گزارش خبرنگاران پانا از مرحله نهایی چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان پسر کشور؛

تبریز؛ میزبان دانش‌آموزان ایران در باشکوه‌ترین رخداد قرآنی

تربیت قرآنی دانش‌آموزان، هدف اصلی مسابقات قرآن، عترت و نماز است/ اگر مفهوم قرآن را به دانش‌آموزان برسانیم همه چیز را به آنها آموخته‌ایم

تهران (پانا) - شهر تبریز از روز یکشنبه دوم مردادماه میزبان اجتماع باشکوه و بی‌نظیر دانش‌آموزان در مرحله نهایی چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز است.

کد مطلب: ۱۲۹۶۰۶۵
لینک کوتاه کپی شد
تبریز؛ میزبان دانش‌آموزان ایران در باشکوه‌ترین رخداد قرآنی

به گزارش پانا، این روزها آیه شریفه 103 از سوره مبارکه آل‌عمران «وَاعْتَصِمُوا بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلَا تَفَرَّقُوا ۚ.. و همگى به ریسمان خدا چنگ زنید و پراکنده نشوید»، بیش از پیش در برنامه‌ها و اقدامات مجموعه آموزش و پرورش بروز و ظهور یافته است؛ از اجتماع بزرگ اقوام ایرانی در اردوی دانش‌آموزان عشایری کشور تا گردهمایی دانش‌آموزان سراسر کشور در چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز.

قرآن به عنوان محور اتحاد و همبستگی همه مردم این سرزمین، دانش‌آموزان دختر و پسر را از استان‌های مختلف به شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی آورده است تا باشکوه‌ترین اجتماع قرآنی دانش‌آموزی کشور را رقم بزنند.

افتتاحیه این رویداد بزرگ در بخش پسران، یکشنبه دوم مردادماه در آمفی تئاتر پایگاه شکاری تبریز با حضور مدیران آموزش و پرورش و فعالان حوزه قرآن، عترت و نماز برگزار شد.

در این آیین، میکائیل باقری مدیرکل قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اهمیت برگزاری باشکوه این مسابقات، اظهار داشت: امسال توفیق داریم اولین و بزرگترین رخداد قرآنی دانش‌آموزی را در تبریز با این شکوه برگزار کنیم و امیدواریم بتوانیم فضایی را آماده کنیم که دانش‌آموزان بعد از این ۲ سال بتوانند رقابتی رفاقت‌گونه را به نمایش بگذارند.

همه خوبی‌ها را تنها می‌توان در قرآن یافت

همچنین علیرضا صیادی در این مراسم گفت: امیدوارم میزبان خوبی برای دانش‌آموزان قرآنی باشیم تا با خاطره‌ای به یادماندنی به شهر و دیار خود بازگردند.

وی افزود: بنده نیز همردیف و هم گروه شما هستم و بدون شک ثواب قرآن‌خوانی شما بزرگواران در نزد پروردگار بی‌شمار است و ان‌شاءالله شهادت بدهید که ما نیز خادم قرآن هستیم.

صیادی ادامه داد: قرآن تبیین کننده انسانیت، بشریت، خلقت و آفرینش است و هر کس قرآن بخواند فی‌الواقع چیزی نمانده که نخوانده باشد؛ خواندن اولین فرمان خدا به پیامبر اسلام(ص) بوده و آموزش و پرورش نیز متولی همین امر است.

مدیرکل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم تمام مهارت‌ها را در یک کتاب جستجو کنیم قطعا کتابی غیر از قرآن نمی‌یابیم و قرآن به حرکت، مهربانی، دوستی، جهاد و دفاع سفارش می‌کند؛ افزون بر این تقوا، شهادت، داستان‌های پیامبران، ازدواج، زندگی و طلاق را تعریف می‌کند.

وی افزود: ما اگر مفهوم قرآن را به دانش آموزان برسانیم همه چیز را به آنان آموخته‌ایم و فرد قرآن‌خوان همه حسن‌ها را دارد و هر کاری انجام دهد الهی می‌شود چراکه همه خوبی‌ها را تنها می‌توان در قرآن یافت.

صیادی اظهار داشت: اگر امروز با تهاجمات بیگانگان و برخی معضلات در موضوعات فرهنگی و تربیتی مواجه هستیم، به دلیل فاصله گرفتن از قرآن است و اکنون چاره‌ای جز پناه بردن به قرآن نداریم، مشکل ما این است که قرآن را نتوانسته‌ایم تبیین کنیم و اگر می‌خواهیم با آسیب‌های اجتماعی مقابله کنیم باید قرآن را آموزش دهیم.

نکات مثبت نوکری اهل بیت(ع)

دانش‌آموز شرکت کننده در رشته مداحی چهلمین مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی با اشاره به تاثیر قرآن در زندگی، بر نکات مثبت نوکری اهل بیت(ع) تاکید کرد.

امیررضا سیفی به پانا گفت: حس و حالم نسبت به فعالیتم در زمینه مداحی بسیار خوب است و با لطف خدای متعال و عنایت ائمه معصومین(ع) توانستم در این مسیر قدم بردارم.

وی اظهار کرد: امسال مفتخریم میزبان این دوره از مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزی در شهر تبریز باشیم و امیدوارم بتوانیم ظرفیت‌های این شهر را به دوستان شرکت‌کننده از سراسر کشور معرفی کنیم.

سیفی افزود: من از ۵ سالگی به مداحی علاقه داشتم و از سال ۸۹ به صورت رسمی مداحی را شروع کردم.

وی خاطرنشان کرد: نوکری اهل بیت(ع) در امور زندگی بسیار نکات مثبتی دارد که یکی از این نکات قرار گرفتن در مسیر اهل بیت و دوری کردن از کار های ناپسند و گناه است.

انس با قرآن و احساس نزدیک شدن به خداوند

دانش‌آموز شرکت کننده در حفظ ۵ جز قرآن کریم در مرحله کشوری چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز با اشاره به تمرینات فشرده خود در راستای آمادگی برای مسابقات، تمرین در این عرصه و تلاش برای موفق شدن را موجب سعادت دنیوی، اخروی و نزدیک شدن به خداوند عنوان کرد.

محمدمهدی امیری دانش‌آموز شرکت کننده از استان مازندران، در گفت‌وگو با خبرنگار پانا اظهار داشت: تمرینات من به صورت مداوم بوده و همه روزه تمرین داشته‌ام و پس از کسب مقام اول در مرحله استانی تمریناتم به صورت فشرده‌تر پیگیری شد تا بتوانم در مرحله کشوری این مسابقه نیز شرکت کنم.

وی افزود: رسیدن به مرحله کشوری مسابقات حس عجیب و بسیار جالبی است، چرا که انس با قرآن احساس نزدیک شدن به خداوند و سعادتی را می‌دهد که این سعادت نصیب کمتر کسی می‌شود.

کلام خدا بهترین پناه و همدم

همچنین علی اصفهانی حافظ قرآن کریم از استان اصفهان به خبرنگار پانا گفت: به عنوان شخصی که در فضای قرآنی فعالیت می‌کند، قرآن را در لحظه، لحظه زندگی خودم احساس می‌کنم و در آن لحظه‌هایی که آدم واقعا کم می‌آورد و راهی جز خداوند متعال ندارد کلام خدا بهترین پناه و بهترین همدم برای انسان است.

وی ادامه داد: من ۷ سال است که در موسسه بیّنه استان اصفهان قرآن را به صورت حرفه‌ای در رشته‌های قرائت، ترتیل و اذان دنبال می‌کنم.

اصفهانی خاطرنشان کرد: قرآن تاثیرات مثبت زیادی دارد اما مهم ترین تاثیر قرآن، احترامی است که مردم برای قاری قرآن و خواننده کلام خدا قائل هستند و واقعا هرچه عزت و شان اجتماعی داریم از قرآن است و اگر قرآن نبود ما هیچ جایگاهی نداشتیم.

تربیت قرآنی دانش‌آموزان؛ هدف اصلی مسابقات

مصعب منصوری سرپرست گروه اعزامی سیستان و بلوچستان به مسابقات سراسری قرآن، عترت و نماز دانش آموزی نیز در مصاحبه با خبرنگار پانا اظهار داشت: من از سال ۹۳ سرپرست گروه اعزامی استان بودم و این موضوع باعث شد تا هم در زندگی شخصی و هم در زندگی اداری‌ام تغییر رویه خاص ایجاد شود و مسیر متفاوت‌تری را در زندگی تجربه کنم.

وی ادامه داد: دانش آموزانی که تازه وارد این عرصه می‌شوند مسابقات را هدف نهایی در رشته‌های قرآنی نگاه نکنند چراکه در کنار کسب رتبه‌های برتر در مسابقات، یک هدف بزرگ تربیتی نهفته است که همه می‌توانند این هدف را کشف کنند و اگر نتایج قابل قبولی کسب نکردند ناامید نباشند و توکل به خدا و تلاش را سرلوحه ادامه فعالیت خود جهت موفقیت قرار دهند.

گفتنی است مرحله مجازی چهلمین دوره مسابقات کشوری قرآن، عترت و نماز دانش‌آموزان سراسر کشور از اول تیر ماه آغاز شده بود که مرحله حضوری این مسابقات با حضور ۸۰۰ دانش‌آموز از دوم مرداد در تبریز آغاز شد.

* دانش‌آموز خبرنگاران پانا: کوثر حسنی، سما رزمی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار