عملکرد مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در ایام کرونا؛

حسینی تشریح کرد: ارائه خدمات روان شناختی غیر حضوری به هزار و 248 خانواده

تهران (پانا) - با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی نشست شورای راهبری سازمان با موضوع گزارش عملکرد مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در ایام کرونا برگزار شد.

کد مطلب: ۱۰۹۳۸۰۷
لینک کوتاه کپی شد
حسینی تشریح کرد: ارائه خدمات روان شناختی غیر حضوری به هزار و 248 خانواده

به گزارش روابط عمومی آموزش و پرورش استثنایی کشور، سید جواد حسینی در این نشست با بیان اینکه ۲۷ مرکز راهنمایی و مشاوره خانواده دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در ۱۷ استان فعالیت دارند اظهار کرد: «گسترش کمی و کیفی این مراکز از برنامه‌های اصلی سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.»

وی با بیان اهداف ایجاد مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده دانش‌آموزان با نیازهای ویژه افزود: «کمک به تعادل و استحکام خانواده برای مشارکت بهینه در تعلیم و تربیت و توان بخشی فرزندان با نیازهای ویژه خود، تامیـن و ارتقـای بهـداشت روان والـدین دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، توسعه آموزش مهارت‌های اجتماعی برای بهبود رفتارهای سازگارانه در والدین، فراهم آوردن زمیـنه‌های لازم برای توانمـند سازی خانواده‌ها در زمینه شیوه برخورد با فرزندان خود و آگاه ساختن خانواده برای بهره گیری ازخدمات مشاوره‌ای، توان بخشی و آموزشی از اهداف راه‌اندازی این مراکز است.»

معاون وزیر به بیان فعالیت‌های چهارماهه این مراکز در ایام کرونا و از اسفند ماه ۱۳۹۸ تا خرداد ۱۳۹۹ پرداخت و اظهار کرد: «ارائه خدمات یاورانه و روان شناختی غیر حضوری از طریق صدای مشاوره به ۱۲۴۸خانواده، برگزاری ۱۰۸ جلسه آموزش خانواده به صورت مجازی، تهیه ۵۷۰ پیام آموزشی و بهداشتی در قالب فایل‌های صوتی و تصویری، ارائه ۴۱۶ بسته‌های مداخله ای نظیر نحوه ساخت اسباب بازی، آموزش بازی، کتاب‌های قصه، متون انگیزشی و آگاهی بخشی از جمله فعالیت‌های ۴ ماهه این مراکز است.»

وی افزود: «انجام ۹۴ مورد نیاز سنجی از اولیا در مورد موضوعات جلسات آموزش خانواده، تهیه بانک اطلاعاتی ۱۷ از دستگاه و مرکز بهداشتی ارائه دهنده خدمات در شرایط بحران، تهیه و اهدا اقلام بهداشتی شامل ماسک، موادضدعفونی کننده، مواد شوینده به خانواده‌های نیازمند، تهیه و اهـدا ۵۸۲ قلم مواد غذایی به خانواده‌های نیازمند و تدوین ۶۴ پوستر و بروشورهای مشاوره‌ای و توان بخشی برای آموزش والدین از دیگر فعالیت‌های مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در ایام کرونا بوده است.»

وی گفت: «تدارک ۶۴ برنامه و اقدام نوآورانه در قالب قصه شب، سفره هفت سین، چیستان، سرگرمی، کاردستی، ارائه ۶۰ مورد آموزش‌های مجازی کاردرمانی و ۷۵ موردگفتار درمانی، برگزاری پویش‌های متنوع، برگزاری مسابقه با مضامین قصه گویی، خاطره نویسی، بازی‌های بومی و محلی و بازی‌های هدف محور، برگزاری نمایشگاه‌های مجازی مشاغل، گل و گیاه، ماشین، مداخله حضوری ۳۴ مورد ارجاع والدین به مراکز تخصصی و برگزاری جشنواره عکس ماندگار ویژه معلمان، خانواده‌ها و دانش‌آموزان از دیگر فعالیت‌های ۴ ماه اخیر این مراکز است.»

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینکه مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده دانش‌آموزان با نیازهای ویژه به والدین و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه خدمات ارائه می‌کند اظهار کرد: «در این مراکز به دانش‌آموزان و نوآموزان پیش دبستانی و ابتدایی آموزش مهارت‌های اجتماعی و ارتباطی از طریق بازی، قصه گویی، خاطره نویسی، بازی‌های یک دقیقه‌ای، آموزش مهارت‌های خودیاری شامل بهداشت فردی، آداب غذا خوردن، انجام کارهای شخصی به طور مستقل، آموزش مهارت‌های شفاهی و کتبی زبان شامل تصویرگری، خاطره نویسی، قصه گویی، کمک به رشد گفتار نوآموز کم شنوا و ناشنوا، آموزش مهارت‌های نه گفتن و آموزش تغذیه سالم و مهارت‌های بهداشتی داده می‌شود.»

وی افزود: «در این مراکز به دانش‌آموزان متوسطه اول و دوم نیز آموزش مهارت‌های خود ابرازی، آموزش مهارت‌های شغلی و مشاوره شغلی، آموزش شیوه‌های ارتباط با دوستان و همسالان، آموزش مهارت‌های خانه داری، آموزش تغذیه سالم و مهارت‌های بهداشتی داده می‌شود.»

معاون وزیر با بیان خدمات ارائه شده به والدین دانش‌آموزان در این مراکز گفت: «کاهش مشکلات خانوادگی و اختلافات زناشویی، ارائه مشاوره تحصیلی، کاهش مشکلات رفتاری و ارتباطی دانش‌آموز، آموزش اقدامات پیشگیرانه و سلامت محور در شرایط بحران، آموزش در خصوص ارائه خدمات توان بخشی در حوزه گفتاردرمانی و کاردرمانی و آموزش بازی با رویکرد آموزشی و تربیتی از جمله خدمات مراکز راهنمای و مشاوره به والدین دانش‌آموزان با نیازهای ویژه است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار