فرهاد کریمی:

ظرفیت‌های خوبی برای توسعه توانمندی‌های پژوهشی دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است

تهران (پانا) - رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت در عمل ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه توانمندی‌های پژوهشی دانش‌آموزان اعم از برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها، دوره‌های آموزشی، کلاس‌ها و آزمایشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

کد مطلب: ۱۲۴۰۱۷۹
لینک کوتاه کپی شد
ظرفیت‌های خوبی برای توسعه توانمندی‌های پژوهشی دانش‌آموزان در نظر گرفته شده است

به گزارش ایلنا، فرهاد کریمی، رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با اشاره به سهم آموزش و پرورش در تربیت پژوهشی دانش‌آموزان اظهار کرد: وزارت آموزش و پرورش به طور مستقیم در حوزه تربیت پژوهشی دانش آموزان ورود کرده که یکی از مهمترین آنها کتاب تفکر بر پژوهش پایه ششم است. در زمینه تربیت پژوهشی دانش آموزان و همچنین کتاب تفکر و سبک زندگی و یا تفکر و سواد رسانه‌ای موضوع پژوهشی وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: مضاف بر اینکه در برخی از کتاب‌ها مثل علوم، مطالعات اجتماعی و حتی زبان و ادبیات فارسی بحث پژوهش ورود کرده است. از طرف دیگر در چار چوب پژوهش در زمینه تربیت توانمندی‌های پژوهشی دانش آموزان کار شده است. همچنین دانش آموزی در آموزش و پرورش که بیش از ۶۰۰ پژوهش سرا در سراسر کشور فعال هستند که آثار مختلف دانش آموزان را دارند و به جشنواره ها نیز راه پیدا می‌کنند.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش گفت: در عمل ظرفیت‌های بسیار خوبی برای توسعه توانمندی‌های پژوهشی دانش آموزان اعم از برگزاری نشست‌ها، کارگاه‌ها، دوره‌های آموزشی، کلاس‌ها و آزمایشگاه‌ها در نظر گرفته شده است.

کریمی ادامه داد: در دو سه سال اخیر معاونت آموزش ابتدایی حرکتی را شروع کرده که ما هم در پژوهشگاه مطالعات و ستاد آموزش و پرورش از آن حمایت کردیم. این اقدام مبنی بر این بود که دانش آموزان پیش گام در مطالعه و مخصوصا دانش آموزان دوره اول و دوم ابتدایی که در مطالعه، داستان نویسی، داستان خوانی، خلاصه کردن و نوشتن داستان علاقه‌مند بودند به ستاد هفته پژوهش آموزش و پرورش معرفی و توسط دو وزیر علوم و آموزش و پرورش تشویق شدند.

وی افزود: مجموعه اینها فضایی را برای توسعه فعالیت‌های پژوهشی در آموزش و پرورش فراهم کرده است. ما در چارچوب سند تحول بنیادین که مجری آن پژوهش‌های آموزش و پرورش است ظرفیت‌های خیلی خوبی برای تقویت فعالیت‌های تک تک دانش آموزان برنامه ریزی کرده‌ایم مثل اختصاص سرانه پژوهشی به دانش آموزان کشور، حمایت از فرصت‌های مطالعاتی معلمان پژوهنده این دانش آموزان و حمایت از معلمان راهنمای پژوهش‌های دانش آموزی که امسال برای اولین بار در چار چوب مراسم هفته پژوهش آموزش و پرورش از معلمان راهنمای پژوهش دانش آموزی توسط وزیر آموزش و پرورش تجلیل شد.

وی تاکید کرد: طبیعتا بخش قابل توجهی از عملیاتی شدن ظرفیت نظام پژوهش و ارزش‍یابی مستلزم این است که بوجه لازم و ساختار اداری مطلوب در اختیار پژوهشگاه آموزش و پرورش قرار بگیرد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که آمار مطالعه غیردرسی دانش آموزان ما چه قدر است؟ گفت: در زمینه این آمار، پژوهش خاصی انجام نشده است اما با توجه به استفاده دانش آموزان از محتواها و متونی که در شبکه‌های مجازی مثل شاد تولید و منتشر می‌شود باید گفت میزان مطالعه غیردرسی دانش آموزان نسبت به قبل افزایش یافته است.

وی با اشاره سرنوشت دانش آموزان پژوهشگر در آموزش و پرورش گفت: دانش آموزان پژوهنده که در پژوهش سراها مشغولند در جشنواره خوارزمی شرکت داده می‌شوند و طرح‌هایشان که قابلیت تجاری سازی شدن دارند، در چار چوب شرکت‌های دانش بنیان و علم و فن‍اوری پذیرفته می‌شود.

وی افزود: امسال ما در زمینه فعالیت‌های آموزش و پرورش پیگیر تدارک تفاهم نامه‌ای با برخی شرکت‌های دانش بنیان هستیم که از فعالیت‌های پژوهشی دانش آموزان بیشتر حمایت کنیم تا بتوانیم طرح‌هایشان را به تجاری سازی نزدیکتر کنیم.

کریمی در واکنش به اینکه از سوی جامعه آموزش عالی بارها مطرح شده که آموزش و پرورش دانش آموزانی را تحویل نظام آموزش عالی می‌دهد که بر پایه تئوری و حفظیات آموزش دیده‌اند، گفت: در ابتدا باید توجه داشته باشیم که در هیچ جای دنیا وزارت علوم جدای از وزارت آموزش و پرورش نیست، در تمام دنیا وزارت آموزش و پرورش که آموزش عمومی‌ست با دانشگاه که وزارت علوم باشد، منسجم است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش افزود: امکانات وزارت علوم را با امکانات وزارت آموزش و پرورش مقایسه کنید، دریافتی‌های اساتید دانشگاه و دریافتی معلمان را ببینید، این کاملا طبیعی‌ است که هنگامی که اهمیتی برای آموزش و پرورش قایل نباشیم و آن را جنس دوم تلقی کنیم آموزش و پرورش هم نمی‌تواند بیش از ظرفیت عملیات انجام دهد. گرچه با همین امکانات هم آموزش و پرورش واقعا اقداماتش شاهکار است، چرا که اگر همین امکانات را در اختیار وزارت علوم قرار می‌دادند کاری از پیش نمی‌برد!

کریمی ادامه داد: در مقایسه جمعیت دانش آموزی و معلمان با وزارت علوم، می‌بینیم که این وزارتخانه امکانات بسیار بیشتری دریافت می‌کند. از سویی میزان حقوق دریافتی معلمان را با حقوق دریافتی اساتید دانشگاه مقایسه کنید، این در صورتیست که سختی کار و وظایف معلمان بسیار بیشتر است. متاسفانه به دلیل این که آموزش و پرورش در فهرست اولویت‌های اول نیست امکانات و بوجه کمتری دریافت می‌کند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار