معاون وزیر آموزش و پرورش:
اولین دوره طرح توانمندسازی معلمان از نیمه دوم مرداد ماه در سراسر کشور آغاز می شود
تهران (پانا)-رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در دیدار و گفتگوی اختصاصی با امام جمعه و عضو شواری عالی حوزه های علمیه قم، از آغاز اولین دوره طرح توانمند سازی معلمان از نیمه دوم مرداد ماه در سراسر کشور، خبر داد.
به گزارش روابط عمومی سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی، احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش، در دیدار و گفتوگوی اختصاصی با امام جمعه و عضو شواری عالی حوزههای علمیه قم به فعالیت ۱۸ هزار مدرسه غیردولتی در سراسر کشور اشاره نمود و گفت: به طور میانگین ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار دانشآموز در دورههای آموزش ابتدایی، متوسطه اول و دوم و فنیحرفهای در این مدارس مشغول به تحصیل هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به میزان تحصیلات معلمان در مدارس غیردولتی، افزود: توانمندسازی معلمان و مدیران مدارس برای اولینبار با این شیوه برنامهریزی شده و همزمان در سراسر کشور اجرا میشود تا معلمان و مربیان با گذراندن ۶ دوره آموزشی و طی ۳۶۰ ساعت آموزش حضوری در طول ۳ سال موفق به اخذ گواهینامه حرفهای و تخصصی شوند.
احمد محمودزاده با تقدیر از هماهنگیهای صورت گرفته فیمابین ستاد همکاری حوزه علمیه و آموزش و پرورش، افزود: نقش و مشارکت حوزههای علمیه در آموزش و توانمندسازی معلمان مدارس غیردولتی مهم بوده و بر اساس برنامههای اجرایی در هر دوره آموزشی بین ۱۲ تا ۱۵ ساعت به صلاحیت عمومی و دانش تربیتی اختصاص یافته است.
او گفت: تاکنون ۱۷۴ هزار معلم متقاضی شرکت در این دورهها بودهاند که حجم آموزش حدود ۱۰ میلیون نفر ساعت برآورد شده که اعتبارات مالی آن توسط موسسان و معلمان تامین شده است.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه همه معلمان و مربیان شاغل در مدارس غیردولتی باید تا سه سال آینده گواهی صلاحیت حرفهای و تخصصی را دریافت کنند، تصریح کرد: اولین دوره طرح توانمندسازی معلمان از نیمه دوم مرداد ماه در سراسر کشور آغاز میشود.
در ادامه حجتالاسلام و المسلمین حمید نیکزاد دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش در بخشی از این نشست به نقش و هماهنگیهای ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: توانمندسازی معلمان و مربیان مدارس غیردولتی و ارتقای تواناییهای معلمان موجب افزایش و شکوفایی علمی و رشد کیفی برنامههای آموزشی و پرورشی در مدارس میگردد.
دبیر ستاد همکاری حوزههای علمیه و آموزش و پرورش فعالیتهای آموزشی و پرورشی مدون در قالب توانمندسازی معلمان را ارزنده و قابل توصیف ذکر کرد و به ارائه گزارش تکمیلی از روند مشارکت حوزههای علمیه و آموزش و پرورش پرداخت.
همچنین آیتالله علیرضا اعرافی در دیدار و گفتوگوی اختصاصی با معاون وزیر و رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش توجه و اهتمام به تربیت نیروی انسانی را از اولویتهای جدی و مهم کشور برشمرد و گفت: مساله مدارس غیردولتی هم فرصت مناسب و هم یک تهدید است؛ بنابراین راهبری کلان مدارس غیردولتی موضوعی بسیار مهم میباشد زیرا در این مقوله علاوه بر سپردن فعالیتهای آموزشی و پرورشی به مردم، نیروهای قابل و شایسته هم در این حیطه وارد عمل میشوند و این مشارکت مردمی به دولت کمک میکند.
امام جمعه و عضو شورای عالی حوزههای علمیه قم، افزود: تعلیم و تربیت اغراض و احوال زیادی دارد و بسیاری نیز چشم طمع به آن دوختند بنابراین متولیان نظام تعلیم و تربیت باید به شکل یک جریان با برنامهریزی و رویکردهای حاکمیتی به راهبری و مدیریت مدارس غیردولتی بپردازند و روند عملکرد و فعالیتهای این مدارس را با جدیت بیشتری مورد نظارت قرار دهند.
آیتالله اعرافی با تاکید بر مسئولیتپذبری و تمکین از قواعد و قوانین آموزش و پرورش از سوی همه مدارس غیردولتی در جهت بهبود کیفیت بر نامههای آموزشی و تربیتی، خاطرنشان ساخت: برگزاری دورههای آموزشهای مهارتی و کاربردی برای مدیران مدارس غیردولتی نیز حائز اهمیت است زیرا یک مدیر در کنار صلاحیتهای معلمی باید در راهبری مجموعه مدرسه توان و مهارت کافی را داشته باشد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری در ادامه این گفتگو با اشاره به اینکه مدیریت نظام آموزشی پیچیدگیهای مضاعفی دارد و قابل قیاس با مدیریت در سایر صنایع نیست، خاطرنشان ساخت: نقش مدیریت و تربیت منابع انسانی و راهبری مدرسه بواسطه الگوپذیری که درآن نهفته است نیازمند تربیت و پرورش مدیران و معلمانی خلاق، شایسته و توانمند است.
آیتالله اعرافی خواستار برجستهسازی فعالیتها و معرفی مدارس غیردولتی قابل اعتماد به عنوان الگو و محور اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد و تصریح کرد: باید تمهیداتی اندیشیده شود تا سند تحول در مدارس کشور پیادهسازی و محقق شود و اجرای آن در مدارس غیردولتی کار بسیار ارزشمند و ستودنی است.
ایشان با بیان اینکه دغدغه آموزش و پرورش در ابعاد مختلف نظری و علمی یک مقوله مهم و مورد توجه است، افزود: برگزاری دورههای توانمندسازی معلمان و مربیان یک ابتکار و خلاقیت قابل تقدیر است که امیدوارم با اجرای آن آثار مهمی در راهبری مدارس غیردولتی کشور پدید آید.
همچنین دکتر احمد محمودزاده رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی و توسعه مشارکتهای مردمی وزارت آموزش و پرورش پیش از سخنان آیتالله علیرضا اعرافی به ارائه گزارش کاملی از روند برنامهریزی، تدوین بستههای آموزشی و اجرای دورههای توانمندسازی معلمان و مربیان پرداخت.
ارسال دیدگاه