گفت: کار برگزاری آزمون با حضور ۱۳۸ هزار همکار به‌عنوان عوامل اجرایی و روسای حوزه‌های اجرا، منشی و مراقبین حفاظت آزمون و سایر همکاران‌ برگزار شد. محاسبه نمره کل برای قریب یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر داوطلب انجام شد. ۶ کارگروه برای برگزاری آزمون‌های نهایی از جمله کارگروه‌های استاندارد بودن آزمون، نظارت ارزیابی، نظارت اجرایی، پشتیبانی فنی، امنیت آزمون و پشتیبانی تشکیل شد.

‌وی افزود: در کمیسیون حفاظت از آزمون مستقر در وزارت کشور با حضور دستگاه‌های امنیتی موضوع‌ امنیت پیگیری می‌شد. پلیس فتا همکاری خیلی خوبی را با وزارت آموزش و پرورش داشت. فراجا همکاری خیلی خوبی داشت و سایر دستگاه‌های امنیتی همکاری سطح بالایی داشتند. شبکه‌های سودجویی که فعالیت می‌کردند در ایام پیش از آزمون و ایام آزمون هم اخبار کذبی را منتشر می کردند بلافاصله شناسایی می‌شدند با خیلی از این شبکه‌ها برخورد شد.

زارعی در ادامه گفت: سازمان پژوهش نقش خوبی را داشت‌ که دبیرخانه راهبری گروه‌های آموزشی این سازمان بیشترین زحمت را در ایام آزمون داشت. ‌

وی یادآور شد: ۱۸ میلیون و ۵۲۰ هزار «نفر - درس» به تفکیک پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم سه رشته اصلی تجربی، ریاضی و علوم انسانی در آزمون‌های نهایی شرکت کردند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: میانگین معدل در رشته علوم تجربی در پایه دهم ۱۲.۶۴ در یازدهم ۱۱.۵۲ و در پایه دوازدهم ۱۲ بوده است. در رشته ریاضی ‌فیزیک میانگین معدل دانش‌آموزان پایه دهم ۱۲.۶۹، پایه یازدهم ۱۱.۲۶ و در پایه دوازدهم ۱۱.۸۲ ‌بوده است. در رشته ادبیات و علوم انسانی نیز این میانگین نمرات در پایه دهم ۹.۴۴ در پایه یازدهم ۹.۰۷ و در پایه دوازدهم ۹.۱۳ ‌بود. ‌میانگین نمرات مجموع سه رشته نظری در امتحانات نهایی در پایه دهم ۱۱.۵۹ در پایه یازدهم ۱۰.۶۲ و در پایه دوازدهم ۱۰.۹۸ بوده است.

وی گفت: آن‌چه که این آمار به ما نشان می‌دهد این است که‌ میانگین نمرات در پایه دهم در سه پایه تحصیلی در هر سه رشته بهتر از دیگر پایه‌ها بوده است. این در تناقض با صحبت منتقدین است که عملکرد ضعیف پایه دهم را به دلیل سن پایین دانش‌آموزان پیش‌بینی می‌کردند. همچنین این عملکرد نشانگر تغییر عملکرد و روال کلاس‌های درس است که از پایه دهم آغاز شده و ادامه خواهد داشت.

زارعی در ادامه گفت: میانگین نمرات در پایه دوازدهم نسبت به سال گذشته رشد خوبی داشته است. میانگین نمرات در رشته علوم تجربی از ۱۱.۲۳ به ۱۲ رسیده است. در رشته ریاضی و فیزیک میانگین نمرات از ۱۰.۷۹ به ۱۱.۸۲ رسیده است. در رشته ادبیات و علوم انسانی نیز میانگین نمرات دانش‌آموزان از ۸.۷۵ به ۹.۱۳ رسیده است. در پایان در مجموع سه رشته از ۱۰.۲۶ میانگین نمرات دانش‌آموزان به ۱۰.۹۸ افزایش پیدا کرده است.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: عملکرد دانش‌آموزان پایه دوازدهم در عملکرد درس به درس نیز رشد خوبی داشته است. تمامی دروس به جز درس زبان از نظر میانگین نمره دانش‌آموزان افزایش پیدا کرده است. دروس عمومی نظیر دین و زندگی، سلامت و بهداشت و هویت اجتماعی رشد بیشتری داشتند.

عملکرد دختران بهتر از پسران

وی ‌گفت: در بررسی عملکرد دانش‌آموزان دختر پایه دوازدهم نسبت به سال گذشته از پسران بهتر بوده است. در رشته ریاضی ‌فیزیک، میانگین نمرات دانش‌آموزان دختر ‌‌۱۲.۹۷ و دانش‌آموزان پسر 11.24 را کسب کردند. در رشته علوم تجربی دختران ۱۲.۴۴ و پسران ۱۱.۲۷ را به دست آورند. در رشته ادبیات و علوم انسانی نیز دختران 10.17 و پسران 7.73 را کسب کردند.

افزایش نیم نمره‌ای میانگین نمرات دانش‌آموزان

وی ادامه داد: در مجموع در رشته انسانی ۰.۳۸، تجربی ۰.۷۷ و ریاضی ۱.۰۳ افزایش میانگین نمرات را نسبت به سال گذشته داشتیم و در مجموع سه رشته نیم نمره نمرات افزایش داشت.

عملکرد ‌مدارس دولتی بهتر از مدارس غیردولتی 

زارعی در مقایسه مدارس دولتی و غیردولتی گفت: مجموع مدارس دولتی که مدارس عادی، نمونه دولتی، سمپاد، شاهد، عشایری، استثنایی و ... را تشکیل می‌دهند‌، در امتحانات نهایی امسال عملکرد بهتری از مدارس غیردولتی و هیات امنایی داشتند. مجموع نمرات دانش‌آموزان مدارس دولتی در رشته ریاضی فیزیک ‌۱۱.۹۶ و در مدارس غیردولتی ۱۱.۶۲ بوده است. در رشته علوم تجربی ۱۲.۲۸ سهم مدارس دولتی و ۱۱.۱۶ سهم مدارس غیردولتی بوده است. در رشته ادبیات و علوم انسانی نیز این میانگین نمرات برای مدارس دولتی ۹.۲۵ بوده و در مدارس غیردولتی ۸.۷۱ بوده است.

یزد، دارای بهترین عملکرد استانی

زارعی خاطر‌نشان کرد: بیشترین افزایش نمرات نزدیک به یک نمره افزایش معدل برای استان یزد است و پس از آن استان‌های سمنان، مازندران و تهران با افزایش نیم نمره بیشترین افزایش نمره را نسبت به سال گذشته داشتند و در تمام استان‌ها نیم نمره ارتقای نمرات را شاهد بودیم.

بهبود عملکرد دانش‌آموزان مدارس عادی دولتی و نمونه دولتی در کنکور

‌رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش افزود: چینش صندلی‌های رتبه برتر کنکور در مجموع سه رشته نیز در مدارس دولتی از ۲۳ نفر به ۲۵ نفر رسیده است. مدارس غیر دولتی از نیز از ۷ نفر به ۵ نفر کاهش یافته است. مدارس استعدادهای درخشان از ۲۳ نفر، به ۲۲ نفر سهمیه رسیده‌اند. مدارس دولتی امسال با وجود عدم کسب صندلی در میان رتبه‌های برتر، امسال یک رتبه برتر داشتند. مدارس نمونه دولتی امسال ۲ رتبه برتر داشتند اما سال گذشته هیچ رتبه برتری نداشتند. دانش‌آموزان مدارس غیردولتی از ۷ رتبه برتر به ۵ نفر رسیدند که علت آن احتمالا سبک آموزشی به روش تستی است. در مجموع ۲۵‌ کرسی از ۳۰ کرسی‌‌ نفرات برتر گروه‌های آموزشی کنکور از مدارس دولتی هستند.

زارعی ادامه داد: میانگین معدل که ۱۲ می‌شود یعنی دانش آموز ۶۰ درصد درس را فهمیده است و باید درس به درس این موضوع بررسی شود که خلاءها در کدام پایه و درس است تا برای پوشش خلاها برنامه ریزی کنیم.

وی در پایان درباره آمار پیشرفت استان‌ها گفت: استان یزد، بیشترین پیشرفت معدل را از سال ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳ داشته که ۰.۹۹ نزدیک به یک بوده است. بعد از آن استان‌های سمنان، تهران و مازندران بیشترین تغییر را داشتند. خراسان رضوی، قزوین، زنجان، خوزستان  بعد از این استان‌ها نزیدک به ۰‌.۷ دهم درصد و بیشتر افزایش نمره داشتند. هرمزگان، کرمان، فارس، خراسان جنوبی، اصفهان نیز نمرات را بعد از این استان‌ها به خوبی افزایش دادند.

۸۵ درصد اوراق دانش‌آموزان پایه دوازدهم تصحیح شده است

ئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش همچنین درباره تصحیح اوراق دانش‌آموزان اظهار کرد: ۸۵ درصد اوراق دانش‌آموزان پایه دوازدهم تصحیح شده است، ۱۵ درصد باقی مانده و به محض اینکه تصحیح‌ها انجام شود به آن‌ها اعلام می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار