معاون آموزش ابتدایی در پاسخ به پانا خبر داد:
تخصیص ۲ هزار سهمیه به دانشآموزان عشایر در اولین کنکور اختصاصی تربیت معلم/ جزئیات اجرای طرح شهید محمودوند درباره بازماندگان از تحصیل/ اعلام نتایج اولیه آزمون آموزگاری در دهه دوم فروردین
تهران (پانا) - اولین نشست خبری حمید طریفی حسینی به عنوان معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش صبح امروز در محل این معاونت در ساختمان علاقهمندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
حمید طریفی حسینی در این نشست اظهار کرد: ما معاونت ابتدایی را نظام آموزش ابتدایی میبینیم و ماموریت ما ارتقای این نظام در نظام علم و فناوری کشور است. این جایگاه و اهمیت و ضرورت توجه به این نظام را باید احیا کنیم. با این رویکرد یک برنامه تحولی اساسی را در حرکت کلان نظام آموزشی کشور، با همکاری سایر معاونتها دنبال خواهیم کرد و نگاه ما یک نگاه سیستمی خواهد بود تا عناصر و ذینفعان در محیط پیرامون نظام آموزشی کشور را هم درگیر کنیم.
وی ادامه داد: موضوعاتی مانند بازماندگان از تحصیل و انسداد مبادی بیسوادی و ... از جمله موضوعاتی است که دستگاههای دیگر نیز با آنها مرتبط میشوند.
دانشآموزان امسال پیک نوروزی ندارند
معاون آموزش ابتدایی درباره تکالیف نوروزی افزود: ما امسال مطالبی سالهای گذشته پیک نوروزی نخواهیم داشت و هیچ تکلیفی به صورت متمرکز از ستاد به مدارس ابلاغ نمیشود. به جای آن در قالب اطلاعیه سه حوزه موضوعی فعالیتی تعیین کردیم که شامل موضوعات کارکردی و مهارتی است و مدارس و معلمان ما میتوانند خود انتخاب کنند. فرصتهای متنوع یادگیری یکی از این موضوعات است که ذیل آن همراستا با ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین، دانشآموزان میتوانند در قالب متن یا ویدئو تولید محتوای خود را برای مدارس ارسال کنند. ممکن است دانشآموزان در مراسمهای ماه رمضان شرکت کنند، یا یک فعالیت ورزشی و ... انجام میدهند.
وی افزود: نوروز و داستان موضوع دوم است که طی آن دانشآموزان میتوانند داستانخوانی و داستانگویی داشته باشند. موضوع سوم دوستی با محیط زیست نام دارد. معاونت ابتدایی یک فعالیت مشترک با معاونت تربیتبدنی دارد، در همین راستا فعالیتهای زیستمحیطی را دانشآموزان میتوانند به مدارس ارسال کنند.
طریفی حسینی از معلمان خواست که تکالیف نوستاری و سنگین به دانشآموزان ندهند بلکه فعالیتها کارکردی و مهارتی باشد.
مدارس تا ۲۸ اسفند فعال هستند
وی تاکید کرد: مدارس تا ۲۸ اسفند فعال هستند و معلمان باید در مدارس حضور داشته باشند.
اعلام نتایج نهایی آزمون آموزگاری تا ۲۸ اردیبهشت
طریفی حسینی درباره آزمون استخدام آموزگاری گفت: حدود ۶۳۶ هزار داوطلب روز جمعه در این آزمون شرکت کردند. ما قرار هست که ۲۸ هزار نفر را به عنوان آموزگار ابتدایی جذب کنیم که از این تعداد ۱۱۶۸ نفر آموزگار استثنایی هستند. نتایج اولیه آزمون بیند۱۴ تا ۲۰ فروردین اعلام خواهد شد. برنامهریزی ما این است که تا ۲۸ اردیبهشت مرحله ارزیابی تکمیلی هم تمام شود و تلاش میکنیم که تا قبل از آزمون دبیری این فرآیند تمام شود تا از اواسط خرداد دوره آموزشی مهارتی یکساله آنها را به صورت فشرده در تابستان انجام دهیم.
اتاق وضعیت نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش به شکل مطلوبی فعال است
معاون آموزش ابتدایی در ادامه تاکید کرد: برنامهریزی دقیق صورت گرفته است و تمام تلاش ما این است که هیچ کمبودی برای مهرماه ۱۴۰۳ وجود نداشته باشد. وزارت آموزش و پرورش اتاق وضعیت نیروی انسانی در تمام کشور انجام داده است و به صورت مطلوبی برنامهریزیها در حال انجام است.
توانمندسازی ۱۸۰ هزار معلم در طرح شهیدهمت
وی به برخی از فعالیتهای اخیر این معاونت اشاره کرد و گفت: طرح شهیدهمت برای توانمندسازی معلمان در حال انجام است و تاکنون ۱۸۰ هزار معلم ما در این طرح آموزش دیدهاند.
پوشش ۸ هزار مدرسه در طرح اجرای بستههای زبانآموزی
طریفی حسینی به اجرای زبانآموزی دانشآموزان اشاره کرد و گفت: بستههای زبانآموزی طراحی شده و طی برنامهای از سال گذشته ۸ هزار مدرسه را تحت پوشش قرار دادیم و در قالب این موضوع به دنبال ارتقای سواد خواندن و تقویت مهارتهای زبانی دانشآموزان و تقویت زبان و ادبیات فارسی به عنوان زبان معیار آموزش است. این برنامه به صورت خاص در ادامه نیز دنبال خواهد شد تا مهارتهای زبانی دانشآموزان شکل بگیرد تا آموزش کاربردیتری را شاهد باشیم.
وی گفت: یک برنامهای در پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش تحت عنوان سواد خواندن مبتنی بر مطالعات پرلز وجود دارد و ما هم با رویکرد ارتقایی و ترمیمی به مقوله زبانآموزی دانشآموزان ورود خواهیم کرد.
پیشنویس «انسداد مبادی بیسوادی و جذب بازماندگان از تحصیل» تهیه شد
حمیدی طریفی حسینی در ادامه این نشست خبری به جذب بازماندگان از تحصیل و انسداد مبادی بیسوادی اشاره کرد و گفت: از برنامه دوم توسعه تبصره ۶۲، این موضوع مطرح میشود و از آن زمان در برنامههای توسعه به آن پرداخته شده است و اکنون در برنامه هفتم توسعه هم این موضوع پرداخته شده و تکالیفی برای وزارت آموزش و پرورش تعیین شده است و ما اکنون برنامهریزی کردهایم که آییننامهای با عنوان «انسداد مبادی بیسوادی و جذب بازماندگان از تحصیل» تهیه شود تا پیشدستی کرده باشیم در راستای ماموریت و تکلیفی که داریم.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: امیدواریم از سال تحصیلی آینده بتوانیم یک فضای مناسبی را در مواجه با این موضوع داشته باشیم.
طریفی حسینی با بیان اینکه توسعه مدارس استثنایی، مدارس عشایری، هزینههای ایاب و ذهاب دانشآموزان، مدارس روستامرکزی و ... در قالب این آییننامه آمده است. پیشنویس این آییننامه آماده شده است و به زودی این آییننامه نهایی خواهد شد. این کار یک اقدام مشترک بین دستگاههای مختلف است.
اصطلاح «بازماندگان از تحصیل» باید بازتعریف شود / پوشش تحصیلی واقعی دوره ابتدایی در کشور ۹۸ درصد است
طریفی حسینی با بیان اینکه اصطلاح بازمانده از تحصیل نیاز به بازتعریف دارد گفت: این اصطلاح جامع و مانع نیست. پوشش تحصیلی واقعی دوره ابتدایی در کشور ۹۸ درصد است. دلایل متعددی وجود دارد که این دانشآموزان به وقت مناسب در مدرسه ثبتنام نمیشوند و این دانشآموزان بازمانده از تحصیل شناخته میشوند. یا دستهای از دانشآموزان ممکن است به خارج از کشور مراجعه کرده باشند، حتی برخی ممکن است معلولیت شدید داشته باشند که حتی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی هم نتوانند مراجعه کنند و در نهادهای حمایتی مستقر شوند. برخی از خانوادهها، دانشآموزان خود را به خاطر ضعف جسمانی و بیماری یکسال با تاخیر او را به مدرسه بفرستند.
عدم ثبتنام ۱۹۶ هزار کودک ۶ تا ۱۱ ساله در مدارس/ مهاجرت ۹ هزار و ۴۰۰ کودک به خارج/ فقط ۴۳۲ کودک اشتغال به کار دارند
وی گفت: کودکانی که در سن ۶ تا ۱۱ ساله هستند ولی به دلایل متعدد ثبتنام نکردهاند ۱۹۶ هزار کودک هستند. ما شرایط تحصیل تکتک این افراد را در قالب طرح شهیدمحمودوند با مراجعه به درب منزل بررسی کردیم. برخی از این افراد حدود ۹ و ۴۰۰ نفر به خارج از کشور مهاجرت کردهاند و آنجا تحصیل میکنند. اینها را نمیتوانیم جزو بازمانده از تحصیل حساب کنیم. یا اینکه بعضی از کودکان فوت کردهاند ولی هنوز آمارشان در سامانه ثبت احوال بهروزرسانی نشده در حالیکه آنها را بازمانده اعلام میکنند. بعضی از بچهها نیز مشکلاتی چون ضعف جسمانی دارند که خانواده گفته است من سال بعد او را به مدرسه میفرستم. برخی مشکل تاریخ تولد دارند که ثبت احوال باید پیکری کند. ما حدود ۷۰ هزار نفر را از این ۱۹۶ هزار نفر تعیین تکلیف کردیم که علت بازماندگی از تحصیلشان چه بوده است. از این تعداد حدود ۴۳۲ نفر اشتغال به کار دارند. در حالی موضوع کودکان کار خیلی مطرح میشود.
محورهای سهگانه برنامههای تحولی معاونت آموزش ابتدایی
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به برنامههای تحولی این معاونت، گفت: برنامههای تحولی خود را ذیل سه محور برنامهریزی کردهایم. یکی از این محورها، «کارآمدسازی و ارتقای کیفیت نظامات مدرسه» است. بازنگری ساعات درسی و تهیه برنامه درسی مناسب با هویت و اهداف دوره ابتدایی از جمله موضوعاتی است که در این محور دنبال میشود. در برنامه درسی ملی ما هم آمده است که از ۹۲۵ ساعت یکسال آموزشی ۱۰۰ ساعت میتواند در اختیار خود مدارس باشد و ما برنامهریزی خواهیم کرد تا از این ساعت به خوبی استفاده کنند. موضوع دوم استقرار نظام پرورش استعدادهای دانشآموزان است. در دوره اول ابتدایی، هدف تقویت شایستگی پایهای خواهد بود که همه دانشآموزان باید واجد آنها باشند. اصلاح نظام ارزشیابی دوره ابتدایی نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت. برنامه داریم که یک سری سنجشها و آزمونهای ملی را در پایه هر دوره تحصیلی بسنجیم. استقرار نظام دوری (معلم دانشآموزان کلاس اول در یکدوره سه ساله همراه آنها باشد و هدایت صحیح دانشآموزان را داشته باشد) در دوره اول ابتدایی نیز جزو اولویتهای ما است.
وی ادامه داد: سازماندهی نظامات مدرسه با محوریت آمورش ابتدایی هم جزو اولویتهای ماست. این به معنای این است که هر کاری که میخواهد در مدرسه انجام شود از ستاد تا صف یکدست هماهنگ خواهد شد که برنامه موازی و ناسازگار نباشند.
رشد ۴۰ درصدی بودجه تامین تجهیزات مدارس عشایری/ سرانه سه برابری مدارس عشایری نسبت به مدارس عادی
وی با بیان اینکه محور دوم «عدالت آموزشی و نصیب آموزشی برابر» است، به برنامههای ذیل این محور اشاره کرد و گفت: یک اقدام خوب وزارت این بود که بودجهای در جهت تجهیز مدارس عشایری به ما اختصاص یافته که امسال رشد ۴۰ درصدی داشته است. سال گذشته ۱ میلیارد و امسال ۴۰ میلیارد تامین اعتبار شده است. لذا توجه به مدارس عشایری مورد تاکید بوده و توجه ویژهای دولت به این حوزه داشت است. غیر از این سرانهای که در اختیار مدارس عشایری داده شده است سه برابر سرانه مدارس عادی بوده است. بحث بازماندگان از تحصیل و انسداد مبادی بیسوادی نیز ذیل این محور دنبال میشود.
وی همچنین محور سوم را «کارآمدسازی نظام حکمرانی و اداره نظام امور آموزش ابتدایی کشور» اعلام کرد.
تخصیص ۲ هزار سهمیه به دانشآموزان عشایر در اولین کنکور اختصاصی تربیت معلم
حمید طریفی حسینی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا درباره سهمیه اختصاصی کنکور برای دانشآموزان عشایر گفت: با توجه به برگزاری کنکور اختصاصی تربیت معلم در سال آینده، تلاش داریم که سهمیه مدارس عشایر را داشته باشیم. اکنون ۲ هزار ردیف پیشبینی شده که میخواهیم با رایزنی تا ۲ و ۸۰۰ ردیف آن را افزایش یابد.
ارسال دیدگاه