مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه در گفتوگو با پانا:
آموزش و توانمندسازی 580 مربی و 1663 دانشآموز در باشگاه کارآفرینان نوجوان
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه از آموزش هزار و 663 دانشآموز و 580 مربی در باشگاه کارآفرینان نوجوان خبر داد.
حمید یزدانی در گفتوگو با پانا درباره فعالیت باشگاه کارآفرینان نوجوان گفت: «باشگاه کارآفرینان نوجوان کار خود را در شهریور ۱۴۰۱ با امضای تفاهمنامهای بین معاونت توسعه کارآفرینی وزارت کار و معاونت آموزش متوسطه آموزشوپرورش آغاز کرد. در این باشگاه از وجود معلمان علوم، ریاضی، کار و فناوری چهار گروه از دوره متوسط اول و درس کارآفرینی و تولید در متوسطه دوم و پژوهش و توسعه حرفهای در دوره فنیوحرفهای بهرهمند هستیم.»
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه درباره دورههای توانمندسازی مربیان این طرح افزود: «از هر استان نزدیک به ۶ نفر در یک دوره آموزشی مخصوص نزدیک به ۶ ساعته شرکت کردند. در این دوره افراد مهارتهای نرم را آموختند. در این طرح تقریبا ۳۰ استان حضور داشتند.»
وی از تربیت هزار و ۶۶۳ دانشآموز در طرح کارآفرینان نوجوان خبر داد و گفت: «اکنون ۵۸۰ مربی و معلمهایی که آموزش دیدند توانستند هزار و ۶۶۳ دانشآموز را آموزش دهند. یعنی این افراد بهصورت آزمایشی دورههای آموزشی مهارتهای نرم و مفاهیمی که آموختند را اجرا کردند.»
یزدانی گفت: «اساتید وزارت کار که به ۵۸۰ معلم ما آموزش دادند نسبت به آثار و محصولاتی که دانشآموزان ما تهیه کرده و معلمان برای آنها ارسال کردند بازخورد دادند. زمانی که همه محصولات را تایید کردند برای گام بعدی کار خود را شروع کردیم.»
این مقام مسئول درباره ادامه فاز اجرایی طرح کارآفرینان نوجوان گفت: «یک دبیرخانه کارآفرینی در کردستان براساس اطلاعات حاصل از بازخورد تشکیل دادیم. تمام استانهایی که مرکز به ما معرفی کردند، دوره آموزشی هشت ساعته را در اداره کل آموزش و پرورش استانها گذراندند.»
وی افزود: «امسال برنامههای ویژهای برای باشگاه داریم و با همین قدرت و وسعت آن را بیشتر خواهیم کرد. در تابستان نیز بنا داریم که باشگاه کارآفرینان نوجوانان را در برنامه مخصوصی مجدد برای یک مجموعه مجزا از افراد برگزار کنیم. انشاءالله تیمهای جدید و افراد جدید پس از حضور در یک دوره مجازی به تهران اعزام میشوند.»
یزدانی گفت: «ما در دوره خود به معلمان چندمهارتی اعتقاد داریم. نباید مساله کارآفرینی را در این دوره با کسب شغل اشتباه بگیریم. بعضی افراد فکر میکنند که باشگاه کارآفرینان نوجوان آمده تا به دانشآموزان شغل و کاریابی را آموزش دهد. در صورتی که اصلا اینطور نیست، ما برنامه، تفکرمان و نیتمان این است که مهارتهای نرم را به دانشآموزان آموزش دهیم.»
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه درباره چیستی و چگونگی آموزش مهارتهای نرم گفت: «منظور ما از مهارتهای نرم موضوعاتی نظیر پرسشگری، کار تیمی، حل مساله و شبکهسازی است. یعنی ما به آنها کار عملی و کارگاهی یاد نمیدهیم. چنین برنامههایی در درس کار و فناوری که دو ساعت در هفته در جدول دروس قرار گرفته است تعلق دارد.»
وی در ادامه گفت: «با تلاشهای وزیر آموزش و پرورش و معاون آموزش متوسطه در سال تحصیلی آینده، کارگاههای کار و فناوری در مدارس متوسطه اول رونق پیدا میکنند و تجهیزات آن نیز فراهم میشود تا دانشآموزان با تهیه و تولید محصولات کوچک آشنا شوند و نیز شرایط این را پیدا کنند که استعداد خود را بیابند و در دوره متوسط دوم رشته خود را انتخاب کنند.»
یزدانی افزود: «در کنار سایت اصلی باشگاه کارآفرینان نوجوانان، ما سایتی مخصوص متوسطه اول به نام lse.medu.gov.ir داریم که طرحی با عنوان طرح خاتم در حال اجرا در این سایت است. طرح خاتم به معنای خانواده، تلویزیون و مهارت با همکاری صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران بهطور تخصصی در شبکه آموزش انجام میشود. شبکه آموزش سال گذشته برای نزدیک به ۱۸۰ مهارت، تولید فیلم کرد. در این کلیپها مهارتهای مختلفی از پاک کردن ماهی و ساخت صنایع دستی تا کارهای برقی، مکانیکی و الکترونیکی و حتی تعمیرات دوچرخه و موتورسیکلت و سرویس دورهای خودرو، آموزش داده شد.»
مدیرکل دفتر آموزش دوره اول متوسطه مهمترین دلیل تشکیل باشگاه کارآفرینان نوجوان را آموزش مهارتهای نرم اعلام کرد و گفت: «باشگاه کارآفرینان به دانشآموزان مهارتهای نرم را یاد میدهد. مهارتهای نرم به ما میگوید که فرزندان ما ابتدا باید بتوانند با یکدیگر مصاحبه و گفتوگو کنند. دانشآموزان باید بتوانند با یکدیگر هم کار تیمی انجام دهند. در مهارتهای نرم قرار نیست اتفاقی بیافتد و قرار نیست سر و صدایی ایجاد شود و حتی میتوان کار مکانیکی را در آرامش انجام داد. تلاش ما این است که بچهها حل مساله را یاد بگیرند. همچنین با انجام کار گروهی به کارهای خود اهمیت دهند. کار مکانیکی در این دوره اتفاق نمیافتد.»
وی از صدور مدرک برای معلمان و مربیان حاضر در دورههای این طرح خبر داد و گفت: «معلمان و مربیانی که در این دوره شرکت کردند، پس از شرکت در آزمون این دوره آماده آموزش به دانشآموزان شدند. گواهی ضمن خدمت حضور برای تمامی افراد صادر کردیم و این معلمان و مربیان تحت عنوان مربی آموزش مهارت یا رهیار وارد کار شدند.»
ارسال دیدگاه