پانا گزارش می‌دهد؛

دردسرهای یکپارچه‌سازی حساب مدارس برای هنرستان‌های کشاورزی

جای خالی یک حساب بانک کشاورزی برای هنرستان کشاورزی دیده می‌شود

تهران (پانا) - حساب یکپارچه‌سازی مدارس راهکار خوبی بود تا جلوی تخلفات برخی از مدیران مدارس دولتی برای گرفتن مبلغ اضافی از اولیا گرفته شود اما ازآنجایی‌که در این قانون هنرستان‌های کشاورزی هم مانند سایر مدارس دیده‌ شده‌اند و همه فقط یک حساب باید داشته باشند، در مبادلات مالی که با وزارت جهاد کشاورزی دارند دچار مشکل شده‌اند.

کد مطلب: ۱۳۱۸۴۲۳
لینک کوتاه کپی شد
دردسرهای یکپارچه‌سازی حساب مدارس برای هنرستان‌های کشاورزی

ماجرای ایجاد حساب یکپارچه‌سازی مدارس از آنجایی شروع شد که والدین دائم از گرفتن مبلغ‌های اضافی از سوی مدیران مدارس تحت عنوان کمک اولیا به مدرسه، شکایت داشتند و آموزش و پرورش با هر مکانیزم نظارتی که جلو می‌رفت باز این تخلف با شکل و روش دیگری سرباز می‌زد تا اینکه در سال 95 و در دوره وزارت فانی تصمیم گرفته شد برای نظارت، کنترل و شفافیت مالی حساب مدارس کشور «حساب یکپارچه‌سازی مدارس» راه‌اندازی شود، طرحی که به‌صورت آزمایشی از سال 93 آغاز شده بود.

«حساب یکپارچه مدارس» طرحی است که اولین بار در دوره وزارت علی‌اصغر فانی، وزیر اسبق آموزش و پرورش با هدف نظارت، کنترل و شفافیت مالی حساب مدارس کشور در سال 1395 افتتاح و در مورد ابعاد مختلف آن صحبت‌ها و حرف و حدیث‌های زیادی زده شد. البته طرح آزمایشی آن از سال 1393 آغاز شده بود. طرح و حسابی یکپارچه که به گفته منتقدان زمینه‌ساز خداحافظی مدارس با کمک‌های نقدی اولیا بود.

در امور مالی هنرستان‌های کشاورزی را نباید مانند سایر مدارس ببینند

اسماعیل پناهی، مدیر هنرستان دولتی پسرانه شهید‌باهنر پاکدشت در گفت‌وگو با پانا بیان کرد که اگرچه یکپارچه‌سازی حساب مدارس ایده خوبی بود برای جلوگیری از تخلف برخی از مدیران مدارس اما در کنار این حساب باید برای هنرستان‌های کشاورزی که جنس و نوع کار و آموزش‌شان با سایر مدارس متفاوت است، تدبیر دیگری می‌شد.»

پناهی عنوان کرد: «برای هر آموزشگاه یک حسابی ملی باز کردند و آن حساب ملی در هنرستان‌ها ازاین‌جهت که درآمدهای هنرستان‌های کشاورزی به آن واریز می‌شود و هزینه‌کردها از این حساب برداشته می‌شود، کاربرد دارد اما این نوع هنرستان فعالیت‌های دیگری دارند که با حساب بانک کشاورزی سروکار زیادی دارند.»

وی افزود: «در بخش کشاورزی یکسری خدمات هنرستان‌های کشاورزی مربوط به بانک کشاورزی است، برای مثال برای خرید نهاده دامی باید از دولت خرید کنیم، حتی اگر ارز ترجیحی نداشته باشیم و بخواهیم آزاد خرید کنیم کیلویی هزار تومان تفاوت دارد و این حساب‌وکتاب‌ها به بازارگاه حساب کشاورزی لینک می‌شود.»

هنرستان کشاورزی حساب بانک کشاورزی ندارد، بعد می‌گویند مدیر تخلف کرده است

پناهی افزود: «این در شرایطی است که هنرستان‌های کشاورزی را مانند یک مدرسه پیش‌بینی کرده‌اند و باید یک حساب ملی داشته باشند. درواقع حساب بانک کشاورزی برای هنرستان کشاورزی الزام است. برای مثال هنرستانی در یک منطقه جغرافیایی کشت گندم دارد و می‌خواهد گندم را به سیلو تحویل دهد. سیلو اولین کاری که زمان تحویل می‌خواهد انجام دهد به مدیر مدرسه اعلام می‌کند که حساب کشاورزی بدهید و چون هنرستان نمی‌تواند حساب کشاورزی باز کند، مدیر ناگزیر حساب شخصی خودش را می‌دهد و بعد می‌گویند فلان مدیر تخلف کرده است!»

مدیر هنرستان کشاورزی شهید‌باهنر گفت: «جای خالی یک حساب بانک کشاورزی برای هنرستان کشاورزی وجود دارد اما چنین تدبیری دیده نشده است. پیشنهاد من این است که برای جلوگیری از مشکلات آتی برای مدیران هنرستان‌های کشاورزی ستاد و جاییکه برای مدارس حساب باز می‌کند حتماً برای هنرستان‌های کشاورزی یک حساب بانک کشاورزی باز کنند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار