معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد:
تقویت مدارس در زمینه برنامههای خارج از فضای آموزشی
سوق دادن مدارس به سمت تلفیق واقعی آموزش با پرورش
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه نادیده گرفتن عاملیت تربیتشونده در تربیت و پرورش از چالشهای اساسی حوزه پرورشی است، گفت مدارس را باید در زمینه برنامههای خارج از فضای آموزشی تقویت کرد و مدارس را به سمت تلفیق واقعی آموزش با پرورش سوق داد.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش؛ اصغر باقرزاده در جلسه شورای معاونین، مدیران شهرستانها و معاونین پرورشی مناطق ۱۴ گانه استان گلستان که در سالن کنفرانس مرکز آموزشی و رفاهی فرهنگیان گرگان برگزار شد، ارتقا و بهینهسازی نیروهای انسانی، مردمیسازی و افزایش مشارکت مردم به ویژه دانش آموزان در پیشبرد امور و مدرسهایسازی برنامهها به ویژه در حوزه پرورشی را ۳ بعد از مهمترین سیاستها و برنامههای وزارتخانه عنوان کرد و افزود: نادیده گرفتن عاملیت تربیتشونده در تربیت و پرورش از چالشهای اساسی حوزه پرورشی است.
وی با اشاره به اینکه لازم است اختیار و اراده تربیتشونده در تربیت و پرورش به جد در نظر گرفته شود، وضعیت کمی و کیفی نیروی انسانی پرورشی را از جمله چالشهای مهم برشمرد که در سالهای اخیر کمتر به آن توجه شده است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، تمرکز بیش از حد بر برنامههای بیرون از مدرسه در ابعاد منطقهای و ملی را عاملی معرفی کرد که باعث شده تا در مدرسه، شکست و نقصان ایجاد شود. لازم است مدارس را در زمینه برنامههای بیرون از مدرسه تقویت کرد و به سمت تلفیق واقعی آموزش همره با پرورش سوق داد.
باقرزاده به یکی از رویکردهای مهم معاونت پرورشی در سال جاری اشاره کرد و گفت: تلاش شده تا روش کار مربیان پرورشی به جای چهارچوب بخشنامهای بر اساس اقتضا و تشخیص درست شرایط صورت گیرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش، انتظار خود را از مدیران و مربیان پرورشی بر ۲ مدار تکلیفی و اقتضایی محدود دانست و گفت: کافی است مدیران و مربیان پرورشی برای تحقق ۵ هدف اساسی و واجب شامل ایمان با تمرکز بر نماز و انس با قرآن، امید با تمرکز بر سفر و اردوهای تربیتی، هویت با تمرکز بر عضویت دانشآموز در دستکم یک تشکل دانشآموزی، نشاط با تمرکز بر شرکت دانشآموزان در مسابقات مختلف و خردورزی با تمرکز بر فراهمسازی موقعیتهای گفتوگو بین دانشآموزان و مسئولان که همه اینها بر اساس سند تحول بینادین و منویات مقام معظم رهبری است، برنامههای متمرکز و تکلیفی داشته باشند.
وی، سامانه «نورینو» را نیز طرحی به منظور پایش مدیریتی حوزه پرورشی در وزارتخانه معرفی کرد و افزود: دادههای سامانه نورینو بر اساس خوداظهاری ادارات کل، مناطق و مدارس تکمیل میشود که این امر میتواند قدمهای مهمی برای پایش وضعیت عملکردی امور پرورشی باشد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پایان بیان کرد: افزون بر تلاش برای تحقق وظایف عمومی بهگونهای برنامهریزی شده که اعتبارات محدود معاونت به طور عملکردی و در چهارچوبی هدفمند توزیع شود.
ارسال دیدگاه