معاون پرورشی و فرهنگی در کارگروه ملی تربیت نوجوان مطرح کرد:
هویتبخشی و نشاطآفرینی در مدارس نیاز اصلی جامعه است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش در نشست کارگروه ملی تربیت نوجوان با بیان اینکه گمشده دانشآموز امروز نشاط حقیقی است، تاکید کرد هویتبخشی و نشاط آفرینی در مدارس بر اساس تربیت اسلامی، نیاز اصلی جامعه است.
به گزارش روابط عمومی و امور بینالملل معاونت پرورشی و فرهنگی، «اصغر باقرزاده» در جلسه کارگروه ملی تربیت نوجوان ضمن گرامیداشت یاد سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و رشادتها و خلوص نیت آن شهید والامقام در انجام هر کاری، هدف از تشکیل این کارگروه که بر مبنای مصوبه جلسه اخیر شورای فرهنگ عمومی بوده است را بررسی دو مقوله هویت و نشاط در دانشآموزان برشمرد.
وی با بیان تاریخچهای از تشکیل معاونت پرورشی و فرهنگی به ذکر سیری از فعالیتهای این حوزه در دهههای اخیر پرداخته و دلیل نشاط حاکم بر مدارس در دهه شصت را فعالیتهای هویت بخش و نشاط آفرینی چون برگزاری اردوهای مختلف و هدفمند و همچنین برگزای فعال مراسمهای ویژهای همچون دهه مبارک فجر دانست و آن را حاصل روحیه انقلابی و جهادی مربیان تربیتی عنوان کرد.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه اصلیترین دلیل اثر بخش بودن آن فعالیتها، ارتباط مستمر و صمیمانه بین دانشآموزان و مربیان بود، گفت: انحلال و تعطیلی معاونت پرورشی در برههای با استدلال اینکه کار تربیت یک مسئولیت جمعی است قطعا غلط بوده به خاطر عدم پیشبینی ساز و کارهای لازم برای آن و همچنین عدم تبیین وظایف هر یک از عوامل تربیت بود که موجب شد آموزش و پرورش در آن زمان از اهداف اولیه خود دور شود.
باقرزاده افزود: البته پس از این زمان با تدبیر مقام معظم رهبری مد ظله العالی و تاکید ایشان بر ایفای نقش هدایتگری و تنظیمگری مجدد این معاونت احیا شد ولی به دلایل زیادی هیچگاه نتوانست نقشآفرینی قبلی خود را آنگونه که مطلوب آیتالله خامنهای بود داشته باشد.
وی تصریح کرد: شورای فرهنگ عمومی کشور در راستای دو هدف هویت و نشاط آفرینی در مدارس به دنبال برنامهریزی صحیح در این زمینه است که به طور حتم نیل به این اهداف موجبات جلوگیری از آسیبهای اجتماعی و مصون ماندن دانش آموزان از این آسیب هاست.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: موضوع مهم دیگر پس از تقویت هویت در دانشآموزان، نشاط است که باید از جنس نشاط حقیقی و به دور از مسائل ظاهری و دنیوی باشد.
باقرزاده به برگزاری جلسات متعدد کاری با حضور مربیان تربیتی مدارس و معاونین پرورشی و فرهنگی استانها اشاره کرده و گفت: در خصوص هویتبخشی به دانش آموزان و ایجاد نشاط در مدارس معاونین پرورشی و فرهنگی استانها نیز به اقتضای فرهنگ و جغرافیای خود نشست هایی را برگزار نموده تا بتوانیم به هدف اصلی خود که احیای واقعی معاونت پرورشی است دست پیدا کنیم.
وی خاطرنشان کرد: اصول حاکم بر فعالیت های پرورشی به سوی مشارکت فعال دانش آموزان باید حرکت کند. تربیت دانش آموزِ امیدوار و برخوردار از هویت اسلامی ایرانی، انقلابی و دارای سلامت روانی، اجتماعی و معنوی هدف و غایت ما است و احیای نقش تنظیمگری مربی، اعتلای منابع انسانی، کیفیسازی فعالیتها، ارزیابیها و سنجش اثربخشی برنامهها در متن فعالیتهای آموزشی از راهبردهای اصلی ما خواهد بود.
معاون پرورشی و فرهنگی ضمن ارائه آماری از منابع انسانی مورد نیاز برای تحقق فعالیتهای پرورشی، به کمبود مربیان تربیتی در مدارس اشاره کرد و گفت:: از همین تعداد مربی تربیتی که داریم تعداد بالایی امسال بازنشسته خواهند شد. از سویی آمار دانشجویان ورودی دانشگاه فرهنگیان در رشتههای مرتبط تربیتی رقم ناچیزی است که سعی داریم این تعداد را با کمک مجلس و دولت افزایش دهیم.
باقرزاده گفت: البته همواره تاکید دارم که از مربیان تربیتی عزیزی که در حال حاضر در حال فعالیت هستند نباید غافل شد، بنابراین برنامهریزی برای ارتقای توانمندیهای آنان جهت ارتباط فعال با دانش آموزان را در دستور کار قرار دادیم و با فعالیتهایی چون سفرهای تربیتی یک روزه، اردوهای راهیان نور و راهیان پیشرفت و برنامه های دیگر به عنوان کارگاه های عملیاتی این حرکت را گستردهتر و عمیق تر می کنیم.
باقرزاده در بخش پایانی به تغییر رویکرد نظارت و ارزیابی فعالیتهای مربیان تربیتی مدارس از کمی به کیفی ، تجمیع برنامهها در سامانهای تحت عنوان نورینو، ارتباط مستقیم فعالیتهای فرهنگی و قرآنی با متن کتب درسی دانش آموزان اشاره کرد و نمودار مفهومی توزیع ماموریت تربیتی معاونت پرورشی و فرهنگی در تعامل با ارکان تربیت را تشریح و تاکید کرد که هدف این نمودار باید به نقش آفرینی فعال دانشاموزان در بستر و موقعیتهای خلق شده منجر شود.
ارسال دیدگاه