حسینی: ۱۲۸ عنوان کتاب درسی و درسافزار تدوین و تولید میشود
۱۷ مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانشآموزان با نیازهای ویژه فعال خواهد شد/۱۰درصد معلمان گروه دانشآموزان با کم توانی ذهنی آموزش خواهند دید
تهران (پانا) - معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست صمیمی با کارکنان حوزه معاونت آموزش، برنامه ریزی و توانبخشی اعلام کرد که برنامههای سال جاری حوزه معاونت آموزش در قالب ۱۰ برنامه و ۸۸ فعالیت پیگیری میشود.
به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در این نشست با اعلام این خبر گفت: «از ۸۸ فعالیت ۶۲ فعالیت مربوط به حوزه آموزش، ۱۴ فعالیت در حوزه توانبخشی، ۴ فعالیت مرتبط با حوزه سنجش و ۸ فعالیت مرتبط با حوزه تلفیقی فراگیر است. ۲۵ فعالیت جدید و تاسیسی است و ۶۳ فعالیت این حوزه نیز فعالیتهای مستمر است.»
حسینی با اشاره به تدوین سه بسته تحولی در آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: «۶ برنامه و ۱۴ فعالیت مرتبط با بستههای تحولی در حوزه معاونت آموزش، برنامه ریزی و توانبخشی تعریف شده است که ۳برنامه و ۸ فعالیت مربوط به بسته مدرسه انطباقی، یک برنامه و یک فعالیت مربوط به بسته تحولی مداخلات بهنگام طلایی و۲ برنامه و ۵ فعالیت نیز مربوط به بسته توسعه مشارکتها است.»
وی افزود: «مناسب سازی مبتنی برتوانمند سازی مدیران، معلمان و جامعه، ایجاد شبکه جامع آموزش و اطلاع رسانی دیجیتالی، مشارکت در مناسب سازی مدارس، تدوین و اجرای برنامه مداخله به هنگام تشخیصی، آموزشی، توان بخشی و حمایتی کودکان با نیازهای ویژه، توسعه و مشارکت اولیا از طریق پارلمانهای اولیا و مدرسه یاری و توسعه مشارکت معلمان، مدیران و صاحبنظران از جمله برنامههای معاونت آموزش برای اجرایی کردن بستههای تحولی است.»
معاون وزیر با اشاره به نتایج کمی برنامههای در دست اجرای معاونت آموزش اظهار کرد: «با اجرای برنامه مدرسه انطباقی پذیرا الگو دانشآموزان تلفیقی و فراگیر و طیف اتیسم ۶۴ مدرسه مناسب سازی و ۱۴ مدرسه ویژه دانشآموزان طیف اتیسم ساخته خواهد شد و با اجرای با برنامه نهضت آموزش زبان اشاره و بریل آموزی ۵ هزار معلم، والدین و کارکنان دستگاههای مرتبط آموزش خواهند دید.»
وی افزود: «با طراحی اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنایی به میزان ۵۰ درصد نگرش مخاطبان نسبت به کودکان با نیازهای ویژه تغییر یافته و ۳۲ پایگاه آموزش مجازی ایجاد میشود و با طراحی سامانه ندای همراه، مدیریت پاسخگو در زمینه رفع مشکلات دانشآموزان آموزش تلفیقی و فراگیر صورت خواهد گرفت.»
حسینی گفت: «با تالیف، مناسب سازی و طراحی درس افزارهای آموزشی ۱۲۸ عنوان کتاب درسی و درس افزار تدوین و تولید خواهد شد و با اجرای برنامه تشخیصی، آموزشی، توان بخشی و حمایتی مداخلات به هنگام طلایی ۸ درصد پوشش تحصیلی دوره پیش دبستان نوآموزان با نیازهای ویژه افزایش و ۱۵ درصد کودکان پیش دبستان خدمات توان بخشی و حمایتی دریافت خواهند کرد.»
وی تصریح کرد: «با اجرای برنامه آموزش مهارتهای چندگانه، ۱۰درصد معلمان گروه دانشآموزان با کم توانی ذهنی آموزش خواهند دید و همچنین ۱۷ مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده دانشآموزان با نیازهای ویژه فعال خواهد شد.»
معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه سازمان شیشهای باعث تحقق اهداف سازمان و افزایش انگیزه کارکنان خواهد شد افزود: «دانش سازمانی شامل دو بخش آشکار و پنهان است که بخش آشکار آن برنامهها و فعالیتهای سازمان است و بخش پنهان آن در قالب تفکر و دیدگاههای پرسنل سازمان است. باید از دانش و تفکر پرسنل سازمان برای بهبود بهره وری و رسیدن به سازمان تجدید حیات شونده نهایت بهره را برد و برگزاری جلسات با کارشناسان سازمان منجر ارتقای سازمان خواهد شد.»
حسینی خواستار طراحی شبکه تصمیم گیری مبتنی بر نظام دانش در آموزش و پرورش استثنایی شد و افزود: «ارتباط تمام کارگروههای سازمان با مراکز علمی معتبر، استفاده از آخرین یافتههای علمی، ارزیابی تجارب جهانی و جمع بندی آنها در قالب لقمههای دانشی موجب میشود تا تصمیم گیریهای سازمان به صورت علمی و کارشناسانانه اتخاذ شود.»
در این نشست معاون، روسای ادارات و گروهها و کارشناسان حوزه معاونت آموزش، برنامه ریزی و توانبخشی به بیان دیدگاهها و نظرات خود پرداختند.
ارسال دیدگاه