فعالیت‌های پرورشی غیردرسی در کالج مسلمانان کشور بوسنی

تهران (پانا) - مسئول بخش بوسنی و هرزگوین در غرفه بین الملل نمایشگاه الف‌تا، ایده‌های مجتمع مسلمان کالج فارسی بسنیایی جهت مهارت آموزی به دانش آموزان را تشریح کرد.

کد مطلب: ۱۳۸۶۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد
فعالیت‌های پرورشی غیردرسی در کالج مسلمانان کشور بوسنی

مرضیه زارعان؛ اهل کشور بوسنی و هرزگوین در گفت‌و‌گو با پانا در نمایشگاه الف‌تا در رابطه با تحصیل دانش آموزان در این کشور بیان کرد: ما در بوسنی و هرزگوین یک مجموعه به نام کالج فارسی بوسنیایی داریم. این مجموعه از پیش دبستانی شروع می‌شود تا آخر دبیرستان ادامه دارد. کل مجموعه این سیستم آموزشی بوسنی یک دوره تحصیل ۱۳ ساله است و بعد از آن دانش آموزان وارد دانشگاه می‌شوند. مجموعه‌ی ما نسبت به مدارس دیگر بوسنی تفاوتش این است که بیشتر اسلامی است و بیشتر روی دین و اعتقاد مردم یعنی دانش آموزان کار می‌کند و مثلا فعالیت‌های غیر درسی بسیاری نسبت به بیشتر مدارس بوسنی دارد. ما سه ایده داشتیم که در این نمایشگاه شرکت کردیم.

زارعان در توضیح ایده اول که جهت تشویق کتابخوانی است، بیان کرد: ایده‌ی اول ما که قلعه‌ی کتابخوانی بود برای تشویق دانش آموزان به کتاب خوندن است. این قلعه نسبت به صفحاتی که دانش آموزان خواندند اسم های دانش آموزان را با یک استیکر یانشانهٔ ی مغناطیسی که روی آن اسم دانش آموز نوشته می‌شود و روی یک قلعه‌ی خیلی بزرگ روی دیوار نصب می‌کنیم و اسم دانش آموز را به تعداد صفحاتی که خوانده بالا می‌ بریم و وقتی که به نوک آن قلعه رسید، یک جایزه طلایی دارد و به این نحو زمانی که دانش آموز اسم خودش را بالای قلعه می‌بیند تشویق به مطالعه ی بیشتری می‌شود.

وی همچنین در توضیح ایده دوم که در دبیرستان ها برگزار می‌شود گفت: ایده‌ی دوم مسابقات هستند که در دبیرستان در مجتمع ما برگزار می‌شود. این مسابقات بیشتر در روزهای استقلال بوسنی و روز ملی بوسنی برگزار می‌شود. در این مسابقات از دانش آموزان مدارس دیگر بوسنی دعوت می‌کنیم و مسابقاتی از جمله ریاضی، زبان، ادبیات بوسنی، زبان بوسنی و هنر برگزار می‌شود. همچنین در جهت تشویق کتابخوانی ، از کتابی که دانش آموزان مطالعه کرده‌اند امتحانی گرفته می‌شود. در نهایتا برندگان، ضمن تقدیر جوایزی دریافت می‌کنند.

در ادامه ایده سوم را که در خوابگاه های دانش آموزان انجام می‌شود توضیح داد: سومین ایده‌ای که ما داشتیم ایده‌ی خوابگاه بوده که دبیرستان ما شبانه روزی است؛ یعنی خوابگاه دارد و فعالیت های مختلفی برای خود دانش آموزانی که در خوابگاه هستند ، داریم . پس از آن‌که کلاس های درسی آنها به پایان رسید، فعالیت های مختلفی از جمله: مسابقات ورزشی، کارگاه های مختلف هنری و کتابخوانی دارند.

مرضیه زارعان در پایان در رابطه با زبانی که در این مدارس با آن گفت: این نکته خیلی مهم است که شاید اگر این کالج فارسی بوسنیایی به گوشتان بخورد، فکر کنید که این مجموعه ویا مدرسه به زبان فارسی به دانش آموزان فقط تدریس می‌شود ولی اینطوری نیست یعنی در بوسنی در نزدیکی شهر سارایوو که پایتخت بوسنی است، تمانی درس ها به زبان بوسنیایی به دانش آموزان که بوسنیایی هستند توسط اساتید و معلمین که همه بوسنیایی هستند آموزش داده می‌شود.


خبرنگار دانش آموز: آرتمیس رزاقیان

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار