معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش مطرح کرد؛

لزوم تمرکز بر آشنایی دانش‌آموزان با فلسفه نماز

دانش‌آموزان در دریافت پیام‌های تربیتی مستقیم از مربیان بیشترین اثرپذیری را دارند

تهران (پانا) - معاون پرورشی وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه باید روی آشنایی دانش‌آموزان با فلسفه نماز تمرکز داشت، گفت البته این آشنایی فقط به یک صورت نیست، دانش‌آموزان در مقاطع مختلف حضور دارند و باید بسته به هر مقطع تحصیلی ، جنسیت دانش‌آموزان، اقدامات لازم صورت گیرد.

کد مطلب: ۱۳۴۱۸۱۰
لینک کوتاه کپی شد
لزوم تمرکز بر آشنایی دانش‌آموزان با فلسفه نماز

اصغر باقرزاده با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه خبر در خصوص موضوع اقامه نماز در مدارس اظهار داشت: برای اقامه نماز تمهیدات نرم‌افزاری و سخت افزاری نیاز است که تمهیدات سخت افزاری آن مشخص است از جمله فراهم آوردن زمینه برگزاری نماز در مدارس، اماکن مختلف و مساجد.براین اساس اختصاص مکان‌هایی برای اقامه نماز در مدرسه‌هایی که نمازخانه ندارند، از جمله این تمهیدات است.

وی تاکید کرد: در نقشه ساخت مدارس توسط سازمان نوسازی مدارس، حتما نمازخانه پیش بینی می شود و حضور امام جماعت و دیگر مقدمات از جمله تمهیدات سخت‌افزاری برای اقامه نماز است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه پس از بازگشایی مجدد مدارس، برای تجهیز و آماده‌سازی اقداماتی صورت گرفته است، گفت:متاسفانه آموزش غیرحضوری لطمه‌های بزرگی را به بحث آموزش و تربیت دانش آموزان وارد کرد اما به لطف پروردگار دوباره برای تجهیز و آماده سازی آن همت شد و امروز نزدیک به ۶۰ هزار نماز خانه و یا مکان‌های چند منظوره که می‌توان در آنجا به اقامه نماز پرداخت در مدارس وجود دارد.

باقرزاده در ادامه با اشاره به بحث تمهیدات نرم‌افزاری برای اقامه نماز در مدارس، عنوان کرد: در این بخش مجموعه اقدامات و زمینه‌سازی هایی باید انجام شود.

وی افزود: اصرار آموزش و پرورش بر بازگشایی مدارس شاید لطمه، صدمات و یا گرفتاری‌هایی را از حیث بیماری و آلودگی‌ها داشته باشد اما تلاش می‌کنیم تا مشکلات باعث نشود اولین جایی که بسته می‌شود، مدرسه باشد. حضور دانش آموزان در مدرسه به جهت مشارکت، تعامل و فراهم آوردن زمینه‌ای برای جلوگیری از حضور دائم آن‌ها در فضای مجازی است. یکی از تمهیدات نرم‌افزاری نماز انجام این کار و ایجاد زمینه مقدمات ارتباط موثر است که آموزش و پرورش سعی کرده به سهم خود این تمهیدات را فراهم سازد.

وی در ادامه به تاثیر معلمان، مربیان و مجموعه کادر آموزشی بر دانش آموزان اشاره کرد و ابراز کرد: تاکید،خواهش و درخواست ما از همه عزیزان معلم، مربی و تمامی فرهنگیان این است که خودشان مقید به اقامه نماز و مجموعه رفتارهای دقیق تربیتی باشند تا بیشترین اثر را روی دانش آموزان در مواجه مستقیم داشته باشند. باید آگاه بود که دانش‌آموزان در دریافت پیام‌های تربیتی مستقیم از مربیان بیشترین اثرپذیری را دارند.

باقرزاده ادامه داد: امروز که خدمت حجت‌الاسلام سید جواد بهشتی، مشاور علمی ستاد اقامه نماز بودیم، ایشان همواره تاکید می کنند که اگر می‌خواهیم روی بچه‌ها اثر بگذاریم باید در چند محور کار کنیم تا مقدمات نرم‌افزاری اقامه نماز فراهم شود. پرورش زمینه‌های فطری یکی از این محورها است که احساس سپاسگزاری، احساس ستایشگری و احساس رازگویی را شامل می‌شود. این سه احساس فطری را اگر بدون اینکه احکام نماز را بگوییم و یا دعوت مستقیمی از دانش‌آموز برای اقامه نماز انجام دهیم در وی نهادینه شود، قطعا مقدمات نرم افزاری اقامه نماز است.

وی در تشریح شیوه‌های وزارت آموزش و پرورش برای اقامه فریضه نماز در مدارس گفت: شیوه‌های مختلفی را در دستور کار داریم و تلاش می‌کنیم آن‌ها را پیاده کنیم از جمله مشارکت فعال دانش آموزان در طراحی واقعیت‌های نماز و مقدمات نماز، یعنی در هر مدرسه‌ای کار به خود دانش آموزان سپرده شود. در هر مدرسه‌ای که این اتفاق رخ داده شاهد برگزاری باشکوه‌تر نماز جماعت نسبت به مدرسه‌ای بوده‌ایم که کار به دست دانش‌آموزان سپرده نشده است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس در شیفت صبح باید ۵ ساعت فعال باشند و تا ساعت ۱۲:۳۰ ظهر برنامه‌ریزی‌ها انجام می شود، گفت: به جهت اینکه افق برخی استان‌ها با شیفت صبح مدارس تلاقی ندارد و دیرتر است، ممکن است در شیفت صبح اقامه نماز وجود نداشته باشد و یا تطابق داشته باشد با زنگ خروج دانش آموزان از مدرسه اما در شیفت بعدازظهر عمده مدارس تلاش می‌کنند زنگ اول خود را با نماز آغاز کنند و پس از آن دانش آموزان به کلاس درس بروند.

وی افزود: به جهت اینکه نماز خروجی یک سری کارها و از جمله مقدمات است، باید روی آشنایی دانش‌آموزان با فلسفه نماز متمرکز شویم. البته این آشنایی فقط به یک صورت نیست، دانش‌آموزان در مقاطع مختلف حضور دارند و باید بسته به هر مقطع تحصیلی و حتی بسته به جنسیت دانش‌آموزان اقدامات لازم صورت گیرد. در این خصوص باید از افرادی که تجربه لازم را دارند در طراحی و اجرای شیوه‌های جذب به نماز کمک بگیریم تا شاهد حضور دانش‌آموزان در فوق برنامه‌های مدرسه باشیم و یا حتی برخی برنامه و کتب درسی را در این زمینه داشته باشیم.

باقرزاده با اشاره به ثبت حضور ۴۷ هزار روحانی در مدارس، اظهار داشت: به لطف پروردگار تاکنون حدود ۱۰ هزار نفر از این روحانیون عزیز با کمک مرکز تخصصی نماز که ذیل ستاد اقامه نماز کشور تعریف شده، تحت آموزش‌ شیوه‌های جذب دانش‌آموزان قرار گرفته‌اند و ان‌شالله سایر روحانیون محترم و ائمه جماعات در این آموزش ها نیز شرکت می‌کنند.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش افزود: کمک اول به ما در بحث جذب دانش‌آموزان اولیا و خانواده‌ها هستند، پدر و مادری که اهتمام به نماز داشته باشند قطعا فرزندشان نیز اهتمام به نماز را به صورت عملی می‌بینند، پس از آن کمک به برنامه‌های مدرسه درباره نماز است، جا دارد در همین‌جا تشکر کنم از رسانه ملی، اولیا و ستاد اقامه نماز کشور که امسال با آغاز برنامه نور چشم (بسته برنامه‌های نماز در آموزش و پرورش)، همزمان با ولادت حضرت زهرا(ع) جشن‌های تکلیف بچه‌ها را که به صورت مدرسه‌ای، منطقه‌ای و خانگی انجام شد را در قالب جشن فرشته‌ها پوشش دادند.

باقرزاده ادامه داد: از روز میلاد حضرت علی(ع) نیز جشن‌های پسران آغاز می‌شود و کمک بعدی این است که وقتی رسانه، وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات اسلامی و روحانیون حوزه و برادران ستاد اقامه پای کار آمده‌اند باقی عزیزان نیز حضور داشته باشند. این همکاری‌ها برای ایجاد نشاط و صمیمت بچه‌ها با نماز می توانند زمینه ساز تمهیدات اقامه نماز باشد.

وی در ادامه با اشاره به پیام مقام معظم رهبری به بیست و نهمین اجلاس سراسری نماز، عنوان کرد: در پیام مقام معظم رهبری توجه ویژه‌ای به آشنایی نومعلمان و کسانی که قرار است برای ۳۰ سال معلم باشند با نماز شده بود، دانشگاه فرهنگیان نیز برنامه ویژه‌ای را در این خصوص تدارک دیده است.

باقرزاده ادامه داد: بر استفاده از اولیا برای نظارت بر نماز مدارس تاکید می‌کنیم، در هر مدرسه یک پدر و یا مادر نظارت را انجام دهند و به ما اطلاع دهند که آیا نماز خوب برگزار می‌شود یا خیر.

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش در پایان به شیوه‌های جذب انگیزشی برای اقامه نماز پرداخت و تصریح کرد: در این خصوص جوایز انگیزشی نیز برای دانش آموزان در نظر گرفته شده، برای مثال سازمان دانش‌آموزی موضوع زیارت اولی‌ها را طراحی کرده تا دانش آموزان را به زیارت امام رضا(ع) ببرد،همچنین سایر تشکلات دانش‌آموزی مانند بسیج دانش‌آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان هم می‌توانند زمینه ساز انگیزه دانش آموزان برای اقامه نماز باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار