مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد:

تمایل دانش‌آموزان به حضور در مدارس فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش پس از تصویب طرح تأثیر مستقیم سوابق تحصیلی

تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش وزارت آموزش و پرورش اقدامات انجام شده برای آماده‌سازی جهت بازگشایی این مدارس را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۸۵۲۳
لینک کوتاه کپی شد
تمایل دانش‌آموزان به حضور در مدارس فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش پس از تصویب طرح تأثیر مستقیم سوابق تحصیلی

عباس بیات  در گفت‌وگو با پانا درباره پروژه مهر 1403-1404 و ثبت‌نام هنرآموزان و دانش‌آموزان در مقطع متوسطه دوم فنی‌وحرفه‌ای و هنرستان‌ها گفت: «براساس گزارشی که در سامانه سیدا به‌روز شده، امسال خوشبختانه نسبت به سال گذشته در زمینه ثبت‌نام دانش‌آموزان در مقطع متوسطه دوم فنی‌وحرفه‌ای و هنرستان‌ها پیشرفت داشته‌ایم. تا ۱۱ شهریور حدود 53 درصد دانش‌آموزان در پایه دهم ثبت‌نام کرده‌اند که از این تعداد، 226 هزار نفر در هنرستان‌ها ثبت‌نام کرده‌اند که این عدد تقریباً معادل 35.76 درصد دانش‌آموزان است.»

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش به مسئله هدایت تحصیلی در ورودی دهم اشاره کرد و افزود: «باید توجه داشت که بخشی از کار در زمینه ثبت‌نام دانش‌آموزان پایه دهم، مربوط به تحصیل دانش‌آموزان است. دانش‌آموزان پایه نهمی که نمره قبولی در دروس خود کسب نکرده‌اند، باید برای دریافت برگه هدایت تحصیلی حداقل نمره لازم را کسب کرده و به همین جهت مجدداً در آزمون‌های شهریور شرکت و سپس برگه هدایت تحصیلی برای آن‌ها صادر می‌شد.»

وی ادامه داد: «تا تاریخ ۱۱ شهریور حدود 225 تا 230 هزار نفر از دانش‌آموزان نهم به دهم منتظر این برگه‌های هدایت تحصیلی هستند. در صورت انجام این امور، ثبت‌نام در مقطع متوسطه دوم فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها نیز افزایش خواهد یافت.»

بیات گفت: «در زمینه آمادگی از نظر تجهیزات و فضا، اقدامات لازم انجام شده است. اعتبارات مربوط به نوسازی و خرید تجهیزات به استان‌ها در پایان سال 1402 ابلاغ شده بود. برخی استان‌ها این تجهیزات را تا کنون تهیه کرده‌اند و تجهیزات تا مهر امسال برای سال تحصیلی 1403-1404 توزیع خواهد شد.»

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش همچنین از پیگیری‌ها برای تخصیص بودجه در مهر خبر داد و گفت: «ما در حال پیگیری هستیم تا ان‌شاءالله اعتبارات طرح تجهیز هنرستان‌ها به زودی تخصیص یابد و در اوایل مهر 1403 برای خرید تجهیزات جدید به استان‌ها ابلاغ شود.»

وی درباره هدف آیین‌نامه ملی مهارت گفت: «براساس آیین‌نامه ملی مهارت، برای امسال در ورودی دهم مدارس فنی و حرفه‌ای و هنرستان‌ها برنامه‌ریزی کرده‌ایم که حدود 45.05 درصد ثبت‌نام را داشته باشیم. با این حساب، در پایان برنامه هفتم توسعه یعنی سال تحصیلی 1407-1408، حدود 50 درصد دانش‌آموزان ورودی متوسطه دوم به هنرستان‌ها خواهند آمد.»

مدیرکل دفتر آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش در ادامه افزود: «با توجه به تصویب طرح تأثیر قطعی امتحانات نهایی در کنکور سراسری که در دو سال گذشته اتفاق افتاد و با توجه به این که امتحانات نهایی در شاخه نظری در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم وجود دارد، تمایل دانش‌آموزان به حضور در مدارس فنی و حرفه‌ای و کاردانش بیشتر شده است. همچنین برنامه‌ریزی‌هایی توسط استان‌ها برای هدایت تحصیلی، ایجاد زیرساخت و ظرفیت نیز انجام شده است.»

ثبت‌نام دانش‌آموزان

 

بیات همچنین گفت: «فعالیت برای طرح افزایش ورودی هنرستان‌ها و مدارس فنی و حرفه‌ای به این راحتی نیست. ساخت هنرستان علاوه بر زمان‌بر بودن، نیازمند تجهیزات و ابزار گران‌قیمت است. با همه این توضیحات، به نظر می‌رسد می‌توانیم در برنامه 5 ساله هفتم توسعه به هدف ورود 50 درصد دانش‌آموزان دست پیدا کنیم، به شرطی که منابع و تجهیزات همان‌گونه که در آیین‌نامه ملی مهارت دیده شده، تخصیص یابد.»

وی درباره آمادگی مدارس برای آغاز سال تحصیلی گفت: «پروژه مهر هر ساله تمام توان و تلاش خود را به کار می‌گیرد تا مدارس برای حضور دانش‌آموزان در سال تحصیلی پیش‌رو آماده شوند. این مسئله در هنرستان‌ها نیز به همین شیوه اجرا می‌شود. هنرآموزان ما تا این لحظه در مدارس جذب شده‌اند و تا اول مهر وارد مدارس خواهند شد. مدارس برای ثبت‌نام، توزیع کتاب و... آمادگی دارند تا با امید به خدا یک مهر پرافتخار را در هنرستان‌ها داشته باشیم.»

خبرنگار : آرمیتا رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار