کاظمی تشریح کرد؛
شرط ورود به رشته جدید برنامه ریزی امور تربیتی
شکوهی: با تشکیل یک کارگروه در معاونت پرورشی و دانشگاه فرهنگیان طرح اولیه آماده شده است
تهران (پانا) - معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش شرط ورود به رشته جدید برنامه ریزی امور تربیتی را عنوان و تاکید کرد بهتر است دانشجویان این رشته بیشتر از دانشجویان در سایر رشتهها مسلط به قرآن و از دانش تفسیر و قرائت بهره مند باشند.
به گزارش روابط عمومی و امور بین الملل معاونت پرورشی و فرهنگی، جلسه تدوین برنامه درسی رشته جدید برنامه ریزی امور تربیتی با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، مسعود شکوهی، مدیرکل امور تربیتی مشاوره و مراقبت در آسیب های اجتماعی، مهدی نامداری پژمان، مدیرکل برنامه ریزی درسی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان، اکبر سرداری معاون امور تربیتی و سایر مدعوین در سالن جلسات معاونت پرورشی و فرهنگی تشکیل شد.
در این جلسه علیرضا کاظمی ضمن خوشامدگویی و تقدیر و تشکر به منظور تشکیل این جلسه گفت: در گذشته با حذف رشته امور تربیتی در حق بخش امور تربیتی اجحاف شده بود و این بخش واقعا تضعیف شد که با احیای آن مهمترین اتفاق در این حوزه رخ داده است زیرا تفکیک رشتههای امور تربیتی و مشاوره از یکدیگر الزامی بود.
وی ادامه داد: افرادی که در این رشته ورود پیدا میکنند باید با دیدگاه های روانشناسی آشنا باشند و بخش اعظم فعالیتهای ما فعالیتهای قرآنی است بهتر است دانشجویان این رشته بیشتر از دانشجویان در سایر رشته ها مسلط به قرآن و از دانش تفسیر و قرائت بهره مند باشند و البته روخوانی و روانخوانی قرآن جز بدیهیات این رشته است.
کاظمی اضافه کرد: یکی از نقش های مربی امور تربیتی استفاده از عوامل مدرسه برای نیل به اهداف تربیتی است پس این نکته باید در آموزش این نوع دانشجویان بسیار پررنگ تر دیده شود.
در ادامه جلسه مسعود شکوهی گفت: بنا به ضرورت تفکیک رشته های امور تربیتی و مشاوره از یکدیگر در دانشگاه فرهنگیان با تلاش های مجموعه معاونت پرورشی و فرهنگی و دانشگاه فرهنگیان مصوب شد که رشته های مربی امور تربیتی و مشاوره ایجاد شدند.
وی ادامه داد: با تشکیل یک کارگروه در معاونت و دانشگاه فرهنگیان و پیگیریهای صورت گرفته طرح اولیه آماده شده است و با توجه به اهداف تعریف باید بتوانیم مربی را تربیت کنیم که بتوانند به صورت تخصصی تر دانش آموزان را در حد تراز جمهوری اسلامی ایران تربیت کنند. و از نارسایی های این بخش کاسته شود.
همچنین مهدی نامدار پژمان، مدیرکل برنامه ریزی درسی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان در این جلسه گفت: جای دو تبریک وجود دارد که به معاونت پرورشی و فرهنگی گفته شود تبریک اول دریافت ردیف استخدام سه هزار دانشجو و تبریک دوم تفکیک رشته های امور تربیتی و مشاوره از یکدیگر بود
وی خاطرنشان کرد: یکی از برنامههای خاص همکاری نزدیک دانشگاه فرهنگی و معاونت بود که در دانشگاه فرهنگیان ۵۰ برنامه درسی در سطح مهارت آموزی، کارشناسی و کارشناسی ارشد بازنگری شد که این اتفاق بی نظیر بود.
نامداری اضافه کرد: در جایی که با پرورش و هویت افراد سر و کار داریم باید برنامه ها را به صورت ویژه تر ببینیم. نقطه تمایز این برنامه با ۴۹ برنامه دیگر کار تحقیقاتی و پژوهشی ابتدایی بود که به یک مدل دست پیدا کردیم و سپس سرفصل ها نگارش شده است.
مدیرکل برنامه ریزی درسی و آموزشی دانشگاه فرهنگیان اضافه کرد: این مدل ها بر اساس اسناد بالادستی آموزش و پرورش یعنی سند تحول بنیادین، سند جامع علمی کشور و همچنین شرح وظایف مربیان امور تربیتی طراحی شده است این اسناد بازخوانی و نشانه یابی شدند و مصادیق عینی تدوین شده است.
وی گفت: مربی امور تربیتی نظامات فکری اش باید به گونهای باشد که شاکله فکری او به سمت و سوی تربیت اسلامی باشد و زمینه فکری هم داشته باشد.
در ادامه جلسه نیز هر یک از مدعوین به بیان نقطه نظرات خود در مورد طرح ابتدایی این امر پرداختند.
ارسال دیدگاه