باقرزاده در آیین اختتامیه مسابقات قرآن دانش‌‌آموزان پسر سراسر کشور:

فراگیر‌شدن فعالیت‌های قرآنی، اولویت و هدف ما است

تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش در آیین اختتامیه چهلمین دوره مسابقات قرآن دانش‌آموزان پسر سراسر کشور، بر هدف‌گیری این معاونت در جهت فراگیر‌کردن فعالیت‌های قرآنی تاکید کرد.

کد مطلب: ۱۲۹۶۵۳۱
لینک کوتاه کپی شد
فراگیر‌شدن فعالیت‌های قرآنی، اولویت و هدف ما است

به گزارش روابط عمومی و بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، اصغر باقرزاده در آیین اختتامیه چهلمین دوره مسابقات قرآن، عترت و نماز وزارت آموزش و پرورش در (بخش پسران) که عصر سه‌شنبه ۴مردادماه ۱۴۰۱ به میزبانی تبریز برگزار شد، اظهار کرد: خدا را شاکرم در جمع قرآنیان و عزیزان دانش‌آموز نوجوان و جوان قرآنی حاضر شدم؛ به عزیزان زحمت‌کش خداقوت می‌گویم.

وی افزود: پروردگار متعال در آیه 5 سوره مبارکه شوری می‌فرماید: «وَالْمَلَائِکَةُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَیَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِی الْأَرْضِ ۗ أَلَا إِنَّ اللَّهَ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِیمُ: نزدیک است که آسمان‌ها از فراز هم یکی پس از دیگری شکافته (و درهای آن به وحی رسولان باز) شود، و فرشتگان (رحمت) به ستایش خدای خود تسبیح گویند و برای اهل زمین از خدا مغفرت و آمرزش طلبند (و ندا کنند که) الا ای بندگان، بدانید که خداست آن ذاتی که بسیار آمرزنده و مهربان است.»

باقرزاده اضافه کرد: خداوند در آیه 7 سوره غافر نیز می‌فرماید: «الَّذِینَ یَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَمَنْ حَوْلَهُ یُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَیُؤْمِنُونَ بِهِ وَیَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذِینَ آمَنُوا رَبَّنَا وَسِعْتَ کُلَّ شَیْءٍ رَحْمَةً وَعِلْمًا فَاغْفِرْ لِلَّذِینَ تَابُوا وَاتَّبَعُوا سَبِیلَکَ وَقِهِمْ عَذَابَ الْجَحِیمِ: فرشتگانی که عرش (با عظمت الهی) را بر دوش گرفته و آنان که پیرامون عرشند به تسبیح و ستایش حق مشغولند، هم خود به خدا ایمان دارند و هم برای اهل ایمان از خدا آمرزش و مغفرت می‌طلبند که ای پروردگاری که علم و رحمت بی‌منتهایت همه اهل عالم را فرا گرفته است، گناه آنان که توبه کردند و راه (رضای) تو را پیمودند ببخش و آنان را از عذاب دوزخ محفوظ دار.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بسیاری از مفسران به ویژه آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمایند: «ملائکه فقط اهل ایمان را در زمین می‌بینند که استغفار می‌کنند و غیر اهل ایمان مورد توجه خدا نیست که استغفار نمی‌کنند. این دو آیه تکمیل کننده یا مطابق با حدیثی است که امیرالمومنین فرمود: «البیت الذی یقرا فیه القرآن و یذکر الله عزّوجلّ فیه تکثر برکته و تحضره الملائکته و تجهره الشّیاطین و یضیء لاهل السماء کما تضیء الکواکب لاهل الارض. و انّ البیت الذی لا یقرا فیه القرآن و لا یذکر الله عزّوجلّ فیه تقل برکته و تجهره الملائکه و تحضره الشیاطین. و خانه ای که قرآن در آن خوانده نمی‌شود و خداوند عزّوجلّ در آن یاد نمی‌شود، برکتش کم می‌شود و ملائکه از آن خانه می‌روند و شیاطین در آن حاضر می‌شوند. خانه ای که در آن قرآن خوانده و خدا در آن یاد می‌شود، برکتش زیاد می‌شود و ملائکه در آن حاضر می‌شوند و شیاطین از آن می‌روند و آن خانه برای اهل آسمان می‌درخشد، همان گونه که ستارگان برای اهل زمین می‌درخشند.»

وی بیان کرد: مسابقات قرآن که هرسال برگزار می‌شود با تمام خوبی‌ها و برکات خود می‌تواند بهتر از این باشد؛ از همه شما نوجوانان که شاید یک دوره یا بیشتر در این مسابقات شرکت کردید کمک و یاری طلب می‌کنم، درخواست دارم که برای ما بنویسید ما چه اقدامی انجام دهیم تا چند اتفاق بیفتد: یکی اینکه فراگیری فعالیت‌های قرآنی صورت بگیرد، برای این امر آسان گیری را مد نظر داریم که براساس یک طرح، دانش‌آموز به هر لحن و آوایی که می‌تواند قرآن را بخواند و در شبکه شاد بارگذاری کند. استفاده از کتب درسی دومین اقدام است باید بتوان مرحله مدرسه ای مسابقات را با استفاده از کتب درسی برگزار کرد.

باقرزاده پیرامون هدف‌گیری بعدی معاونت پرورشی و فرهنگی خاطرنشان کرد: این هدف‌گیری این است که حافظان و مداحان با قرآن انس داشته باشند تا موفق شوند. برای انس با قرآن ما را یاری دهید. پیشنهاد می‌کنم مسابقات فرهنگیان را به مسابقات دانش‌آموزی وصل کنیم.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: برخی پیشنهاد دادند مسابقات در بخش اذان در مرحله مدرسه‌ای و استانی طوری برگزار شود که اجرای اذان در اماکن مختلف امتیاز داشته باشد. همچنین طرح مادر مربی پیشنهاد شد که در این طرح بخشی از قرآن حفظ تا این انگیزه برای حضور اولیا نیز فراهم شود. طرح دانش‌آموز مربی نیز می‌تواند موثر باشد دانش‌آموز در این طرح علاوه بر آماده سازی خود عده دیگری را نیز آماده می‌کند.

وی در پایان بیان کرد: باید از ایده‌های دانش‌آموزان استفاده و رنگ و بوی مسابقات را فراگیر کنیم همانطور که پیامبر اکرم می‌فرمایند: هنگامى که فتنه‌ها چون پاره‌هاى شب تار بر شما مشتبه شود، به قرآن روى بیاورید. براى قرآن ظاهرى و باطنى است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار