به یاد امام جمعه فرهنگدوست؛
شهید آل هاشم و آموزش و پرورش
تهران (پانا) - ستاد همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش، برخی دیدگاههای تحولی تعلیم و تربیتی شهید والا مقام آیتالله آل هاشم را بهعنوان نقطه عطف نگاه روحانیت تحولخواه در عرصه فعالیتهای تعلیم و تربیتی منتشر کرد.

شهید آیتالله آل هاشم، امام جمعه محبوب تبریز از بدو پذیرش این مسئولیت با نگاهی تحولی آن را به همه اقشار گوناگون از نهادهای علمی و آموزشی گرفته تا کسبه و کارمندان و کشاورزان و... پیوند داد و در طول حضورش در کسوت امام جمعه حقیقتا پدر دلسوز جامعه پیرامون خود بود.
همانگونه که رهبر معظم انقلاب در دیدار خانوده شهدای خدمت بیان کردند؛ «مرحوم آلهاشم از زمانی که به امامت جمعه تبریز منصوب شد این نماز را از یک عمل عبادی صِرف به یک عمل جامع عبادی، معنوی، خدماتی و مردمی تبدیل کرد»
حضور با برنامه در نشستهای استانی
شهید آل هاشم اصرار و تاکید داشت در نشستهای استانی کمیته همکاریهای حوزه و آموزش و پرورش بهعنوان رئیس کمیته، شخصا حضور داشته و از قضا مصوبات کمیته را با دقت و جدیت پیگیری و مطالبه میکرد.
همه امکانات کشور باید در اختیار امر تربیت قرار گیرد
نشست قطب چهار کشوری شورای استانی همکاریها، آخرین نشست با آیتالله آل هاشم بود که در فضایی اخلاقی و علمی و البته دیدگاههایی متحولانه برگزار شد و ایشان تاکید کردند نظام تعلیم و تربیت از مهمترین زیرساختهای تعالی همهجانبه کشور و ابزار اساسی ارتقای شایستگیهای سرمایه انسانی در عرصههای مختلف است، لذا همه امکانات کشور باید در اختیار امر تربیت قرار گیرد.
ستاد دانشآموزی نماز جمعه
از این گونه نشستها که بگذریم شهید آل هاشم در صف مقدم کمک به آموزش و پرورش بود و همواره مدرسه و معلم برای او جایگاهی ویژه داشت. او با خوشفکری تمام در روز دانشآموز همه مسئولیتهای برگزاری نماز جمعه مرکز استان از اجرای برنامه تا اذان و تکبیر را به دانشآموزان تبریزی داد تا اقدام متفاوت دیگری در پرونده این امام جمعه متفاوت ثبت شود و رسانهها به استقبال خوشفکریهای امام جمعه مردمی تبریز بروند.
پیگیری مطالبات از رهگذر سند تحول بنیادین
آیت الله ال هاشم به سند تحول بنیادین نیز اشراف خوبی داشت و همه مطالبات تربیتی خود را از رهگذر سند تحول پیگیری و تاکید میکرد: به نظر میرسد نظام یکپارچه تربیتی، حلقه مفقوده نظام آموزشی از مدرسه گرفته تا خانواده، مسجد، جامعه و دانشگاه بوده و یکپارچهنگری مهمترین و اصلیترین هدف سند تحول است که توجه به تربیت تمامساحتی برای گسترش عدالت آموزشی، افزایش مشارکت و اثربخشی خانواده در نظام تعلیم و تربیت و به بار آوردن انسان موحد، مومن، معتقد به معاد و آشنا و متعهد به مسئولیتهای عدالتخواهانه و صلحجویانه را در پی دارد.
ایفای نقش در کسوت یک معلم مجرب
هنر ارتباط با دانشآموزانی که تازه به سن تکلیف رسیدهاند کار یک معلم مجرب با تحصیلات تخصصی است که آیتالله آل هاشم با اینکه در دهه ششم عمر بابرکت خود بود از عهده این کار به خوبی برمیآمد و همچون پدری مهربان با دانشآموزان در مناسبتهای مختلف مراوده و ارتباط داشت. شهید آل هاشم در جشن تکلیف پنج هزار دانشآموز تبریزی با حضور در حلقه آنان فرموده بود: «امروز شما از عالم کودکی خارج و جزو بزرگسالان میشوید و نماز بر شما واجب میشود. از این رو، آن را قدر بدانید، دلهای شما دختران عزیز، پاک و روحتان صاف است و هر دعایی نزد خدا بکنید مستجاب میشود. پس برای اسلام و کشورمان و آبادی و آزادی هرچه بیشتر کشورمان دعا کنید».
کانون پرورشی خواستگاه تحولات فرهنگی
شهید آل هاشم به خوبی دریافته بود کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان میتواند با نگاه دینی و فرهنگی منشاء بسیاری از تحولات در بین کودکان و نوجوانان شود و روح معنویت را با استفاده از منابع دینی در قالب نوآورنه در آنان بدمد، لذا همواره تاکید میکرد: با تغییرات وسیعی که در محصولات فرهنگی اتفاق افتاده، کودکان و نوجوانان ما تحت تأثیر بازیهای رایانهای و انیمیشنها و کلیپهای غربی قرار گرفتهاند که این موضوع نشان میدهد کانون باید تحول اساسی در برنامههای خود اعمال کند و با این آسیبها و شبیخون فرهنگی مقابله کند و از طریق قصهگویی، شعرخوانی، نمایش عروسکی، پخش فیلم، تهیه روزنامه دیواری، کتابخوانی، نقاشی، گفتوگوهای آزاد اثرات مثبتی بر افکار کودکان و نوجوانان بگذارند.
آری امام جمعه شهید، زاهد و بیریای تبریز شاخص حضور «روحانیت با برنامه» برای کمک به آموزش و پرورش است، امیدواریم ائمه جمعه و جماعات با تاسی به این الگوی بیبدیل همواره یاریگر دستگاه تعلیم و تربیت کشور باشند.
ارسال دیدگاه