معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش:

کار اصلی مربی تربیتی نظارت، هدایت‌گری و تنظیم‌گری است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و‌ پرورش در دومین نشست از سلسله هم‌اندیشی «ایده‌های نو در کارآمدسازی فعالیت‌های پرورشی» با بیان اینکه سعی داریم از برنامه های تجویزی و بخشنامه های مکرر دوری کنیم، گفت کار اصلی مربی تربیتی نظارت، هدایت گری و تنظیم‌گری فعالیت‌های پرورشی است.

کد مطلب: ۱۳۳۷۸۳۱
لینک کوتاه کپی شد
کار اصلی مربی تربیتی نظارت، هدایت‌گری و تنظیم‌گری است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، دومین نشست از سلسله هم‌اندیشی «ایده‌های نو در کارآمدسازی فعالیت‌های پرورشی» که با عنوان «راهکارهای رشد و تعالی نیروی انسانی امور تربیتی» و با حضور اساتید، معلمان، مربیان و جمعی از صاحب نظران تعلیم و تربیت عصر یکشنبه در سالن جلسات این معاونت برگزار شد.

«اصغر باقرزاده» در این نشست که به طور زنده از کانال رسمی معاونت پرورشی در شاد پخش و ۲۱ هزار و ۷۰۰ نفر نیز آن را دیده و شرکت کردند، ضمن تبریک ولادت باسعادت حضرت زهرا (س) و روز مادر سخنان خود را با ذکر حدیثی از امام صادق (ع) آغاز کرد و گفت: رئیس مذهب جعفری در حدیثی فرموده اند: «مَن وَجَدَ بَردَ حُبِّنا عَلى قَلبِهِ فَلیُکثِرِ الدُّعاءَ لاُِمِّهِ: هرکه خنکاى محبّت ما را در دلش یافت، براى مادرش زیاد دعا کند.

وی در ادامه صحبت‌های خود خاطرنشان کرد: جلسه گذشته، این نشست به دلایل زیادی لذت بخش بود یکی از این دلایل مطرح شدن دغدغه های افراد حاضر در این نشست بود که به ما کمک می کند تا با شنیدن این مسائل، اتفاقات خوبی در مدارس رقم بزنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی ادامه داد: ما در حوزه کاری خود واقف هستیم اگر ضعفی وجود دارد ابتدا به خودمان یعنی به مربیان، معلمان و مسئولان برمی گردد لذا باید خود را اصلاح، تکمیل و تقویت کنیم، در این راستا موضوع ارتقای توانمندی های مربیان را به عنوان اولین موضوع در دستور کار قرار دادیم.

باقرزاده خطاب به حاضرین این جلسه اظهار کرد: فرض می گذاریم قصد داریم دوره هایی برای مربیان و معلمان برگزار کنیم لذا شما باید بررسی کنید چه اولویت هایی مدنظر دارید و چگونه محتوا را در قالب اجرا انجام خواهید داد.

وی اضافه کرد: در گذشته حجم بالای بخشنامه‌ها، برنامه‌ها و گزارش گیری‌ها باعث می‌شد مربیان تربیتی نتوانند کار اصلی خود را انجام دهند؛ لذا برنامه‌های حوزه پرورشی را از ۲۶۴ برنامه به ۶۴ برنامه تقلیل دادیم و با راه اندازی سامانه نورینو ظرفیت بزرگی ایجاد شده است تا مراحل زیادی از کار، در این سامانه و با صرف انرژی و وقت کمتری انجام شود، یعنی از ثبت نام ها و برگزاری مسابقات و اجرای برنامه ها تا گزارش های کاری و تا بسیاری از کارها با طی کردن چند مرحله به سادگی قابل انجام است .

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و‌ پرورش ضمن تقدیر از مربیان و معاونین و همه عناصر فعال در حوزه پرورشی تاکید کرد: مربی تربیتی باید کار اصلی خود را که نظارت، هدایت گری و تنظیم‌گری است، انجام دهد.

باقرزاده در ادامه بیان کرد: بزودی در سامانه نورینو فضایی که برای تهیه پرونده تربیتی دانش آموزان، و همچنین شبکه سازی و امتیازبندی مربیان تربیتی و مدارس به وجود می آید تا در این گونه روند اجرای برنامه ها و فعالیت های پرورشی را ساماندهی و قابل سنجش کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شرکت بیش از ۴.۵ میلیون نفر روز در مسابقات قرآن، عترت و نماز امسال تصریح کرد: سعی داریم تا پای خانواده ها را در کنار دانش آموزان به فعالیت های پرورشی باز کنیم تا با هم در تربیت فرزندان تلاش کنیم؛ برای شروع مثلا نوع برگزاری مسابقات احکام، امسال برای اولین بار پدر پسری و مادر دختری شد.

وی افزود: ترتیبی اتخاذ کردیم تا تجربیات مربیان تربیتی در نورینو قابل دسترس باشد که این تجربیات می تواند با یکدیگر تبادل شود و ثمرات زیاد و مفیدی بدهد.

باقرزاده همچنین با اشاره به ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در تامین نیروی انسانی آموزش و پرورش گفت: گروهی را تحت عنوان مربیان ۱۴۰۱ و مشاوران ۱۴۰۱ تشکیل داده ایم تا بتوانیم بر تعداد مربیان پرورشی و تربیتی بیافزاییم و از ابتدا آنها را با رویکردها و فعالیت هایمان آشنا کنیم.

معاون پرورشی و فرهنگی اظهار داشت: موضوع تربیت، موضوعی آموزشی نیست، تربیت یک فرآیند «شدن» است. فرد با یک‌ کتاب، جزوه و تدریس تربیت نمی شود، باید با ارائه سیاست ها و اصول از سوی ما، فرد به سمت خلاقیت برود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار