رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

جزئیات طرح سامان‌دهی وضعیت کنکور دانش‌آموزان المپیادی

کدام المپیادها مصوب شواری عالی انقلاب فرهنگی نیستند؟

تهران (پانا) - رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان پیشنهادات دانش‌آموزان المپیادی در قالب طرح ساماندهی المپیاد براساس تغییرات کنکور سراسری را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۹۲۸۲۸
لینک کوتاه کپی شد
جزئیات طرح سامان‌دهی وضعیت کنکور دانش‌آموزان المپیادی

سیدرضا حسینی در گفت‌و‌گو با پانا درباره جزئیات طرح سامان‌دهی وضعیت دانش‌آموزان المپیادی در کنکور سراسری گفت: «دانش‌آموزان المپیادی برای شرکت و ایجاد آمادگی در المپیاد جهت کسب مدال، از پایه هشتم و نهم شروع به مطالعه می‌کنند. در پایه دهم و یازدهم که تمام دانش‌آموزان باید برای امتحانات نهایی آماده شوند، دانش‌آموزان المپیادی به‌صورت جدی مشغول مطالعه دروس المپیاد خود هستند و فرصت خود را برای المپیاد می‌گذارند که موضوعی جدی به حساب می‌آید.»

وی ادامه داد: «دانش‌آموزان المپیادی در پایه‌های دهم و یازدهم از کسب مدال و دریافت سهمیه معافیت از کنکور مطمئن نیستند. چرا که دانش‌آموزان المپیادی در انتهای پایه یازدهم یا اوایل پایه دوزادهم از نتیجه المپیاد خود مطلع می‌شوند. با این فرض، اگر یک دانش‌آموز تمام زمان خود را برای المپیاد صرف کند و این مساله سبب افت تحصیلی و معدل وی شود، در حقیقت نمره ورود به دانشگاه خود را از دست داده است.»

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان افزود: «در این شرایط اگر این دانش‌آموز المپیادی در نهایت با احتمال بسیار کمی موفق به کسب مدال در المپیاد جهانی نیز نشود، سهمیه معافیت خود را نیز از دست می‌دهد که عملا برای چنین دانش‌آموز سخت‌کوشی این مساله اتفاق بسیار بدی است.»

وی در ادامه به شخصیت دانش‌آموزان شرکت‌کننده در المپیاد اشاره کرد و گفت: «غالب دانش‌آموزان المپیادی، افرادی کمال‌گرا هستند و با توجه به توانایی جدی که در مطالعه و حل سوال در المپیاد از خود نشان می‌دهند، در صورتی که برای یک موضوع نظیر کنکور تمرکز و تلاش کنند، به راحتی می‌توانند رتبه‌های بسیار خوبی کسب کنند.»

پیشنهادات المپیادی‌ها برای تغییر در وضعیت المپیاد

حسینی در ادامه به طرح سامان‌دهی وضعیت دانش‌آموزان المپیادی در کنکور سراسری اشاره کرد و گفت: «دانش‌آموزان المپیادی با توجه به تغییرات کنکور سراسری و تاثیر مستقیم معدل در آن، پیشنهادهایی در این زمینه داشتند که در قالب طرح سامان‌دهی وضعیت دانش‌آموزان المپیادی در کنکور سراسری تدوین شد. یکی از این ایده‌های به حقی که دانش‌آموزان المپیادی ارائه کردند، جایگزینی معدل پایه دوازدهم به جای معدل پایه دهم و یازدهم است.»

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان افزود: «دیگر پیشنهاد دانش‌آموزان المپیادی درباره المپیادهایی است که هنوز در شورای عالی مصوب نشده‌اند.  درخواست دانش‌آموزان در این رشته‌ها تصویب این المپیادهاست تا این دانش‌آموزان نخبه نیز بتوانند همچون سایر المپیادی‌ها در رشته خود به دانشگاه بروند. برای مثال دانش‌آموز المپیادی، صهبا انصاری که در المپیاد جهانی اقتصاد مدال نقره کسب کرده و این سهمیه را دارد که بدون شرکت در کنکور در دانشگاه MIT در رشته اقتصاد تحصیل کند، در ایران این امکان را ندارد که در رشته اقتصاد دانشگاه تهران یا سایر رشته‌های مرتبط با اقتصاد تحصیل کند با وجودی که این مساله حق کاملا طبیعی دانش‌آموزان المپیادی است.»

از المپیادی‌ها برای شرکت در رشته‌های علوم پایه در دانشگاه حمایت کنیم

وی در ادامه درباره پیشنهاد معافیت دانش‌آموزان مدال‌آور نقره و برنز در رشته‌های علوم پایه گفت: «مدال‌آوران طلای کشور در رشته‌هایی نظیر رشته ریاضی، فیزیک، شیمی و...  سهمیه‌های متفاوتی دارند. دانش‌آموزان مدال‌آور طلا در این المپیاد‌ها در هر رشته‌ای معاف می‌شوند. بر همین اساس این پیشنهاد مطرح شد که در راستای تقویت علوم پایه دانش‌آموزان مدال‌آور نقره و برنز المپیادهای جهانی از شرکت در آن رشته در علوم پایه معاف شوند.»

حسینی افزود: «برای مثال دانش‌پژوه المپیاد فیزیک زمانی که وارد دانشکده فیزیک می‌شود بسیاری از دروس نظیر فیزیک 1، فیزیک 2، فیزیک 3، فیزیک 4، آزمایشگاه‌های فیزیک 1 و 2، ترمودینامیک، الکترونیک و ... را پیشتر برای المپیاد گذرانده است. طبیعتا فردی که با شخصیت خاص المپیادی برای رشته‌های علوم پایه گزینش شده با فردی که از شیوه عادی گزینش‌ شده، بسیار متفاوت است.»

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در ادامه گفت: «رشته‌های علوم پایه جزو اهداف کشور است و مسئولان کشور نیز از تقویت این رشته‌ها استقبال می‌کنند. می‌توانیم از دانش‌آموزان مدال‌آور نقره و برنز برای ورود به رشته‌های علوم پایه حمایت کنیم و به این شیوه حمایت از علوم پایه را رقم بزنیم.»

وی درباره دیگر پیشنهادات طرح دانش‌آموزان المپیادی گفت: «مساله بعدی که دانش‌آموزان المپیادی در طرح ساماندهی نوشتند، بحث ارائه سهمیه به دانش‌آموزان المپیادهای غیر مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است. درخواست دانش‌آموزان المپیادی از شورای عالی اجازه ورود این دانش‌آموزان به برخی رشته‌ها در دانشگاه بدون کنکور است.»

کدام المپیادها مصوب شواری عالی انقلاب فرهنگی نیستند؟

حسینی در ادامه درباره المپیادهایی که مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی نیستند، گفت: «المپیادهای اقتصاد و مدیریت، تفکر و کارآفرینی، سلول‌های بنیادین، علوم زمین، جغرافیا، سواد رسانه‌ای، علوم و فناوری نانو هفت المپیادی هستند که جزو مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در زمینه معافیت از کنکور نیستند.»

رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان افزود: «جلسات در مورد طرح سامان‌دهی المپیادها در شورای عالی انقلاب فرهنگی تا این لحظه بسیار خوب پیش رفته است. شورای عالی انقلاب فرهنگی با باشگاه دانش‌پژوهان جوان و دانش‌آموزان المپیادی در بسیاری از نقاط همراه بوده است. البته انتقاداتی به طرح‌های دانش‌آموزان وارد کرده‌اند. برای مثال تعداد المپیادها نباید از یک تعدادی بیشتر شود یا اینکه باید تعداد سهمیه‌های المپیاد برای دانش‌آموزان المپیادی مشخص شود و این انتقادات درست هستند و باید کنترل شوند.»

وی افزود: «قرار شد تا باشگاه دانش‌پژوهان جوان شاخص‌هایی را برای تعریف المپیاد آماده و ارائه کند. این شاخص‌ها را آماده کردیم و  برای شورای عالی انقلاب فرهنگی مجدد ارسال کردیم. از آن‌جایی که موضوع المپیاد بسیار مهم است، امیدواریم تا این طرح را هر چه زودتر شورای عالی انقلاب فرهنگی در دستورکار قرار دهد. هر چه زمان از تصویب این طرح می‌گذرد، نتیجه المپیاد جهانی سال بعد را کاهش می‌دهد. این مصوبه در ستاد علم و فناوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال بحث و بررسی است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار