مدرس دانشگاه کنکور و مدارس ملارد در گفتوگو با پانا عنوان کرد:
بررسی چالشهای آموزش ریاضی بر اساس سند تحول بنیادین
ملارد (پانا) - دبیر ریاضی مدارس شهرستان ملارد در بررسی چالشهای آموزش ریاضی با توجه به سند تحول بنیادین گفت با مطالعه دقیق اسناد و مبانی نظری مربوط به آموزش ریاضی به تناسب محتوای کتب درسی ریاضی می توان راهکارهایی را در جهت رفع مشکلات و آسیبهای آموزش ریاضی در نظر گرفت.
مریم ظفرخواه، مدرس دانشگاه، مدرس کنکور و دبیر دبیرستانهای استعدادهای درخشان شهدای مدافع حرم و دبیرستان شاهد که در کارنامه خود تالیف دو جلد کتاب دانشگاهی، مولف کتاب جامع ریاضی دهم، کتاب آموزش حسابان یک و دو، کتاب هندسه دو و سه و جزوات در دست چاپ، رتبه اول کشوری در دوره کارشناسی ارشد و دکتری، دارای دو مقاله isi و isc و مقالات داخلی را دارد، در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «برای بررسی چالشهای آموزش ریاضی باید روشهای آموزش و برنامههای درسی کشورهای پیشرفته و در حال پیشرفت، با برپایی فرصتهای مطالعاتی معلمان نخبه و پژوهشگر، جهت برآورد دقیق نقاط ضعف و قوت آنها و سپس بومیسازی چنین برنامههایی در کشور با توجه به اسناد بالادستی آموزش و پرورش را مورد بررسی دقیق قرار داد.»
این دبیر توانمند و فعال در عرصههای آموزشی، پژوهشی و فرهنگی توضیح داد: «لازم است به اهداف نگرشی در برنامههای درسی، بخصوص دروس مهارتی و مفهومی و علوم پایه از جمله ریاضیات، که نقش اساسی در پیشرفت جامعه دارند، توجه کافی شود و از ارزشیابیهای استاندارد پیشرفت تحصیلی، جهت پایش به موقع و صحیح از شرایط تحصیلی دانشآموزان، استفاده بیشتر شود.»
سرگروه برتر شهرستانهای استان تهران در سال ۴۰۰-۹۹ و مؤلف برتر و پژوهنده برتر منطقه افزود: «بررسی دقیق پیشینه تحصیلی معلمان به ویژه دوره ابتدایی وهمچنین برپایی دورههای ضمن خدمت کارآمد تخصصی ریاضی، برای معلمان دوره ابتدایی جهت توانمندسازی و بالا بردن کیفیت آموزش ریاضیات، در سنین اولیه یادگیری ریاضی مورد تاکید است، چراکه عدم توجه به این مهم و در نهایت متأسفانه پایین بودن سطح سواد ریاضی دانشآموزان دوره ابتدایی، باعث عملکرد پایین آنها در دورههای مختلف میشود.»
وی بیان کرد: «محتوای کتابهای درسی و محدودیتهای زمانی برای تدریس، حجم انبوه مطالب ریاضی، بصورت دقیق شناسایی و بررسی شود و نیز آموزش دروس تمرینی و مهارتی از جمله ریاضیات، به سمت پژوهشمحوری و پرورش تفکر و خلاقیت در حل مسائل ریاضیات سوق داده شود. چرا که در کشورهای پیشرفته مانند آلمان و ژاپن، معلم میتواند یک مسأله ریاضی را به دانشآموزان بدهد و در یک زمان نسبتاً طولانی منتظر خلاقیت و ابتکار دانشآموزان باشد. در صورتی که در کشور عزیزمان، معلم باید در زنگهای ۴۵-۷۵ دقیقهای در طول سال حدوداً ۲۰۰صفحه را تدریس کند.»
مدیر علمی، تخصصی شرکت دانشبنیان مهتا در ادامه تاکید کرد: «امید است با توجه بیشتر به موارد فوق و بازنگری دقیق محتواهای درسی و توانمندسازی دبیران ریاضی و پرورش خلاقیت و تفکر حل مسأله، در سطوح بالای یادگیری دانشآموزان و حذف مطالب اضافه و غیرکاربردی و تبدیل درس ریاضی، از یک درس خشک و بی روح، در ذهن دانشآموزان، به درسی جذاب و کاربردی و قابل لمس در زندگی روزمره، از اتلاف وقت و دلزدگی و هدررفت سرمایه مادی و معنوی کشورمان، جلوگیری شود و اهداف و اندیشههای فرزندان میهن عزیزمان را در راستای حل مشکلات بنیادی کشور و استفاده بهینه از انرژی و توان سرمایههای نوجوانان و جوانان در راستای پیشرفت و سربلندی کشورمان بکار گیریم.»
دانشآموز خبرنگار: نرگس مرادی
ارسال دیدگاه