«آئین‌نامه مسیر رشد معلمی» و «الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین» تصویب شد

مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش حذف یا ادغام نمی‌شود و با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد

تهران (پانا) - ‌هزار و سی‌و‌نهمین (1039) جلسه شـورای عـالی آموزش و پرورش با حضور رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۷۷۹۷۲
لینک کوتاه کپی شد
«آئین‌نامه مسیر رشد معلمی» و «الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین» تصویب شد

‌در ابتدای این جلسه اعضای شورای عالی آموزش و پرورش با تسلیت شهادت حضرت آیت الله رئیسی و هیات همراه، نظرات و دیدگاه‌های خود را درباره مسائل و موضوعات مختلف آموزش و پرورش از جمله‌ توجه جدی به بحث جانشین‌پروری در نظام مدیریتی آموزش و پرورش، توجه جدی به مدارس، تقدیر و تشکر از تلاش آموزش و پرورش در جهت کیفیت‌بخشی به امتحانات نهایی دانش‌آموزان، طرح سئوالات از کتاب‌های درسی، لزوم نظارت دقیق بر حوزه‌های تصحیح اوراق امتحانی، اطلاع‌رسانی دقیق درباره امتحانات نهایی، فراهم کردن محیطی آرام و بدور از استرس برای دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان، ارائه گزارش برگزاری امتحانات نهایی، تاکید بر تقویت نظام ارزشیابی مطالب درسی، استفاده از ظرفیت سایر دستگاه‌ها برای برگزاری امتحانات، آموزش معلمان و مدیران مدارس و ... بیان کردند.

محمود امانی دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به جزئیات بررسی موضوعات در این جلسه گفت: قبل از هر چیزی شهادت رئیس‌جمهور و رئیس شورای عالی آموزش و پرورش و هیات همراه را تسلیت عرض می‌کنم. شورای عالی آموزش و پرورش رئیس خود و آموزش و پرورش یکی از حامیان اصلی خود را از دست داده است، این ضایعه بزرگی برای آموزش و پرورش کشور است.

وی افزود: کسانی که در راه خدا و برای رضای خلق او سعی و تلاش می‌کنند جزایی بالاتر از شهادت نیست. امیدوارم خدای یکتا آنان را مورد لطف و رحمت واسعه خود قرار دهد.

امانی اضافه کرد: «آئین‌نامه مسیر رشد معلمی» پس از بحث و بررسی اعضای شورای عالی کلیات آن به تصویب رسید و مقرر شد پس از بررسی و اصلاح موادی از آن توسط یک کارگروه 8 نفره متن نهایی آن مجددا در صحن علنی شورای عالی مطرح و به تصویب برسد.

امانی با اشاره به برگزاری امتحانات نهایی اظهار داشت: برگزاری امتحانات نهایی کاری فوق‌العاده حساس و دشواری است که مجموعه آموزش و پرورش برای اینکه این کار به نحو احسن انجام شود همگی در حال تلاش هستند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش تاکید کرد: وجود مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش و پرورش یکی از تاکیدات سند تحول بنیادین است و قرار نیست حذف‌ یا ادغام شود این مرکز با قدرت به کار خود ادامه خواهد داد.

امانی افزود: این مرکز برای ارزشیابی و بهبود کیفیت نظام آموزش و پرورش و بر‌اساس برنامه زیرنظام پژوهش و ارزشیابی سند تحول بنیادین تاسیس شده است.

وی با اشاره به آئین‌نامه مسیر رشد معلمی افزود: این آئین‌نامه ناظر بر استانداردهایی است که برای ارزیابی صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای معلمان تهیه شده است.

امانی اظهار داشت: آئین‌نامه مسیر رشد معلمی ناظر به راهبرد کلان13 سند تحول بنیادین آموزش و پرورش مبنی بر توسعه مستمر شایستگی‌ها و توانمندی‌های اعتقادی، تربیتی، علمی و حرفه‌ای فرهنگیان و در اجرای ماده 7 آیین‌نامه اجرای قانون نظام رتبه‌بندی معلمان تهیه شده است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به هدف این آئین‌نامه گفت: هدف این آئین‌نامه توانمندسازی و ارتقای صلاحیت‌های عمومی، تخصصی و حرفه‌ای، تقویت روحیه پژوهش، دانش‌افزایی و یادگیری، ارتقای بینش و مهارت‌های معلمی و توسعه مستمر شایستگی‌ها و توانمندی‌های اعتقادی، تربیتی، علمی و حرفه‌ای فرهنگیان و توجه به اصل تربیت مدرسه‌محوری و تقویت پیوند توانمندسازی معلمان با نظام رتبه‌بندی معلمان، نگهداشت و ارزیابی، مسیر رشد معلمی مطابق مواد این آیین‌نامه تعیین و اجرا می‌شود.

«الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» 

وی با اشاره به دستور دوم این جلسه «بررسی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش» گفت: پس از بحث و بررسی اعضای شورای عالی آموزش و پرورش کلیات آن نیز به تصویب رسید.

امانی اظهار داشت: در اهداف و راهکارهای سند تحول بنیادین تأکید زیادی به ارتقای نقش و جایگاه مدرسه و ارکان آن در تعلیم و تربیت شده است از جمله: در هدف عملیاتی ‌7، افزایش نقش مدرسه به عنوان یکی از کانون‌های پیشرفت محلی، به ویژه در ابعاد فرهنگی ‌و اجتماعی است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: الگوی مدرسه تراز سند بر‌اساس معیارها و شاخص‌هایی مبتنی بر سند تحول بنیادین و برنامه درسی ملی طراحی شده است. بنابراین لازم است این نقشه راهنمای عمل مدیران، معلمان، والدین، دانش‌آموزان و سایر عوامل درونی و بیرونی مدرسه قرار گیرد.

امانی اظهار داشت: از منظر ارزشیابی بیرونی نقشه و معیاری برای سنجش میزان تحقق اهداف راهبردی و برنامه‌ای سند تحول بنیادین توسط سیاستگذاران و برنامه‌ریزان از مناطق و ادارات کل آموزش و پرورش تا سطح ستاد و حتی دستگاه‌های سیاستگذار فراتر از آموزش و پرورش مانند شورای عالی آموزش و پرورش و شورای عالی انقلاب فرهنگی، مجلس شورای اسلامی و... قرار گیرد.

لازم به ذکر است مدرسه در تراز سند تحول بنیادین را پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با همکاری صاحب نظران و متخصصان این حوزه طراحی و اجرا می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار