ارائه گزارش فعالیتها و برنامههای علمیپژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش
تهران (پانا) - گزارشی از فعالیتها و برنامههای علمیپژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در خصوص درخواست وزیر مبنی بر لزوم انجام رصدهای لازم درباره آسیبهای اجتماعی و عقبماندگی تحصیلی دانشآموزان در دوران کرونا و انجام پژوهشهای مرتبط توسط پژوهشگاه مطالعات و ارائه نتایج آن به آموزش و پرورش در هزار و ششمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش ارائه شد.
در هزار و ششمین جلسه شورایعالی آموزشوپرورش که با حضور وزیر محترم آموزشوپرورش، دبیرکل شورایعالی و اعضای محترم شورایعالی، در سالن جلسات وزارت آموزشوپرورش برگزار شد، اعضای شورایعالی آموزشوپرورش دیدگاهها و پیشنهادهای خود را درباره مسائل مختلف آموزشوپرورش از جمله پیشبینی برنامههایی برای مواجهه با آسیبهای اجتماعی ناشی از کرونا، بازگشایی مدارس، آموزش پساکرونا، ترک تحصیل دانشآموزان در دوران شیوع بیماری کووید ۱۹، مشکلات تربیتی و جسمانی دانشآموزان، اجرای رتبهبندی معلمان، کاهش بخشنامههای ارسالی به مدارس، مشکلات سامانه سیدا، لزوم مطالعه بر روی تقویم آموزشی و بررسی برنامه راهبردها و برنامههای ارتقای کیفیت نظام آموزشوپرورش مبتنی بر تحلیل نتایج مطالعات بینالمللی ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانشآموزان که توسط پژوهشگاه مطالعات و با همکاری دبیرخانه شورایعالی تهیه و ارائه شده بیان کردند.
در این جلسه وزیر محترم بیان کردند که لازم است پژوهشها و رصدهای لازم درباره آسیبهای اجتماعی و عقبماندگی تحصیلی دانشآموزان در دوران کرونا توسط پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش انجام شود و نتایج آن به آموزشوپرورش ارائه شود.
در ادامه جلسه، فرهاد کریمی، رئیس پژوهشگاه مطالعات، به ارائه گزارش مختصری از فعالیتهای علمیپژوهشی پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش در پی بحران دنیاگیری بیماری کووید ۱۹ پرداخت. ایشان گفت: پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش همزمان با روزهای نخستین شیوع پاندمی بیماری کووید ۱۹، با درک صحیح موضوع که بهواسطه مطالعات تخصصی اعضای هیئتعلمی پژوهشگاه مطالعات حاصل شده بود، با ارائه دهها یادداشت، مقاله، مطالعه فوری و پژوهشهای ملی و استانی، با حضور فعالانه نسبت به تحلیل شرایط و تبیین وضعیت موجود چگونگی مواجهه با مخاطرات ناشی از پاندمی کووید ۱۹ و تعدیل راهبردها و ساماندهی برنامهها و فعالیتهای وزارت آموزشوپرورش و نحوه رویارویی با آسیبهای ناشی از توقف آموزش حضوری و شناسایی و تثبیت برنامههای جایگزین در این مقطع ایفای نقش کرد.
پژوهشگاه مطالعات کوشید با ارائه بروندادها و یافتههای حاصل از نشستهای علمی تخصصی، مطالعات فوری، یادداشتهای علمیپژوهشی صاحبنظران، پژوهشهای میدانی ملی و کاربردی، با نمونهگیری از دهها هزار نفر از دانشآموزان، معلمان، کارشناسان، مدیران کل استانی و ستادی و رؤسای مناطق آموزشوپرورش کشور نسبت به اخذ و تحلیل دیدگاهها و ارائه راهحلهای کوتاه و بلندمدت مؤثر اقدام نماید و در دو سال اخیر موفق به طراحی و اجرای پژوهشهای ملی درباره شناسایی آسیبها و نقاط قوت و ضعف شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی و آموزشهای دوران شیوع کووید ۱۹ شده که نتایج این پژوهشها منجر به ارتقا و بهبود شبکه آموزش دانشآموزان (شاد) و مدرسه تلویزیونی شد. مهمترین فعالیتهای پژوهشگاه در ۲ سال اخیر در چارچوب اقدامات مرتبط با پاندمی کووید ۱۹ ، به شرح زیر است:
اجرای ۴ پژوهش ملی درباره میزان آشنایی، دسترسی و نحوه بهکارگیری فرایندها و ابزارهای It و ICT در بین معلمان و دانشآموزان؛ شناسایی و تبیین نقاط ضعف و قوت شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی از نظر مدیران مدارس، معلمان و دانشآموزان و مدیران و اشاعه نتایج این مطالعات و بهرهگیری از یافتهها بهمنظور اصلاح وضعیت موجود شبکه شاد و مدرسه تلویزیونی
تولید ۲۰ گزارش و مقاله تبیینی و تحلیلی در خصوص لزوم بازگشایی مدارس و شرایط و استلزامات آن در دوران پاندمی کووید ۱۹ چگونگی رفع آسیبهای ناشی از تعطیلی مدارس و عقبماندگی تحصیلی دانشآموزان
انجام ۵ مطالعه تطبیقی در خصوص معرفی سکوها (پلتفرمها) ی آموزش مجازی و برخط
مرور تجارب سایر کشورها در خصوص نحوه ارائه خدمات آموزش و تربیتی در دوران شیوع کووید ۱۹ و چگونگی بازگشایی مدارس
تأسیس کارگروه مطالعات فوری (اندیشکده) باهدف گفتگوی نخبگانی بهمنظور تحلیلی و تبیین شرایط ناشی از فراروی وزارت آموزشوپرورش و بررسی نحوه مواجهه با آسیبهای ناشی از پاندمی کووید ۱۹ و تحلیل وضعیت مؤلفههای آموزشی (ارزشیابی، افت تحصیلی، بهداشت روانی؛ نحوه ارائه آموزشهای ترکیبی و....) در شرایط پاندمی کووید ۱۹ و تدوین ۱۲ توصیهنامه سیاستی و مدیریتی
برگزاری ۴۵ نشست علمی - پژوهشی در خصوص آسیبهای و راهکارهای آموزش در شرایط تعطیلی مدارس و پاندمی کووید ۱۹
در دست اجرا داشتن ۴ مطالعه ملی دیگر در خصوص کووید ۱۹
تدوین کتاب مجموعه مقالات علمی و تحلیلی در خصوص بحران پاندمی کرونا - (در مرحله انتشار)
پژوهشگاه مطالعات آموزشوپرورش ضمن همکاری و همگامی گسترده و پیشدستانه با وزیر محترم، معاونین ارجمند و مدیران کل حوزه ستادی و استانی ساعی وزارت متبوع در تصمیمگیریهای مؤثر و کاربردی که به گواه تقریرات و ارجاعات وزیر محترم وقت، مکرراً مورد تأیید و قدردانی قرار گرفته، با ارائه دستاوردها و نتایج پژوهشهای کاربردی گسترده و بهنگام خود به مراکز مهم تصمیمگیری و تصمیمسازی کلان در سطح کشور (از جمله ستاد ملی مبارزه با کرونا، مرکز پژوهشهای مجلس شورای اسلامی، مرکز بررسیهای استراتژیک ریاستجمهوری، مجمع تشخیص مصلحت نظام، شورایعالی انقلاب فرهنگی و شورایعالی آموزشوپرورش) بهصورت مؤثر و کنشگرانه وارد عرصه مطالعات کووید ۱۹ شد و عمدهترین نتیجه این ورود متخصصانه و متعهدانه را میتوان در توصیه، تاکید، تقویت، تمهید و تثبیت مبانی علمی حاصل از پژوهشهای ملی و مطالعات بینالمللی در خصوص لزوم بازگشایی مدارس و مخاطرات غیرقابلجبران و تأثیر مخرب ادامه روند تعطیلی مدارس بر آینده دانشآموزان و نظام تعلیموتربیت و در سطح کلان گسترش آسیبهای روانی، اجتماعی و اقتصادی کشور برشمرد.
ارسال دیدگاه