ملکی: معیار در تولید محتوای پیش دبستان، توجه به فطرت گرایی توحیدی است

تهران (پانا) - جلسه کمیته تدوین محتوای پیش دبستان با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی تشکیل شد.

کد مطلب: ۱۲۰۶۸۶۸
لینک کوتاه کپی شد
ملکی: معیار در تولید محتوای پیش دبستان، توجه به فطرت گرایی توحیدی است

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی، در ابتدای جلسه مسعود تهرانی فرجاد، رئیس گروه پیش دبستانی سازمان پژوهش بیان کرد: پیرو تصویب شورای برنامه‌ریزی و کمیته تدوین محتوا بناست که برای سال تحصیلی پیش رو بتوانیم محتواهایی که بیشترین نزدیکی و ارتباط با فطرت‌گرایی توحیدی دارد را شناسایی کنیم و در سال تحصیلی جدید از این محتواها استفاده کنیم. با بررسی‌هایی که صورت گرفته، نگاه و تأکید کمیته بر این بوده که از ظرفیت‌ استان‌ها و نیز مؤسسات مردم نهاد استفاده شود.

بین عاشورا و بحث پیش دبستان رابطه‌ای وجود دارد

سپس حسن ملکی ریاست سازمان ضمن تسلیت ایام ماه محرم و شهادت امام حسین (علیه السلام) و یاران با وفایش، اظهار داشت: بین قضیه عاشورا و بحث پیش دبستان یک رابطه‌ای وجود دارد. ما در نظام تعلیم و تربیت دست به دست هم داده‌ایم تا برای کودکان معصوم محتواهای مناسب تولید کنیم و اگر ملاحظه کنید امام حسین (علیه السلام) در روز عاشورا برای آنکه از اسلام صیانت شود و در مقابل طاغوت زمان مجاهدت کند، از کودک ۶ ماهه خود نیز گذشت. ما اکنون برای کودکان ۶ ماهه، ۱ ساله و ۲ ساله تلاش می‌کنیم و باید به ساحت مبارک این امام عزیز سلام بفرستیم که برای نجات بشریت از خردسالش نیز گذشت و همه هستی خود را در این راه قربانی کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش افزود: امام حسین (علیه السلام) آنچه که داشت را فدا کرد تا ما آنچه که مصلحت رشدمان هست را در سایه تلاش‌های جهادی آن امام همام و یاران باوفایش به دست بیاوریم بنابراین در جلسه مربوط به کودک، به حضرت علی اصغر (علیه السلام) معصوم که گلویش به وسیله تیر نامردان شکافته شده است سلام می‌گوییم و از خدای متعال طلب می‌کنیم که به حق این مظلومیت که در تاریخ ثانی و نظیر ندارد، ما را مورد عنایت خودش قرار دهد و از بی تقوایی‌ها نگه دارد.

در مواجهه با تولید محتوا معیار ما توجه به فطرت‌گرایی توحیدی است

ملکی ضمن تشکر از مؤسسات مختلفی که در فراخوان کمیته تدوین محتوای سازمان ملی تعلیم و تربیت مشارکت کرده‌اند، گفت: ما در مواجهه با تولیدات یک معیار بیشتر نمی‌شناسیم و آن معیار این است که بررسی‌های ما نشان بدهد تولیدات این مؤسسه به فطرت‌گرایی توحیدی نزدیک‌تر است. البته این در ذیل خودش شاخص‌ها و شرایط ریزتری دارد ولی ما شرط دوم و ثانی نداریم. بنده امید دارم که از طریق همین تولیدات، مهر امسال را آبرومندانه شروع کنیم.

در ادامه نمایندگان استان‌ها و مؤسسات مردم نهاد از جمله مهدوی نماینده استان مازندران، محمدبیگی نماینده تهران و شهرستان‌های تهران، خدایاری نماینده استان زنجان، هدیه لو نمانده استان قم، یداللهی نماینده چهار محال و بختیاری، فاطمه صدر، اکبری نیا، خانم فضلی، حامد بخشی معاون آموزشی موسسه طلوع نصر نور، دکتر رضا قمرزاده و بخشی‌زاده به ارائه گزارش پرداختند.

بسته‌ها باید بتواند رشد همه جانبه را در کودک تحقق ببخشد

در بخش دیگری از این جلسه، دکتر ملکی تأکید کرد: ما در بسته‌هایی که قرار است تولید شود باید از این مطمئن شویم که بسته‌های تربیت و یادگیری بتواند رشد همه جانبه را در کودک تحقق ببخشد. یعنی ما باید از رشد تک بعدی، ابتر و تک ساحتی پرهیز کنیم. کودک به طور بالقوه دارای عقل است و باید عقل و فکرش رشد کند و عواطف، ابعاد اجتماعی و امور بدنی و زیستی او رشد نماید.

وی افزود: یکی از ویژگی‌های بارز بسته‌های دوره پیش از دبستان، زیبا بودن و هنری بودن آن است. کودک پیام بی هنر و نا زیبا را پس می‌زند بنابراین شما باید خیلی تأمل کنید که بسته ویژه کودک زیبا و دلچسب باشد. پیشنهاد من این است که در گروهتان از یک یا دو نفر روان‌شناس قوی که به جهت‌گیری فطرت‌گرایی توحیدی معتقد باشد نیز استفاده کنید.

رویکرد ما در پیش دبستان فعالیت محور است

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی خاطر نشان کرد: رویکرد ما موضوع محور یا کتاب محور نیست بلکه رویکرد ما بیشتر تجربه محور و فعالیت محور است و فرصت‌های یادگیری باید فراهم شود. ما نمی‌خواهیم برای کودک کتاب بنویسیم.

حسن ملکی اظهار داشت: حواس پنجگانه در کودک نظیر دیدن و شنیدن باید تربیت شود منتها نکته ظریفی که باید به آن توجه شود این است که حواس پنجره‌های تفکر انسان است و ما از این منظر باید حواس را تربیت کنیم. یعنی تربیت حواس خودش برای ما مستقلاً موضوعیتی ندارد و ما اگر می‌گوییم حواس را تربیت کنیم به خاطر این است که پنجره‌هایی باز شود تا کودک آرام آرام به سمت تفکر و اندیشیدن برود بنابراین برنامه‌هایی که برای تربیت حواس پیش‌بینی می‌کنیم باید یک جهت‌گیری آرام تربیت فکر هم داشته باشد.

در بحث پیش دبستان نباید رهاشدگی اتفاق بیفتد

معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: مهد کودک که با یک مسامحه شامل سه سال اول می‌شود، خانواده محور است و ما برای خانواده باید متن و برنامه درسی تولید کنیم. اطلاع دارم که آقای تهرانی و همکاران این کار را شروع کرده‌اند و من می‌خواهم به کار شتاب دهند تا ما در پایان مرداد یک طرح مدون برای والدین داشته باشیم که والدین از طریق آن کودک زیر سه سال را تربیت کنند. عنایت داشته باشید که مهدهای کودک خانواده محور و پیش دبستان مربی محور است.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی با تأکید بر اینکه رویکرد ما به سمت تنوع مدیریت شده است، اظهار داشت: اگر استان‌ها کاری ارائه دهند که حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد از معیارهای ما را داشته باشد آن را تأیید می‌کنیم فلذا در اول مهر ممکن است ۵ یا ۶ نوع بسته را معرفی و تأیید کنیم و به استان‌ها بگوییم که می‌توانید از این‌ها استفاده کنید. ما مانع رشد دیگران نیستیم اما هرگز نخواهیم گذاشت رهاشدگی اتفاق بیافتد بنابراین تأکید من این است که تنوع مدیریت شده را دنبال کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار