معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش:
دانشآموزان باید مشارکت فعالانهای در اجرای برنامههای معاونت پرورشی داشته باشند
سازمان دانشآموزی در اجرای برنامههای دانشآموزمحور و فعالیتمحور و برنامههایی که توسط دانشآموزان طراحی میشود، میتواند بازوی معاونت پرورشی باشد
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر مشارکت فعال دانشآموزان در اجرای برنامههای معاونت پرورشی گفت از تعدد سخنرانان در برنامهها و طولانیشدن مدت برنامهها خودداری شود.
اصغر باقرزاده در نشست هماندیشی معاونان پرورشی و فرهنگی و مدیران سازمان دانشآموزی سراسر کشور ضمن تبریک حلول ماه رجب و همچنین تسلیت سالروز شهادت امام علیالنقی(ع) اظهار کرد: ایشان در روایتی میفرمایند کسی که تقوا داشته باشد، دشمنان از او میترسند و خداوند هم به او توفیق میدهد.
وی خاطرنشان کرد: امام راحل و رهبر معظم انقلاب اسلامی دارای چنین ویژگی بوده و هستند و در برابر امر الهی اطلاعات کردند و به همین دلیل، همه دشمنان از آنها ترسیدند و خداوند هم در کارشان موفق کرد و این توفیق ادامه دارد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش ضمن قدردانی از زحمات و تلاشهای شبانهروزی معاونان پرورشی در استانها گفت: خوشبختانه جریانات را ساماندهی کردهاید و خداوند هم به فعالیتهای شما برکت داده و توانستهایم جشنهای نماز و تکلیف را برگزار کنیم که جای قدردانی دارد.
وی با اشاره به اصول و سیاستهای برنامههای معاونت پرورشی خاطرنشان کرد: یکی از این اصول، پرهیز از ابلاغ دستورالعمل و بخشنامه است چون معاونتهای پرورشی استانها به تناسب ایام و مناسبتها برنامهریزی کرده و فعالیتها را اجرا میکنند.
باقرزاده با بیان اینکه اصل بعدی، مشارکت فعال دانشآموزان در برنامهها است، ابراز کرد: ما هنوز هم برای بچهها برنامه اجرا میکنیم در حالی که خودشان باید اجرا کنند و معاونت پرورشی و سازمان دانشآموزی باید نقش پشتیبانی و حمایت داشته باشد.
وی با اشاره به نقش راهبری، مدیریت و نظارت معاونت پرورشی بهعنوان یکی دیگر از اصول افزود: معاونان پرورشی استانها هم این رویه را در برابر معاونین پرورشی مدارس باید داشته باشند و حمایت و پشتیبانی و تنظیمگری و راهبری کنید.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: اصل بعدی، مردمیسازی و استفاده از ظرفیتها است که بعضی استانها در این زمینه پیشگام هستند.
وی، یکی دیگر از اصول را نظارت، ارزیابی و سنجش اثربخشی کارها بیان کرد و اظهار کرد: این کار را از خودمان آغاز کردهایم و اثربخشی فعالیتها مورد ارزیابی قرار میدهیم که معاونان پرورشی استانها هم در دستور کار خود قرار دهند.
باقرزاده با تاکید بر مشارکت فعال دانشآموزان در اجرای برنامهها افزود: از تعدد سخنرانان در برنامهها و طولانیشدن مدت برنامهها خودداری شود و دانشآموزان مشارکت کنند.
باقرزاده با تاکید بر انسجام در برنامهها تصریح کرد: مطالعه بیانیه گام دوم انقلاب، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سند تحول دولت مردمی و برنامههای وزیر آموزش و پرورش در این زمینه ضروری است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: ۲ مورد از بندهای بیانیه گام دوم انقلاب یعنی هویت و امید را محور برنامههای سال آینده قرار میدهیم.
وی اظهار کرد: تولیدات و توانمندی نیروها و اجرای تمام برنامهها در این زمینه باید باشد.
باقرزاده با بیان اینکه یکی از هویتهایی که دچار خدشه شده، هویت جنسیتی است که عفاف و حجاب هم ذیل این هویت دیده میشود، خاطرنشان کرد: باید کمک کنیم تا نوجوانان به ویژه دختران نسبت به جنسیت خود احساس رضایت، شرف، عزت و بزرگی کرده و اجازه تضعیف این هویت را ندهیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به راهاندازی پویش هیسطوری گفت: تاکنون بیش از ۱۱۰ هزار نفر در این پویش که با هدف استکبارشناسی و برای مبارزه با استکبار است، شرکت کردهاند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه معاونت پرورشی و سازمان دانشآموزی جدا از هم نیستند، گفت: معاونت پرورشی نقش تنظیمگری دارد و تشکلها به ویژه سازمان دانشآموزی، بازوهای اجرایی هستند.
وی با بیان اینکه برنامههایی که از گذشته در سازمان دانشآموزی بود را تبدیل به یک برنامه کلان کردهایم، اظهار کرد: سرفصلهای برنامه کلان شامل تشکیل گروههای جهادی عدالت و پیشرفت، راهاندازی مرکز اردویی و گردشگری، برگزاری اردوهای مختلف با حمایت اداره کل فرهنگی و هنری، فعالیتهای تخصصی در حوزه فضای مجازی، خبرگزاری دانشآموزی پانا با محوریت هر مدرسه یک خبرنگار، مجلس و مجمع دانشآموزی و سایر فعالیتهای دانشآموزی از جمله پویشها، نمایشها، همایشها اردوها، گردهماییها و... است.
باقرزاده با اشاره به اجرای طرح مفاخر برای معرفی مفاخر ملی در هر استان خاطرنشان کرد: مفاخر هر منطقه در این طرح توسط دانشآموزان شناسایی و معرفی میشوند که شامل مراحل منطقهای، شهرستانی و استانی است که به همایش ملی ختم خواهد شد.
وی افزود: انعقاد تفاهمنامه برای حمایت از سرود رضوی، راهاندازی پویش هیسطوری، برگزاری اردوی راهیان پیشرفت و اردوی زیارتاولیها نیز از دیگر برنامههای سازمان دانشآموزی است.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با اشاره به افزایش تعداد پویشها گفت: راهاندازی پویش در قالبهای مختلف، خوب است اما پویش، جای تربیت را نمیگیرد.
وی تصریح کرد: سازمان دانشآموزی در اجرای برنامههای دانشآموزمحور و فعالیتمحور و برنامههایی که توسط دانشآموزان طراحی میشود، میتواند بازوی معاونت پرورشی باشد.
ارسال دیدگاه