معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با پانا تاکید کرد:

مهارت‌آموزی سلامت و ورزش در آموزش‌وپرورش؛ هر مدرسه یک تیم امدادی، هر دانش‌آموز یک رشته ورزشی

تهران (پانا) - معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش برنامه‌های مهم این معاونت برای مهارت‌آموزی ورزشی و مهارت‌آموزی سلامت دانش‌آموزان را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۴۷۸۵۳۲
لینک کوتاه کپی شد
مهارت‌آموزی سلامت و ورزش در آموزش‌وپرورش؛ هر مدرسه یک تیم امدادی، هر دانش‌آموز یک رشته ورزشی

صادق ستاری‌فرد در گفت‌وگو با پانا درباره برنامه‌های معاونت تربیت‌بدنی و سلامت برای مهارت‌آموزی به دانش‌آموزان هم در حوزه ورزش و هم سلامت، اظهار کرد: «‌‌در  آموزش و پرورش بر‌اساس سیاست‌هایی که مقام عالی وزارت دارند‌؛ مسئله مهارت‌آموزی ‌یک مسئله جدی بوده و هست. مهارت‌آموزی در حوزه هنری، شغلی، در حوزه‌های سلامت‌، در حوزه‌های ورزشی که اکنون تکلیف قانون برنامه هفتم هم شده است. ‌آموزش و پرورش خود‌ خواسته است ‌که مسئله مهارت‌آموزی به تکلیف تبدیل شود و ‌ریل‌گذاری انجام شود تا دانش‌آموز بعد از دوازده سال که از مدرسه خارج می‌شود، مهارتی آموخته باشد و به علم نافع دست پیدا کرده باشد.»

هر مدرسه یک تیم امدادی

وی ادامه داد: «یک مسئله جدی ‌محل توجه ما‌، بحث سواد سلامت دانش‌آموزان است. یک موضوع توانمندسازی ‌‌سفیران سلامت و مراقبین بهداشت، یک مسئله‌ مهارت‌آموزی است. ‌ما طرحی را تحت عنوان طرح ماهر ‌یا مهارت‌آموز هلال با مجموعه هلال احمر دنبال می‌کنیم تا ‌کمک‌های اولیه را به دانش‌آموزان آموزش دهیم. برنامه‌ریزی ما این است که هر مدرسه حداقل یک تیم امدادی داشته باشد. طرح دادرس "دانش‌آموز آماده در روزهای سخت" یک نمونه موفق‌ از همکاری سازمان هلال احمر با مجموعه آموزش و پرورش بود ‌و طرح ماهر ادامه طرح دادرس است. در این طرح در هر مدرسه حداقل یک گروه امدادی، مراقبت‌های اولیه و کمک‌های اولیه و امدادی را فرا‌می‌گیرند. ‌به لطف خدا این کار ‌به جد دنبال می‌شود. همین گزارش‌های خبری که می‌شنوید و گاها منتشر می‌شود "نجات جان یک دانش‌آموز ‌توسط معلمش"، "نجات جان یک دانش‌آموز توسط همکلاسی‌" و ... از همین آموزش‌ها ناشی می‌شود. ‌لازم بود که این مهم را با توجه به اینکه دانش‌آموزان ما اقشار آسیب‌پذیرند ‌نسبت به آموزش کمک‌های اولیه و مهارت‌هایی که با جان انسان، با سلامت دانش‌آموز و با سلامت افراد در جامعه مرتبط است را بتوانیم در اولویت برنامه‌ها قرار دهیم که الحمدالله این اتفاق داره رقم می‌خورد.»

آموزش یک رشته ورزشی به هر دانش‌آموز در هر پایه تحصیلی

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: «‌در کنار مهارت‌آموزی حوزه سلامت، مهارت‌آموزی ورزش هم محل توجه ما بوده است. به این نحو که دانش‌آموزان در هر پایه، در هر سال تحصیلی، حداقل یک رشته ورزشی را آموزش ببینند و به مهارت مقدماتی و مهارت مورد نیاز برای ادامه فعالیت در آن رشته ورزشی دست پیدا  کنند.»

آموزش شنا به مدارس بازگشت

ستاری‌فرد در این ارتباط اضافه کرد: «‌اگر به سابقه این کار بازگردیم می‌بینیم که ‌۱۲ سال پیش این اتفاق افتاد، مثلا در حوزه آموزش شنا، ما این کار را دنبال می‌کردیم؛ ۱۲ سال پیش آموزش و پرورش این موضوع مهارت‌آموزی رشته‌های ورزشی را دنبال می‌کرد. متوقف شد و اکنون ‌بعد از ۱۲ سال وقفه از سر گرفته شده و آموزش شنا مجددا به مدارس بازگشت. ‌همینطور ‌آموزش تنیس روی میز و طناب‌زنی، دوومیدانی برای دوره ابتدایی و از سال تحصیلی آینده برای دوره متوسطه اول و ‌دوم ان‌شاءالله این کار را به جد ‌دنبال می‌کنیم. این کار نیازمند مقدماتی است از جمله اینکه معلم ما باید این توانمندی را داشته باشد تا این کار رو بتواند انجام دهد.»

اجرای نهضت ملی توانمندسازی و مهارت‌آموزی ورزشی معلمان

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: «‌ما یک نهضت ملی توانمندسازی و مهارت‌آموزی ورزشی را برای معلمان تربیت‌بدنی دنبال می‌کنیم؛ نیاز به تجهیزات ورزشی هم داریم که به لطف خدا سازمان برنامه همکاری خوبی با ما داشتند، تامین اعتبار حداقلی شد؛ البته نیاز ما خیلی بیشتر از این‌هاست، لکن تا امروز سازمان برنامه، همراهی خوبی ‌برای تامین تجهیزات ورزشی مورد نیاز برای اجرای برنامه ‌مهارت‌آموزی رشته‌های ورزشی داشتند؛ در عین حال نیاز به همراهی و همکاری سایر دستگاه‌ها ‌به‌خصوص حوزه وزارت ورزش و فدراسیون‌های ورزشی و خیرین عزیز نیز هست.»

فعال‌سازی 18 هزار کانون ورزشی دانش‌آموزان

ستاری‌فرد در ادامه اظهار کرد: «‌برنامه دیگر ما فعال کردن فوق‌برنامه‌های دانش‌آموزان بوده است. ۱۸ هزار کانون ورزشی دانش‌آموزان را فعال کردیم و خوشبختانه با پیگیری‌هایی که انجام دادیم، در حال حاضر معلمان شاغل ‌و معلمین بازنشسته ما امکان عقد قرارداد و فعالیت در ساعت غیرآموزشی و ایام تعطیل را هم در مدارس و هم در مجموعه‌های پرورشی و ورزشی‌ و حتی فعالیت‌های پژوهشی دارند و این می‌تواند به بهره‌وری فضاهای ورزشی، هم ‌بهره‌وری فضاهای آموزشی و مدارس ما کمک ‌کند.»

صادق ستاری‌فرد در پایان تاکید کرد: «‌مدرسه امن‌ترین، قابل اعتمادترین و مطمئن‌ترین و ایمن‌ترین ‌فضای فرهنگی کشور است و اگر قرار است به‌ کانون تربیتی محله تبدیل شود‌ باید ‌موانع قانونی برطرف می‌شد که هم امکان فعالیت معلمان ‌فراهم شود و هم امکان حضور دانش‌آموزان در این مجموعه‌ها، ‌که الحمدالله این اتفاق ‌در قانون برنامه هفتم افتاده است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار