معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد:
ضرورت تعیین و تبیین اهداف برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی در مدارس کشور
باید با برنامهریزی، پیگیری و تلاش مدیر مدرسه حداقل ۷۰ درصد دانشآموزان، تحت پوشش فعالیتهای پرورش و فرهنگی قرار گیرند
تهران(پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش بر اجرای برنامه فراگیر پرورشی جهت تقویت و یکپارچگی برنامهها در سطح مدارس با رویکرد تمام ساحتی دانشآموزان خبر داد.
نخستین گردهمایی تخصصی تبیین اهداف برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی مدرسه در راستای تقویت و فراگیری برنامهها و فعالیتهای پرورشی در سطح مدارس، با رویکرد تمام ساحتی دانشآموزان، با حضور اصغر باقرزاده معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، وحید بیگدلی قائم مقام سازمان دانش آموزی، سیداحمد موسوی معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش شهر تهران، مدیران کل حوزه ستادی وزارت آموزش و پرورش و معاونان پرورشی و تربیتبدنی مناطق شهر تهران در اردوگاه فرهنگی تربیتی فاطمه الزهرا (س) ماهدشت برگزار شد.
اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ضمن آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای معاونان پرورشی در راستای تقویت و فراگیری برنامههای پرورشی در سطح مدارس با تاکید بر اصل دانشآموزمحوری، گفت: «یکی از مهمترین وظایف و ماموریتهای نظام آموزش و پرورش در جامعه اسلامی، آشنایی دانشآموزان با مسائل تربیتی و پرورشی است. اما با توجه به وسعت شهر تهران، تحقق این مهم برای این استان بسیار دشوارتر از سایر استانها است. با تمامی معضلات و مشکلات اگر نسل جوان با آموزههای دینی و ارزشی آشنا شوند، هیچ تهدیدی از سوی دشمنان نمیتواند بر آنان اثرگذار باشد؛ بنابراین امور تربیتی به عنوان یک ضرورت باید در کنار مسائل آموزشی و همراه آن در مدارس تقویت شود.»
وی ادامه داد: «در راستای تقویت و فراگیری برنامهها و فعالیتهای پرورشی در سطح مدارس، با تاکید بر اصل احیای نقش تربیتی تمامی ارکان سهیم و موثر در تربیت و نقش سپاری به دانشآموز، برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی به مدارس کشور ابلاغ شده است تا بتواند چالشهای اصلی پیشروی فعالیت پرورشی در مدارس کشور را از بین ببرد. در این میان، نظر به یکپارچگی برنامههای پرورشی در مدرسه در سال تحصیلی پیش رو، ۵ هدف پایه که ۳ هدف آن مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، در نظر گرفته شده است.»
باقرزاده با اشاره بر اهداف پیشروی برنامه فراگیر پرورشی، گفت: «این برنامه در ۵ هدف خردورزی وخودباوری، ایمان، امید، هویت، نشاط به منظور رفع چالشهایی چون حجم بالای دستورالعملها و بخشنامههای ابلاغی در موضوعات پرورشی و فرهنگی، غفلت از عاملیت متربیان در طراحی و اجرای برنامهها، عدم جذابیت برنامهها و فعالیتهای پرورشی مدارس، کمبود منابع انسانی ماهر و توانمند پرورشی و تربیتی و عدم کفایت منابع مالی برای استانها و مناطق ابلاغ شده است.»
وی افزود: «باتوجه به اینکه برنامه فراگیر پرورشی و فرهنگی به دنبال بررسی اشکالات برنامههای اجرایی پرورشی در مدارس است، ابتدا معاونان و مربیان پرورشی باید روی این موضوع و طرح، توجیه بیشتری شوند. در سالهای گذشته، مدیران مدارس در حوزه پرورشی مداخلهای نمیکردند، اما اکنون با روی کار آمدن برنامه فراگیر پرورشی، مدیر مدرسه مسئولیت پاسخگویی به معاونت پرورشی را برعهده دارد؛ همچنین یکی دیگر از حسنهای این برنامه این است که مدارس از حالت پاسخگویی به برنامهها و گزارشات، خارج میشوند و نسبت به مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای پرورشی مقید میشوند، تمام ارکان مدرسه وادار و دخیل در فعالیت خواهند شد.»
باقرزاده ضمن اشاره به مسئولیت مدیران مدرس در اجرای طرح فراگیر پرورشی در سطح مدارس، خاطرنشان کرد: «از آنجا که تحقیقات جهانی مبتنی بر مراقبت متولیان تعلیم و تربیت از کودکان ۱۳ تا ۱۸ ساله است، آموزش و پرورش باید درراستای مراقبت از این گروه سنی، برنامههای شاد و مفرحی را برای دانش آموزان در کف مدارس برنامهریزی کند. با عنایت به اینکه برنامه فراگیر پرورشی یک برنامه جامع در راستای انسجام بخشی به فعالیتهای فرهنگی و فرهنگی است مدیران مدارس باید زمینه شکلگیری و فعالیت تشکلها در اجرای این برنامه در سطح مدارس را فراهم کنند. با توجه به اصل فراگیری انتظار داریم با برنامهریزی، پیگیری و تلاش مدیر مدرسه حداقل ۷۰ درصد دانش آموزان مدرسه، تحت پوشش فعالیتهای پرورش و فرهنگی قرار گیرند.»
ارسال دیدگاه