مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی:
افزایش شوق، تمایل و رغبت یادگیری از اهداف مجلات دانشآموزی رشد است
تهران (پانا) - مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی گفت تلاش مجلات رشد باید افزایش شوق، تمایل و رغبت یادگیری باشد البته مجلات دانشآموزی علاوه بر کنشگری در تعلیم و تربیت، محتوای بیشتری هم تولید میکند.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی؛ محمدصالح مذنبی، مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی در نشست مشترک مدیرکل دفتر انتشارات و فناوری آموزشی و دستاندرکاران تولید و انتشار مجلات رشد با مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش گفت: این دفتر، نقش پشتیبانیکنندگی از جریان رسمی تعلیم و تربیت در موضوعات متنوع آموزشی و تربیتی را بر عهده دارد و انشاالله در این فصل جدید بتواند یک خدمت ویژه و ماندگاری به معاونتهای آموزشی و پرورشی وزارتخانه ارائه بدهد.
وی افزود: در دفتر انتشارات و فناوری آموزشی، گروه قابل توجهی درگیر تولید ۳۰ مجله هستند که ۱۲ عنوان آن ماهنامه و ۱۸ عنوان فصلنامه هستند. در حال حاضر مجموعه بازدید از وبگاه مجلات رشد بسیار افزایش یافته است. برنامهریزی مجلات رشد از بهمن ماه هر سال شروع شده و تیرماه، ماکت اولیه مجلات برای ارزیابیها ارسال میشوند. تولید مجلات رشد، یک زنجیره چندمرحلهای به هم پیوسته است که با دقت و ظرافت تولید میشود. مجلهای که اکنون در اختیار معلمان و دانشآموزان است به همت افراد متخصص در حوزههای مختلف تولید میشود و ما سعی کردیم این سرمایه را حفظ کنیم و بر ظرفیت آن در راستای اهداف اسلامی - ایرانی بیفزاییم.
وی در خصوص مجله رشد آموزش ابتدایی گفت: تلاش دوستان در مجله رشد آموزش ابتدایی این بوده که در جریان آموزشی و تربیتی درسی شیوههای نوین و الگوهای جدید سرمایهگذاری شود و مجموعه معلمان را به این سمت سوق بدهند که این مجموعه از مسائل و هدفگیریها مد نظر باشد.
مذنبی خاطرنشان کرد: ما در مجلات رشد میگوییم تلاش مجلات رشد باید افزایش شوق و تمایل و رغبت یادگیری باشد. البته در مجلات دانشآموزی علاوه بر کنشگری در تعلیم و تربیت، محتوای بیشتری هم تولید میکند.
محمد محمدی، مدیرکل دفتر آموزش پیشدبستانی و دبستانی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: در زمینه جشنواره فیلم رشد باید بگویم روی فیلم رشد، شناخت داشتم اما شناخت عمیقی نبود. زمانی که شما اسامی استانها و تقویم زمانبندی نمایش فیلمها را اعلام کنید، حتماً ورود میکنم با جزئیاتی مورد نظر شما استانها را درگیر میکنم که در این کار شریک بشوند. برای فیلم رشد، جمعبندی من این است که آمادگی دارم تا برای نمایش فیلمها با شما همکاری کنم اما در خصوص مجلات رشد باید زودتر با هم مرتبط میشدیم. طراحی تلفیقی و موضوع چندپایه، جزو اولویتهای ما در آموزش ابتدایی است. کار بینظیری است.
وی اظهار کرد: برنامهدرسی، فیلم رشد و مجلات رشد به دنبال غنابخشی به برنامه تربیتی، توسعه برنامه تربیتی و تکمیل برنامه درسی و تربیتی هستند. در دنیا بسط و توسعه تجارب یادگیری دانشآموزان فقط در نظام مکمل و فوق برنامه شکل میگیرد و هیچ زمانی کسی نمیتواند بگوید برنامه درسی ما به قدری غنی است که به اینها احتیاج نداریم. لذا بسترهای خوب همین کارهایی است که شما انجام میدهید.
محمدی با بیان اینکه پیشنهاد میکنم با برگزاری جلسات در راستای هم حرکت کنیم و باید رد پای نگاه تحولی در دوره ابتدایی را در مجلات رشد ببینیم، خاطرنشان کرد: در اداره کل آموزش پیشدبستان و دوره ابتدایی، بستهآموزشی تلفیقی چندپایه و شیوههای نوین توانمندسازی معلمان در بحث کودکان بازمانده از تحصیل و کارهای بزرگی انجام شده که میتوانیم در این موارد گفتمانسازی کنیم. آمادگی داریم در جلسات متعدد در بحثهای آموزش ابتدایی و رشدهای دانشآموزی کار کنیم.
سیدکمال شهابلو، معاون تولید و انتشار مجلات رشد در این جلسه اظهار کرد: با وجود مخاطبان متعدد برای گروههای مختلف مجلات رشد، مجلات دانشآموزی دوره ابتدایی از پرمخاطبترین مجلات هستند. بنابراین دفتر آموزش پیشدبستانی و ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، یکی از بخشهایی است که میتواند به مجلات رشد کمک زیادی کند.
وی اظهار کرد: ما در این دفتر تلاش کردیم از کمک همکاران در گروههای آموزش ابتدایی برای ترویج و توزیع مجلات استفاده کنیم. در این چرخه معاونان آموزش ابتدایی کل کشور با ما همکاری میکنند. مدیران مدارس ابتدایی زنگ رشد را در مدارس خود اجرا میکنند. در مدارس ابتدایی یک روز بدون کیف با مجلات رشد اجرا میشود و معلمان برای بهروز نگه داشتن کلاسهای خود از مکملهای آموزشی و تربیتی مجلات رشد استفاده میکنند تا فضایی را مهیا کنند که دانشآموز وارد یک محیط یاددهی - یادگیری شاداب بشود.
نفیسه نجفی قدسی، سردبیر مجلات دانشآموزی رشد کودک، رشد نوآموز و رشد دانشآموز نیز در خصوص برنامههای مجلات دانشآموزی دوره ابتدایی گفت: یکی از برنامههای این مجلات در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ پشتیبانی از کتابهای درسی بود. در این دوره، سعی کردیم مطالب را در قالب موضوعات کتابهای درسی ارائه بدهیم. به همین منظور در مجلات دانشآموزی رشد بخشی با عنوان «قصه درس» برای مخاطبان ارائه شد. در قصهدرس، شخصیت داستان در سیر اتفاقات با استفاده از مطالبی که در کتابهای درسی خود خوانده است، با اتفاقات پیش روی خود برخورد میکند.
مهدی رضایی، سردبیر رشد آموزش ابتدایی نیز برنامههای مجله رشد آموزش ابتدایی را چنین تشریح کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ به ارتباط مجلات رشد با اسناد بالادستی و آنچه که مورد نظر وزارت آموزش و پرورش بود بیشتر به آن توجه شده است. ما در مجله رشد آموزش ابتدایی، بیشترین تمرکزمان به ارتباط گرفتن با معلمان بود و تاکنون ارتباط خوبی شکل گرفته است. الان ما در مجله بیشتر شنونده هستیم. معلمان استقبال خوبی کردهاند. برنامه رشد آموزش ابتدایی این است که مسئله را از معلم بخواهیم و در ادامه از خودشان بخواهیم راه حل ارائه بدهند.
وی افزود: از جمله کارهای ویژهای که در سال ۱۴۰۰ در رشد آموزش ابتدایی انجام شده است این بود که در هر شماره، یک طرح درس تلفیقی معرفی میکردیم. در این بخش چند درس معرفی میشود و آموزش تلفیقی بین این چند درس مشخص شده در یک پایه مشخص ارائه میشود. از این بخش بازدخورهای خوبی از معلمان دریافت کردهایم.
ارسال دیدگاه