معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:
۱۹ هزار تماس موفق با خط ۱۵۷۰ از سوی دانشآموزان ثبت شده است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش اعلام کرد که در ۳ ماهه گذشته حدود ۱۹ هزار تماس از سوی دانشآموز، ۵ هزار تماس از سوی والدین و ۱۵۰۰ تماس از سوی بستگان و درمجموع حدود ۲۷ هزار تماس موفق با خط ملی ۱۵۷۰ جهت مشاوره تلفنی ثبت شده است.
«اصغر باقرزاده» در برنامه «روزنه» رادیو گفتوگو درباره خط ملی نماد ۱۵۷۰ اظهار کرد: موضوع آسیبهای اجتماعی و پیشگیری از بروز آن اهمیت بالایی در آموزش و پرورش دارد و اگر کسی دچار آسیبهای اجتماعی شد توانمندسازی، درمان و جلوگیری از افزایش آن نیازمند فعالیتهای مختلفی است.
وی افزود: مقدمه این فعالیتها، موضوع تشخیص است که دریابیم آیا فرد در معرض آسیبهای اجتماعی است یا دچار آن شده یا نه.
معاون پرورشی و فرهنگی ادامه داد: تا پیش از راهاندازی سامانه ۱۵۷۰ خانوادهها، افراد و دانشآموزان با مراجعه حضوری یا بهطور پراکنده با مراکز مشاره تماس میگرفتند که این مراکز، شماره واحدی نداشت و شماره آن در هر استان متفاوت بود. حدود یک سال است که معاونت پرورشی و فرهنگی با راهاندازی این خط، شناسایی آسیبهای اجتماعی، ارائه خدمات اولیه و فوریتی را تسهیل کرده است.
باقرزاده خاطرنشان کرد: افراد میتوانند با شماره ۱۵۷۰ در سراسر کشور ارتباط بگیرند و به نزدیکترین مرکز مشاوره در استان خود متصل شوند. در پشت این خط، کارشناسانی از ساعت ۸ صبح تا ۸ شب پاسخگوی سوالات ابتدایی افراد هستند. این کارشناسان اگر فردی نیاز به مشاورههای دقیقتر و عمیقتر داشته باشد او را به مراکز حضوری ارجاع میدهند.
وی درباره اینکه آیا تماس با این سامانه هزینه مضاعفی دارد، گفت: ارتباط با خط ۱۵۷۰ هزینه بیشتر ندارد و هزینه ارتباط همان هزینه مصوب تلفن است لذا این خط هزینه درآمدی برای آموزش و پرورش ندارد. البته تلاش داریم تا شماره ۳ رقمی ایجاد شود و همین اندک هزینه تماس نیز رایگان شود.
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش همچنین در پاسخ به این سوال که آیا فردی که با این خط تماس میگیرد باید حتما اولیای دانشآموز باشد، افزود: خیر؛ هر فردی میتواند با این خط تماس بگیرد و ارتباط برقرار کند. این فضا مهیا است که دانشآموز بتواند مسائل خود را با کارشناسان مطرح کند و در مورد مشکلات خود مشاوره بگیرد.
باقرزاده گفت: در گذشته این سامانه در ۳۱ مرکز استان و شهر تهران برقرار بود که اکنون در ۷۲۸ منطقه آموزشی راهاندازی شده است.
وی اضافه کرد: تعداد مشاوران ما کم است و سهمیه حضور در مدارس را برای خط نماد کم کردهایم تا بتوانیم این خط را تقویت کنیم. باید ۵۰ هزار مشاور داشته باشیم که اکنون ۱۳ هزار و ۸۰۰ مشاور داریم.
باقرزاده همچنین درباره برنامههای آموزشی برای مشاوران نماد تصریح کرد: آسیبهای اجتماعی بهروز میشود در گذشته شاید فقط بیتابی و خشونت جزء آسیبها بود، اما اکنون مواجهه با آسیبهایی نظیر استفاده بیش از حد از فضای مجازی تخصص خاص خود را میطلبد، همچنین سطح فکر، علم و تفکر دانشآموزان متفاوت شده و ارتباط با آنان نیاز به مهارت جدید دارد لذا باید مشاوران هر روز خود را بهروز کنند ما نیز آموزش حضوری و مجازی برای آنان مدنظر داریم و به صورت ماهانه با مشاوران در سراسر کشور هماهنگیهایی برقرار میکنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش خبر داد: در ۳ ماهه گذشته حدود ۱۹ هزار تماس از سوی دانش آموز، ۵ هزار تماس از سوی والدین، ۱۵۰۰ تماس از سوی بستگان و در مجموع حدود ۲۷ هزار تماس موفق با این سامانه ثبت شده است.
وی تاکید کرد: باید با بچهها گفتوگو کنیم، چرا که آنان باید نیازهای خود را در مسائل مختلف با پدر و مادر، مشاور، معلم و مربی و مدیر که افراد امینی هستند مطرح کنند.
معاون وزیر آموزش و پرورش درباره نحوه اطلاعرسانی این خط به دانشآموزان نیز بیان کرد: رسانه ملی و تمام شبکههای تلویزیون و رادیو در این اطلاعرسانی به ما کمک کنند. در شبکه شاد نیز کانالهای مختلفی داریم و موارد خط ۱۵۷۰ را به اطلاع دانشآموزان میرسانیم اما باید کلیپهای آموزشی و اطلاعرسانی نیز در این زمینه ساخته شود. باید برخی از پرسشهای پرتکرار را احصا و برای آنان برنامهسازی کنیم که این موضوعات را از همکاران خدوم مان خواستهام و در دستور کار قرار دارد.
باقرزاده با اشاره به اینکه سوالات مختلف دانشآموزان باید پاسخ داده شود، یادآور شد: اخیرا کانالی در شبکه شاد با عنوان کانال درنگ براساس سوالات و شبهات دانشآموزان راهاندازی شده است و در آن کانال هر روز یک سوال پرتکرار را با پاسخ قرار میدهیم.
ارسال دیدگاه