کاظمی: نمایندگان دوره‌های پیشین مجلس دانش‌آموزی را به عنوان مربی افتخاری دعوت به همکاری کنیم

هیچ بخشی مانند مجلس دانش‌آموزی نمی‌تواند به ارتقای مهارت‌های دانش‌آموزان کمک کند/ یکی از بسته‌های تحولی آموزش و پرورش توسعه نقش‌پذیری دانش‌آموزان در قالب مجلس دانش‌آموزی است/ مجالس دانش‌آموزی باید به سرعت در ۳۲ استان کشور شکل گیرد و نخستین جلسه آن هم باید به صورت آنلاین برگزار شود/ بچه‌ها را با مقررات مجلس دانش‌آموزی آشنا کنیم

تهران (پانا) _ رئیس سازمان دانش‌آموزی معتقد است هیچ بخشی مانند مجلس دانش‌آموزی نمی‌تواند به ارتقای مهارت‌های دانش‌آموزان کمک کند.

کد مطلب: ۱۱۱۲۹۶۴
لینک کوتاه کپی شد
کاظمی: نمایندگان دوره‌های پیشین مجلس دانش‌آموزی را به عنوان مربی افتخاری دعوت به همکاری کنیم

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان دانش‌آموزی، امروز سه شنبه 14 مردادماه 99 در بازدید از فرایند برگزاری انتخابات دهمین‌ دوره مجلس دانش‌آموزی کشور و شوراهای دانش‌آموزی استان‌ها که برای نخستین بار به صورت آنلاین انجام می‌شود بر اهمیت جایگاه مجلس دانش‌آموزی در تحقق اهداف تربیتی سند تحول بنیادین تاکید کرد.

وی اظهار کرد: «شرایط کرونا فرصت‌های ارزشمندی در اختیار آموزش و پرورش قرار داد تا به بازبینی و بازمهندسی همه فرایندهای خود بپردازد که فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی نیز از آن جمله است و خوشبختانه این تغییرات در مجلس دانش‌آموزی هم به اجبار رقم خورد.»

کاظمی ضمن قدردانی از تلاش‌‍‌های اسماعیل بحری‌زاده قائم مقام سازمان دانش‌آموزی، زهرا پناهی‌روا رئیس دبیرخانه مجلس دانش‌آموزی، باستانی مدیر سازمان دانش‌آموزی شهر تهران و تیم فنی انتخابات الکترونیکی مجلس دانش‌آموزی بیان کرد: «به عنوان نخستین تجربه طبیعی است که کار با اشکالات و نقایصی همراه باشد، اما انتظار ما این است که نقایص را برطرف کنیم و مجلس دانش‌آموزی را به شدت توسعه دهیم.»

وی افزود: «یکی از بسته‌های تحولی آموزش و پرورش توسعه نقش‌پذیری دانش‌آموزان در قالب مجلس دانش‌آموزی است. چون مجلس دانش‌آموزی قابلیت ایجاد مهارت‌ها و توانمندی‌هایی دارد که سایر نقش‌ها ندارند. مجلس دانش‌آموزی در یک ساختار قانونمند دانش‌آموز را با برنامه‌ریزان آموزش و پرورش در سطوح مختلف مواجه و در این مواجهه انواع مهارت‌ها در دانش‌آموز توسعه پیدا می‌کند همچنین در کنار آن به تقویت روحیه پرسشگری در آنها کمک می‌کند.»

معاون وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: «من معتقدم هیچ بخشی مثل مجلس دانش‌آموزی نمی‌تواند به ارتقای مهارت‌های دانش‌آموزان کمک کند. به عنوان معلمی که 30 سال در نظام آموزش و پرورش خدمت کرده‌است با اعتقاد قلبی راسخ می‌گویم هیچ‌یک از بخش‌های تربیتی در آموزش و پرورش به اندازه مجلس دانش‌آموزی نمی‌تواند در تحقق سند تحول بنیادین نقش ایفا کند.»

وی با تاکید بر اصلاح و تعالی فرایند انتخابات الکترونیکی مجلس دانش‌آموزی به صورت تحت وب یا اپلیکیشن مستقل افزود: «مجالس دانش‌آموزی باید به سرعت در 32 استان کشور نیر شکل گیرد و نخستین جلسه آن هم باید به صورت آنلاین برگزار شود.»

وی ادامه داد: «علت تاکید من بر برگزاری هرچه سریعتر جلسات مجلس دانش‌آموزی به صورت آنلاین این است که نقش‌پذیری‌ که از آن حرف می‌زنیم در قالب جلسات حضوری مجلس دانش‌آموزی تنها دوبار در سال اتفاق می‌افتد، در حالی که می‌توانیم جلسات استانی را در هرفصل برگزار کنیم، تا نمایندگان در این جلسات مطالبه‌گری و نقد و تحلیل کنند. ما این افراد را به بدنه ادارات کل و معاونان مربوطه وصل می‌کنیم. دیگر تصمیم‌گیری‌ها تنها در سطح ملی نیست بلکه در سطح مناطق اتفاق می‌افتد.»

رئیس سازمان دانش‌آموزی درباره اهمیت جایگاه نمایندگان مجلس و شوراهای دانش‌آموزی گفت: «قطعا اقتضائات تهران بسیار متفاوت با اقتضائات سیستان و بلوچستان است و دانش‌آموز استان سیستان و بلوچستان مطالباتش بسیار با مطالبات دانش‌آموز تهرانی فرق می‌کند. حتی مطالبات شهرها و استان‌ها در یک منطقه واحد باهم تفاوت دارد. این ظرفیت خوبی است و اگر اکنون این کار را انجام ندهیم بعدها متاسف خواهیم شد. من از همه همکارانی که در حوزه مجلس دانش‌آموزی و راه‌اندازی سامانه انتخابات آنلاین تلاش کردند درخواست می‌کنم یک مجموعه آماده کنند تا بر اساس آن مهارت‌های اداره مجلس را به بچه‌ها بیاموزیم. آنها را با مقررات مجلس دانش‌آموزی آشنا و در این زمینه برای بچه‌ها محتوا تولید کنیم. باید مدرس کشوری در استان‌ها داشته باشیم.»

معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش همچنین خواهان آغازبه‌کار هرچه‌سریعتر دوره تازه مجلس دانش‌آموزی شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار