در ششمین نشست گفت‌وگوی هفته؛

حکیم‌زاده: بازگشایی مدارس الزاماً به معنی باز کردن درب مدرسه نیست

یکی از وظایف مهم مدیران مدارس ایجاد شرایط نظارتی کامل بر روند ارائه آموزش است/ شورای مدرسه نقش راهبری را بر عهده خواهد داشت

تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی در ششمین نشست از سلسله نشست‌های گفت‌وگوی هفته ضمن اشاره به توانمندسازی معلمان ابتدایی در آموزش بر بستر فضای مجازی بر اهمیت بیشتر دوره ابتدایی در آموزش مجازی تأکید کرد.

کد مطلب: ۱۱۱۷۶۲۹
لینک کوتاه کپی شد
حکیم‌زاده: بازگشایی مدارس الزاماً به معنی باز کردن درب مدرسه نیست

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، رضوان حکیم زاده در ششمین نشست از سلسله نشست‌های گفتگوی هفته که با حضور روسای ۷۶۰ منطقه آموزشی کشور در ساختمان شهیدرجاییو به‌صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن عرض تسلیت فرارسیدن ایام سوگواری امام سوم شیعیان با اشاره به بازگشایی سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ از ۱۵ شهریورماه، اظهار کرد: «بازگشایی مجدد مدارس نشانگر شروع با اطمینان جریان جدید زندگی است هرسال با آغاز ماه مهر و بازگشایی مدارس این پیام به جامعه داده می‌شود که زندگی در جریان است. شرایط امسال و شیوع بیماری کرونا شروع سال را از سال‌های گذشته متفاوت کرده است و این تفاوت به‌ویژه در دوره ابتدایی از اهمیت خاصی برخوردار است.»

حکیم زاده افزود: «وقتی به بازگشایی مدارس می‌پردازیم الزاماً منظورمان باز کردن درب مدرسه نیست بلکه منظور شروع مجدد فرایند آموزش است که در استان‌ها، مناطق و مدارس شروع شود و حضور دانش آموزان در فرایند یاددهی و یادگیری و آموزش به آن‌ها به جامعه یادآوری کند که آموزش‌وپرورش به‌عنوان یک دستگاه کل به آموزش اهمیت داده و در هر شرایطی اجازه ایجاد وقفه در آموزش را نخواهد داد.»

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه به چه دلیل تصمیم به بازگشایی مدارس از ۱۵ شهریور گرفته ‌شده است گفت: «با توجه به اینکه در سال گذشته دانش آموزان نتوانستند در تمام مدت در مدارس حضور داشته باشند، زمان برای آموزش در سال جدید بسیار بااهمیت‌تر شد. یکی از دلایل شروع مدارس از نیمه شهریور این است که معلمان زمان کافی برای شناخت دانش‌آموز و مرور دروس سال قبل را داشته باشند و با مرور بر آموخته‌های قبلی، آموزش دروس جدید را شروع کنند تا برای دانش آموزان در سال جدید مشکلی پیش نیاید. این امر مخصوصاً در دوره ابتدایی اهمیت بالایی دارد چون مفاهیم پایه آموزشی در کلاس‌های اول، دوم و سوم ابتدایی ارائه می‌شود و کیفیت یادگیری دانش آموزان از این لحاظ دارای اهمیت است.»

وی با اشاره به اینکه نمی‌دانیم تا چه زمانی شرایط به حالت عادی بازخواهد گشت، گفت: «با شروع مدارس جریان یادگیری شروع می‌شود. در شرایط شیوع بیماری کرونا استمرار آموزش در تمام کشورهای دنیا یکی از رویکردهای اصلی برای حفظ روحیه و بازگشت به شرایط عادی زندگی است. ما نمی‌توانیم زندگی را به دلیل بی‌خبری از شرایط آتی تعطیل کرده و امید را از دست بدهیم.»

حکیم زاده ادامه داد: «کرونا یک فرصت طلایی در اختیار معلمان، دانش آموزان و بسیاری از مردم در جامعه قرارداد تا با فناوری آشنا شوند. همچنین باعث شد تا آموزش‌وپرورش با فناوری آشتی کند و ما امروز شاهد آن هستیم که معلمان و آموزگاران به‌صورت خودجوش محتواهایی را تولید و آن را از طریق شبکه آموزشی شاد در اختیار دیگران قرار می‌دهند. این موضوع ازآن‌ جهت که می‌تواند به غنی‌تر شدن فرایند یادگیری کمک کند برای ما بسیار حائز اهمیت خواهد بود.»

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه هیچ نوع آموزشی جایگزین آموزش حضوری نخواهد شد، گفت: «ما ناگزیر از ارائه آموزش مجازی در مناطق قرمز رنگ هستیم. در دستورالعمل بازگشایی مدارس که به استان‌ها ارسال ‌شده است، معلمان و مدیران و کادر مدرسه مسئولیت اصلی نظارت بر فرایند آموزش را دارند.»

وی با اشاره به اینکه بارها وزیر آموزش‌وپرورش بر رسالت این دستگاه و مسئولیت آن در قبال آموزش به تمام افراد لازم التعلیم تأکید کرده است، تصریح کرد: «یکی از وظایف مهم مدیران مدارس ایجاد شرایط نظارتی کامل بر روند ارائه آموزش است و باید با استفاده از بسترهای متفاوت، بسته‌های آموزشی و راهبران آموزشی به تمام افراد واجدالشرایط آموزش‌های لازم را بدهیم.»

معاون آموزش ابتدایی در خصوص توانمندسازی معلمان در فضای مجازی گفت: «در حال حاضر از شبکه شاد و شبکه آموزش، برنامه‌هایی در دسترس معلمان قرار داده ‌شده است که از طریق آن‌ها نحوه آموزش، کلاس‌داری و دریافت بازخورد و به معلمان آموزش داده خواهد شد و آن‌ها را برای تدریس در فضای مجازی توانمند خواهد کرد.»

حکیم زاده در خصوص ثبت‌نام دانش آموزان مخصوصاً کلاس اولی‌ها و نوآموزان در مدارس گفت: «در خصوص کلاس اولی‌ها و موضوع انسداد بی‌سوادی جلسات متعددی برگزار شده است که طی آن مقرر شد مشخصات تمام این افراد از طرف ثبت‌احوال در اختیار آموزش‌وپرورش قرار گیرد تا بتوانیم با تطبیق آن با افراد ثبت‌نام شده، دانش آموزان ثبت‌نام نشده را تشخیص داده و مسئله را پیگیری و رفع کنیم.»

وی گفت: «مدیران مناطق باید به خانواده‌ها اطمینان دهند که سلامتی دانش آموزان برای ما بسیار مهم است و با ایجاد طیب خاطر در آن‌ها، از آنان در نظارت بر سیستم ثبت‌نام و فرایند آموزش کمک بگیرند.»

معاون آموزش ابتدایی گفت: «شورای مدرسه نقش راهبری را بر عهده خواهد داشت و لازم است با همکاری خانواده‌ها در خصوص حضور یا عدم حضور دانش آموزان در مناطق زرد تصمیم‌گیری کند. دانش آموزان باید همه بتوانند از طریق تلویزیون، شبکه آموزش شاد، بسته‌های آموزشی و راهبران این سال را به‌خوبی و با موفقیت پشت سر بگذارند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار