یک کارشناس حوزه مسکن در گفت‌وگو با پانا:

آموزش و پرورش نباید از معرفی قابلیت‌های هنرستانی‌ها غفلت کند

پیمانکاران بین فارغ‌التحصیل هنرستان و فرآیند عملیات کاری موردنظرشان رابطه درستی پیدا نکرده‌اند

تهران (پانا) - یک کارشناس حوزه مسکن با بیان اینکه آموزش و پرورش نباید از معرفی قابلیت‌های هنرستانی‌هایش غفلت کند، عنوان کرد که پیمانکاران نتوانسته‌اند بین تکنسین فارغ‌التحصیل هنرستان و فرآیند عملیات کاری مورد نظرش رابطه درستی پیدا کنند و این نیاز به اطلاع‌رسانی دقیق آموزش و پرورش دارد.

کد مطلب: ۱۳۱۹۲۸۲
لینک کوتاه کپی شد
آموزش و پرورش نباید از معرفی قابلیت‌های هنرستانی‌ها غفلت کند

محمد مسعود نجفی قدسی، کارشناس مسکن در گفت‌وگو با پانا درباره ساختار آموزشی هنرجویان رشته‌های مرتبط با حوزه مسکن گفت: «یکی از موضوعاتی که برای ساماندهی وضعیت مسکن مورد غفلت واقع شده و باید مجدد در چرخه آموزش قرار گرفته و مورد توجه قرار بگیرد، آموزش جامعه‌شناسی به دانش‌آموزان رشته‌های مرتبط با حوزه مسکن است.»

به دانش آموزان رشته مرتبط با ساخت‌وساز پیش از همه جامعه‌شناسی آموزش دهیم

نجفی افزود: «قبل از اینکه دانش‌آموزان هنرستانی قرار باشد ساختمان‌سازی یا معماری را یاد بگیرند، بهتر است مباحث جامعه‌شناسی را یاد بگیرند و بعد مباحث فرهنگی را آموزش ببینند زیرا همه این مباحث به هم‌ آمیخته است. وقتی بنایی را در یک منطقه جغرافیایی بنا می‌کنند با فرهنگ و تمدن و جامعه‌شناسی مردم آن منطقه آمیخته‌شده و جدا نیست.»

این کارشناس حوزه مسکن عنوان کرد: «متأسفانه ما از غرب ساختن آسمان‌خراش را یاد گرفته‌ایم و نمای رومی را وارد کرده‌ایم اما غافلیم از اینکه این نوع بناها با فرهنگ ما سنخیتی ندارد. اگر دانش‌آموخته رشته‌های مرتبط با حوزه ساخت‌وساز قبل از گرفتن مدرک و وارد بازار کار شدن، جامعه‌شناسی و هنر و تمدن کشور خودمان را یاد بگیرد، بسیاری از معضلات مسکن ما حل خواهد شد.»

خانه کلنگی در هیچ کجای دنیا به‌جز ایران معنی ندارد

نجفی قدسی اظهار کرد: «در شرایط کنونی یکی از معضلات ما وجود خانه‌های کلنگی و غیر کلنگی است که در هیچ کجای دنیا معنی ندارد. متأسفانه در کشور ما خانه یا آپارتمانی 15 سال از ساختش می گذرد، نامش می‌شود کلنگی و مانند یک ماشین مستهلک باید اوراق شود.»

این کارشناس حوزه مسکن گفت:‌ «این در حالی است که در پاریس و لندن ساختمان‌هایی که صدسال قبل ساخته شده‌اند، پابرجا هستند و شهرداری اجازه تخریب نمی‌دهد. چرا مصالح را برای ساختمانی خرج می‌کنیم و هزینه می‌کنیم ولی حداکثر برای 20 سال! واقعاً فرهنگ غلطی است. باید به دانش‌آموز یاد بدهیم که در این هزینه‌ها صرفه‌جویی کند. نماهایی که بافرهنگ شهر سنخیتی ندارد باید حذف شود.»

این کارشناس مسکن گفت: «درست است که تعداد افراد جامعه رو به افزایش است و فضای شهری نیاز به مسکن جدید دارند اما راهکارش این نیست ساختمان‌هایی را روی هم و طبقه طبقه بسازیم. باید فضایی ایجاد کنیم که آتش‌نشانی امکان تردد داشته باشد. باید زیرساخت‌ها ساخته شود؛ مدرسه، بیمارستان و پارک و همه‌چیز را برای سکونت عده‌ای در نظر بگیریم.»

چگونه هنرستان‌ها را می‌توان به صنعت ساختمان‌سازی متصل کرد؟

نجفی درباره اینکه چگونه هنرستان‌ها را می‌توان به صنعت ساختمان‌سازی وصل کرد، گفت: «در بدو امر انتظار این است که متولی هنرستان‌ها خودش احترام برای این مراکز ایجاد کند و توجه ویژه داشته باشد. وقتی دانش‌آموزی بعد از کلی سرمایه‌گذاری رشته‌ای را خوانده و متخصص شده چرا نباید به صنعت وصل شود؟ پاسخ این است که پیمانکار نتوانسته بین تکنسین فارغ‌التحصیل هنرستان و فرآیند عملیات کاری موردنظرش رابطه درستی پیدا کند. درواقع فارغ‌التحصیل رشته‌ای به‌ظاهر فارغ‌التحصیل شده اما توان عملیاتی انجام کاری را ندارد و این برخلاف آن چیزی است که فلسفه شکل‌گیری هنرستان‌ها بوده و قرار بوده عملیات محور باشند نه تئوری محور.»

آموزش و پرورش از معرفی قابلیت‌های هنرستانی‌هایش غفلت کرده است

نجفی قدسی با اشاره به دلیل دیگر عدم این اتصال گفت: «ممکن است یک هنرستانی خیلی خوب آموزش دیده باشد و سواد کار را هم داشته باشد اما متولی این کار نیامده به‌خوبی هنرستانی‌ها را معرفی کند و آموزش و پرورش نیامده به جامعه به‌خوبی معرفی کند که چنین نیروی آموزش دیده ماهر و باسوادی دارد. درواقع قابلیت‌ها و توانمندی‌های این هنرآموزها را به‌خوبی معرفی نکرده‌اند.»

وی افزود: «اگر آموزش و پرورش همت کند و این نیروهای آموزش دیده که برایشان سرمایه‌گذاری کرده را به‌خوبی به جامعه معرفی کند، قطعاً جامعه این‌ها را جذب می‌کند و دوم اینکه آنها را در فعالیت‌های عملیاتی‌شان بیشتر مجرب کند تا قابلیت کار عملی بیشتری داشته و صنعتگران از آن مهارت‌ها استقبال و استفاده کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار