در گفتوگو با پانا مطرح شد؛
روایت یک دانشآموز از تاثیر انس با قرآن در موفقیتهای علمی
اصفهان (پانا) - سیدمحمد مهدی مصطفوی، فارغالتحصیل دبیرستان استعدادهای درخشان شهید اژهای یک در اصفهان و حافظ کل قرآن است، دانشآموزی که رتبهها و مقامهایش در مسابقات ریاضی، علمی و المپیاد، باعث نشد که از فعالیتهای فرهنگی و پرورشی جا بماند.
سیدمحمد مهدی مصطفوی، حافظ کل قرآن و نخبۀ علمی است که دورۀ دبستان را در دبستان سادات و دورۀ دبیرستان را در دبیرستانهای استعدادهای درخشان «شهید اژهای یک» گذرانده و تصمیم دارد تا در صورت قبولی، در دانشگاه اصفهان، رشتۀ پزشکی یا دندانپزشکی را دنبال کند. وی در کنکور سراسری ۱۴۰۱ در رشتۀ تجربی، رتبۀ ۵۱ را کسب کردهاست.
وی دربارۀ شروع فعالیت قرآنی خود، در گفتوگو با پانا عنوان کرد: «فعالیت قرآنی من از سن چهار سالگی شروع شد، در آن سن، من در کلاسهای جامعة القرآن شرکت میکردم؛ البته آن کلاسها بیشتر جنبۀ بازی داشتند، در آنجا، قرآن را با زبان اشاره یاد میدادند؛ از حدود سن هفتسالگی، شروع به حفظ قرآن کردم و در جامعةالقرآن، حفظ قرآن را پیگیری کردم؛ در سن سیزدهسالگی، قرآن را به صورت کامل حفظ شدم.»
مصطفوی درباره تأثیر قرآن در علمآموزی عنوان کرد: «هر فعالیتی که انسان انجام میدهد، در تمام بخشهای زندگی او تأثیر میگذارد، اما قرآن، جنبهای معنوی دارد که باعث میشود انسان، به پیمودن مسیر الهی ادامه بدهد و باعث پیشرفت او میشود.»
این نخبۀ اصفهانی اذعان کرد: «یادگیری قرآن، باعث یادگیری بهتر بعضی دروس میشود؛ مثلا با اینکه کتاب درسی دینی را نخوانده بودم، به دلیل اینکه با قرآن آشنایی داشتم، میتوانستم سؤالات این درس را پاسخ دهم؛ همچنین با یادگیری قرآن، فرد تا حدی با کلمات و قواعد زبان عربی آشنا میشود، پس یادگیری قرآن، در فهم بهتر درس عربی مؤثر است.»
وی پیرامون مقامات و رتبههای قرآنی خود، یادآور شد: «در مسابقات استانی در رشتۀ حفظ ۲۰ جزء، مقام سوم را کسب کردم؛ شاید برایتان این سؤال پیش بیاید که چرا با وجود حفظ کل قرآن، در رشتۀ حفظ ۲۰ جزء شرکت کردم؟ من و آقای هاشمی (که او هم حافظ کل قرآن است) در یک پایه و یک مدرسه تحصیل میکردیم، قوانین مسابقات دانشآموزی به این شکل است که از هر ناحیۀ آموزشی در هر رشته، یک نفر به استان راه پیدا میکند، از هر استان هم در هر رشته، یک نفر به کشور صعود میکند، اگر هر دو نفر ما در رشتۀ حفظ کل شرکت میکردیم، تنها یکی از ما میتوانست از مرحلۀ ناحیه به مرحلۀ استان صعود کند؛ البته امکان داشت هیچ یک از ما جزو نفرات برگزیده نباشیم، بنابراین با هم توافق کردیم که آقای هاشمی، در رشتۀ حفظ کل و من، در رشتۀ حفظ ۲۰ جزء شرکت کنم.»
مصطفوی ادامه داد: «قرآن در مسیر تحصیل من، کمککننده و یاریگر بود، در سالهای اخیر، به علت حجم زیاد مطالعه برای المپیاد و کنکور، نتوانستم برای مرور حفظیاتم، آنچنان که قبلا وقت میگذاشتم، زمان صرف کنم.»
این حافظ کل قرآن با اشاره به نقش تأثیرگذار قرآن در فعالیتهای علمی، بیان کرد: «انسان درسهایی از قرآن میگیرد، باعث میشود تا او در رسیدن به هدف خود، ثابت قدم بماند، از «صراط مستقیم» خارج نشود و با افراد ناشایست، دوستی و رفاقت نکند؛ ممکن است انس با قرآن، کمی وقتگیر باشد اما وقت صرفشده برای قرآن، در جای دیگری جبران میشود.»
وی در بیان رتبهها و مقامات علمی خود، اضافه کرد: «در آزمون «پیمایش علمی سمپاد» در پایۀ هفتم، رتبۀ هفتم را بهدستآوردم، همچنین در آزمون «پیشرفت تحصیلی استان» در پایۀ نهم، در مرحلۀ اول رتبۀ ۱، در مرحلۀ دوم رتبۀ ۶ و در مرحلۀ سوم هم رتبۀ ۱۲ را کسبکردم؛ در مسابقات دیگری مثل «کانگورو»، «لیگ علمی پایا» و «مسابقات بینالمللی ریاضی بین شهرها» نیز شرکت کردم و در این مسابقات رتبههایی را بهدست آوردم.»
مصطفوی ضمن بیان اینکه فعالیت در حوزۀ قرآن نسبت به سایر حوزهها شخصیتسازتر است، گفت: «در قرآن، مفاهیم اخلاقی و تربیتی خاصی وجود دارد، فعالیتهایی مثل رفتن به کلاس موسیقی یا شرکت در دورههای ورزشی نیز مفید هستند، کسی که در دورههای ورزشی شرکت میکند، بدنی قوی خواهد داشت و شخصی که به کلاس موسیقی میرود، هوش موسیقیایی او، تقویت میشود اما احساس و انگیزهای که کلاس قرآن به انسان میدهد، با انجام هیچ فعالیت دیگری، بهوجود نمیآید.»
این نخبۀ اصفهانی تصریح کرد: «والدین در تربیت قرآنی فرزندان خود، مخصوصاً زمانی که سن فرزندانشان پائینتر است، نقش بسیار مهمی ایفا میکنند؛ زمانی که خردسال بودم و نمیتوانستم به تنهایی فواصل دور درون شهری را طی کنم، مادرم گاهی با اتوبوس و گاهی با خودرو، مرا به کلاس قرآن میبرد؛ شاید اگر مادرم این زحمات را نمیکشید، در زمینههای قرآنی به این صورت، موفق نمیشدم.»
وی ضمن اشاره به اینکه اجبار کودکان به یادگیری قرآن در سنین پایین و استفاده از روشهای سختگیرانه، نادرست است؛ خاطرنشان کرد: «والدین میتوانند فرزند خود را از سنین پائین، مثل ۶ سالگی به کلاس قرآن ببرند؛ در این کلاسها، از روشهای یادگیریِ سخت و طاقتفرسا، استفاده نمیشود؛ مثلا به کودک خردسال، نمیگویند «حتما این صفحه را حفظ کن یا حتماً باید فلان قدر صفحه از قرآن را بخوانی و اگر نخوانی تو را از کلاس بیرون میکنیم.»
مصطفوی اظهار کرد: «در این سنین، کار قرآنی، بیشتر جنبۀ بازی و سرگرمی دارد و یادگیری قرآن، در آن بازیها انجام میشود؛ البته صِرف حضور کودک در مسجد و هیئات، برای تربیت مذهبی او کفایت میکند؛ اگر قرار است پدر یا مادر، در روضهای شرکت کند، فرزند خود را همراه خود به روضه ببرد، انجام این کار، باعث میشود تا آن کودک خردسال، به فعالیتهای مذهبی علاقهمند شود.»
حافظ کل قرآن، با گفتن اینکه نقش والدین در تربیت و رشد چند بعدی دانشآموز بسیار اهمیت دارد، تأکید کرد: «خود دانشآموز هم باید به انجام فعالیتهای علمی و تربیتی، علاقهمند باشد؛ دانشآموز دبستانی، وابستگی زیادی به خانوادهاش دارد، اما وقتی وارد دوره دوم متوسطه میشود، برنامهها و فعالیتهایش را خودش مدیریت میکند و کمکم مستقل میشود.»
وی ضمن بیان اینکه در «مجمع فرهنگی شهید اژهای» هم فعالیت میکند، توضیح داد: «در این مجمع، جمعی از دانشآموزان و دانشجویان دور هم جمع میشدند و فعالیتهای مختلفی را انجام میدادند، مثلا برای دانشآموزان در روزهای چهارشنبه، بعد از مدرسه جلسهای برگزار میشد که پیرامون مباحث فرهنگی، اعتقادی و اجتماعی گفتوگو و تبادل نظر صورت میگرفت؛ همچنین اعضای مجمع، در ایام فاطمیه و محرم با برپایی خیمه، به اقامۀ عزا میپردازند.»
مصطفوی مطرح کرد: «اولویت من در سال دهم و یازدهم، آمادگی برای المپیاد کامپیوتر بود، حتی در این سالهای پر مشغله، با برنامهریزی درست، توانستم همۀ کارهایم را به بهترین نحو انجام دهم و حتی فرصت اضافی نیز، برای انجام بازیهای کامپیوتری داشته باشم.»
این نخبۀ اصفهانی در پایان صحبتهایش پیرامون ضرورت برنامهریزی برای دانشآموزان عنوان کرد: «دانشآموز، در گام اول، باید به این فکر کند که در آینده چه شغلی خواهد داشت و جایگاه اجتماعی او، چه خواهد بود؛ سپس برای رسیدن به آن جایگاه و هدف تعیینشدۀ خود، برنامهریزی کند و ضمن انجام فعالیتهای مرتبط، مهارتهای لازم را فرا بگیرد.»
دانشآموز خبرنگار: مهدی صادقی
ارسال دیدگاه