کارنامه عملکرد ۱۰ استان در حوزه نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس
تهران (پانا) - عملکرد نوسازی مدارس استانها در سال۹۸ و هدفگذاری برای سال ۹۹ در جلسهای سه روزه با حضور رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور بررسی شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی سازمان نوسازی مدارس، مهرالله رخشانیمهر در جلسه آنلاین معاونت توسعه مدیریت و پشتیبانی سازمان نوسازی مدارس با معاونان استانی (آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، البرز، ایلام، بوشهر، تهران، چهارمحال و بختیاری و خراسان رضوی) به گزارش ارائه عملکرد استانها درباره جمعآوری بخاریهای غیراستاندارد و برنامهریزی برای سال ۹۹، گزارش عملکرد در حوزه مشارکتهای مردمی و در موضوع مکانیابی مدارس و برچیده شدن کلاسهای درس خشتی و گلی توجه داشت.
تعداد پروژه و کلاسهای تحویلی در سال ۹۸، میزان رشد آن نسبت به سال گذشته و پیشبینی تحویل پروژههای مهر و پایان سال ۹۹ همچنین گزارش وضعیت پروژههای حیات طیبه و مجتمعهای آموزشی از دیگر نکات مورد توجه رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در جلسه امروز بود.
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور بر توسعه مشارکتها در سال ۹۹ تاکید کرد و گفت: «روند افزایشی اعتبارات در ردیف پروژههای مشارکتی خیرساز از سال ۹۶ تاکنون را شاهد بودیم و امیدواریم این روند در سال ۹۹ همچنان رو به رشد باشد.»
حذف تمام سامانههای شعله مستقیم از کلاسهای درس
در این جلسه علی شهری، مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تهران با اشاره به اینکه «استان تهران» دارای بهترینها و بدترینها از حیث فضاهای آموزشی و تراکم دانشآموزی است، گفت: «متراکمترین کلاسهای درس کشور و بیشترین فضاهای آموزشی فرسوده که نیازمند «مقاومسازی و تخریب و بازسازی» است، در استان تهران قرار دارد. بیش از ۲ میلیون دانشآموز و ۱۱۰ هزار دانشآموز اتباع در مجموع استان تهران مشغول تحصیل هستند که این آمارها نشاندهده عمق نیازها در تهران است به طوری که میانگین تراکم دانشآموزی کلاسهای درس تهران ۳۲ نفر است و در برخی مناطق این تراکم به حدود ۵۰ نفر هم میرسد.»
شهری با بیان اینکه «تهران» نیازمند یک توجه ویژه است، افزود: «همواره سازمان نوسازی مدارس کشور، استانداری تهران و سازمان مدیریت و برنامهریزی پشتیبان نوسازی مدارس تهران بودهاند، اما همچنان تهران به نگاه ویژهای نیازمند است تا مشکلات پایتخت را با همکاری یکدیگر کاهش دهیم.»
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران به حذف تمام سامانههای شعله مستقیم از کلاسهای درس اشاره کرد و گفت: «تمام بخاریهای نفتی مدارس تهران در سالهای اخیر حذف و اکنون نیز بخاری گازی هزار و ۴۵۳ کلاس درس جمعآوری شده است. این بدان معنا است که تمام کلاسهای درس استان تهران به موتورخانه مجهز و بخاریهای نفتی و گازی از کلاسهای درس حذف شده است.»
او به پروژههای تحویلی در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و افزود: «با همت همکاران ۷۸ فضای آموزشی با ۱۰۲ هزار مترمربع زیربنا آماده و تحویل ادارات آموزش و پرورش میدهیم تا دانشآموزان در مدارس ایمن، امن و نوسازی ادامه تحصیل دهند. حدود ۳۰ درصد پروژههای آموزشی تهران که اغلب خیری و مردمی بودند، راکد و بدون فعالیت بود که با تدابیر ریاست سازمان نوسازی مدارس کشور و تلاش همکارانم در استان تهران توانستیم تمامی آنها را فعال و تعدادی در مهر ۱۳۹۸ تحویل و در مهر ۱۳۹۹ مابقی آنها به ادارات آموزش و پرورش تحویل خواهد شد.»
شهری همچنین به حوزه مشارکتهای مردمی و اتفاقات رو به رشد این بخش نیز اشاره کرد و گفت: «مشارکتهای مردمی اداره کل نوسازی مدارس استان تهران در سال ۱۳۹۸ تحرک خوبی داشت و تعهدات جشنواره بیستم خیرین مدرسه ساز به نسبت جشنواره بیست و یکم، رشد ۳ برابر داشت و این تعهدات از ۶۴ به ۲۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت. طرح ایجاد ۱۲ هزار کلاس درس در استان تهران با همکاری و حمایت ریاست سازمان نوسازی مدارس کشور، استانداری تهران و ادارات تابعه آغاز شده است و امیدواریم در این راستا بتوانیم مقداری از تراکم دانشآموزی کلاسهای درس استان تهران کاهش دهیم.»
تحویل ۱۰۰۰ کلاس درس در سال ۹۹ در استان آذربایجان شرقی
پیام صدقی، مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی نیز به تخریب و بازسازی حدود ۷۰۰ کلاس درس در قالب ۱۲۵ پروژه در سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: «۵۰درصد از پروژههای تحویلی مدارس خیری و مشارکتی بودند؛ در افق سال ۹۹ در نظر داریم با تخصیص اعتبارات بتوانیم به ۱۰۰۰ کلاس درس نزدیک شویم.»
او ادامه داد: «برگزاری اولین همایش مدیریت تعمیر و نگهداری فضاهای آموزشی کشور در تبریز و همزمان افتتاح مدرسه ماندگار ۲۱ کلاسه طالقانی تبریز (۶۵۰۰ متر مربع زیربنا) با حضور وزیر آموزش و پرورش، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور و مدیران کل و کارشناسان فنی ادارات کل نوسازی مدارس کشور را در سال گذشته پشت سر گذاشتیم.»
صدقی به پیشرفت ۸۵ درصدی طراحی اولین مدرسه سبز در استان که در اواخر اردیبهشت برگزار خواهد شد اشاره کرد و گفت: «بر این اساس امیدواریم به زودی بتوانیم آغاز عملیات اجرایی این پروژه را داشته باشیم.»
مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی با اشاره به جمعآوری بخاریهای نفتی از ۸۵۰ کلاس درس در استان و تجهیز آن با سیستم استاندارد، گفت: «حدود ۳۰۰ کلاس درس باقیمانده است که امیدواریم در اسرع وقت بتوانیم جشن خداحافظی با بخاریهای نفتی را قبل از بازگشایی مدارس در اول مهرماه برگزار کنیم.»
او تکمیل و جمعآوری حدود۳۰ لایه اطلاعاتی برای سامانه مکانیابی مدارس را از دیگر برنامههای در نظر گرفته شده عنوان کرد و گفت: «امیدوارم بتوانیم در سال۹۹ بقیه لایههای اطلاعاتی را هم تکمیل و از سامانه مذکور استفاده کنیم.»
صدقی اضافه کرد: «حدود ۸۰ مدرسه سنگی دایر در استان داریم که امیدوارم بتوانیم در سال ۹۹ قسمت اعظم این مدارس را تخریب و بازسازی کنیم همچنین انعقاد۱۴ پروژه مشارکتی با خیرین در مناطق زلزلهزده میانه و سراب در اواخر سال ۹۸ انجام شد که امیدواریم در سال ۹۹ به اتمام برسد.»
تعمیر و بازسازی مدارس آسیب دیده از سیل در ایلام در دست اقدام است
نصرتاله رحیمی، مدیرکل نوسازی مدارس ایلام هم در این نشست گفت: «آمار کل مدارس استان هزار و ۱۲۵مدرسه با ۵ هزار و ۲۳۷ کلاس درس، زیربنای مجموع ۵۵۷ هزار و ۹۷۶ و تعداد دانش آموز ۹۵ هزار و ۱۵۳ است که از این میان ۲۲۴ مدرسه با ۹۴۴ کلاس درس که علمک گاز داشته استانداردسازی شده است.»
او ادامه داد: «از ۱۹۸ مدرسه و ۴۶۱ کلاس درس در مدارس فاقد علمک گاز تنها ۲۰۰ کلاس مانده که اگر شیوع انتشار ویروس کرونا اجازه میداد تا پایان فروردین جمع میشد ولی با برنامهریزیهای انجام شده امیدوارم در اولین فرصت کاری این مهم به اتمام برسد و در فاز سوم و در سال جدید سیستمهای گرمایشی برقی گرماتاب را که ۱۲۰ کلاس درس را شامل میشوند جمع آوری و سیستمهای استاندارد جایگزین شود.»
رحیمی گفت: «در حوزه مشارکتهای مردمی از رشد ۴۶درصدی میزان مشارکت نسبت به سال ۱۳۹۷ برخوردار بودیم و با برنامهریزیهای انجام شده و پشتیبانی معاون مشارکتهای مردمی سازمان متبوع همچنین همراهی مجمع خیرین مدرسهساز و ادارات آموزش و پرورش چشمانداز مناسبی را پیشرو داریم. در حوزه مدارس خسارتدیده از سیل نیز تعداد ۴۸ مدرسه آسیب جزیی تا کلی دیده بودند و فاز تعمیرات و احداث مدارس نیز در حال انجام است؛ احداث مدرسه ۶ کلاسه ازگله نیز به عنوان استان معین انجام گرفت که با حضور وزیر آموزش و پرورش به بهرهبرداری رسید.»
او با اشاره به اینکه ۳۱ مدرسه با ۱۱۶ کلاس درس و زیربنای ۱۶ هزار و ۷۸۵ مترمربع با اعتباری معادل ۳۳ میلیارد تومان در سال ۹۸ به بهرهبرداری رسید، گفت: «این روند از رشد ۱۷۵درصدی نسبت به سال ۱۳۹۷ برخوردار بوده و از این مبلغ ۳۵ درصد توسط خیرین نیکاندیش تامین شده است همچنین ۱۳ مدرسه با تعداد۴۹ کلاس درس با زیربنای ۶ هزار و ۳۵۱ مترمربع در سال ۹۸ کلنگزنی شد.»
رحیمی بیان کرد: «۸۰مدرسه سنگی در استان موجود است که در صورت تامین اعتبار و مشارکت خیرین نیکاندیش آمادگی شروع عملیات اجرایی همزمان این پروژهها وجود دارد و بخش حداکثری را میتوان به بهرهبرداری رساند. علاوه بر آن ۳۳ مورد مدرسه کانکسی و ۳۰مدرسه چادری عشایری داریم که امکان حذف این موارد وجود ندارد اما میتوان در راستای عدالت آموزشی حداکثر امکانات و تجهیزات را در اختیار این مدارس قرار داد.»
اتمام پروژه حیات طیبه اصفهان تا پایان تیر ۹۹
در ادامه مهدی میربد، مدیرکل نوسازی مدارس اصفهان هم گفت: «۱۱۸ پروژه آموزشی پرورشی و ورزشی در قالب ۶۳۷ کلاس درس و با متراژ حدود ۱۲۰ هزار متر مربع به اداره کل آموزش و پرورش در سال ۹۸ تحویل داده شد. جمع آوری تمام بخاریهای نفتی دارای علمک گاز در ابتدای مهرماه ۹۸ از دیگر اقدامات انجام شده در نوسازی مدارس اصفهان طی سال گذشته بوده است.»
میربد جمع آوری تمام مدارس خشت گلی در ابتدای مهر ۹۸ و جایگزینی این مدارس با سیستم صنعتیسازی را هم از دیگر برنامههای انجام شده برشمرد و گفت: «استاندارد کردن نزدیک به هزار کلاس درس و ارتقای ۷ درصدی تعداد کلاسهای مجهز به سیستم گرمایشی استان را هم در دستور کار داشتیم که محقق شد.»
مدیرکل نوسازی مدارس استان اصفهان با اشاره به اهداف پیشبینی شده برای سال ۹۹ افزود: «اتمام پروژه حیات طیبه تا پایان تیر ۹۹ و بهرهبرداری از آن در مهر سال جاری شروع اجرای دو پروژه در قالب مدرسه سبز و شروع به طراحی دو پروژه دیگر از اقدامات در نظر گرفته شده برای سال ۹۹ محسوب میشود.»
او ادامه داد: «جمعآوری تمام بخاریهای نفتی فاقد علمک گاز در استان تا پایان اردیبهشتماه و جشن جمعآوری تمام بخاریهای نفتی به طور کامل هم در دستور کار قرار دادیم. همچنین اجرای استانداردسازی کلاس درس در مناطق با بعد مسافت بیش از ۲۰۰ کیلومتر در سطح استان با استفاده از سیستمهای نوین ساختمانی به روش صنعتی سازی انجام خواهد شد علاوه بر آن از پتانسیل علمی و اجرایی در سطح استان مانند شهرکهای علمی و تحقیقاتی برای پیشبرد برنامههای این اداره کل بهره میگیریم.»
تعهد ۸۷ میلیارد تومانی خیرین مدرسهساز در آذربایجان غربی
علی منافزاده، مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان غربی در ادامه این نشست که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، گفت: «در زلزله شهرستان خوی در دو مدرسه تخریب شده آواربرداری انجام و عملیات اجرایی دو مدرسه ۶ کلاسه شروع شد که تا اول مهر تحویل میشوند؛ در ۵ مدرسه آسیب دیده دیگر تعمیرات اساسی انجام و در حال اتمام است.»
او با اشاره به عملکرد سال ۹۸ گفت: تعهدات خیرین استان ۸۷ میلیارد تومان بوده است و در سال ۹۹ برنامه داریم که آن را به بیش از ۱۰۰ میلیارد تومان برسانیم؛ تمرکز اصلی استان در زمینه بهرهمندی از پتانسیل گروهی خیرین برای ساخت یا مشارکت در ساخت فضاهای آموزشی است.»
مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان غربی گفت: «در سال ۹۸ ، ۵۹۹ کلاس با بخاری نفتی که دارای دسترسی به علمک گاز بودند به همراه ۵۲۶ کلاس درس دارای بخاری نفتی استانداردسازی شدند؛ برای سال ۹۹ هم تعداد هزار و ۲۵۹ کلاس درس باقیمانده است که جمع آوری میشود.»
منافزاده اضافه کرد: «سال گذشته ۴۸۰ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش شده است و در نظر داریم تا در سال ۹۹ حدود ۷۵۰ کلاس درس به همراه تعداد جایگزینی کانکس مجموعا بیش از ۱۰۰۰ کلاس درس تحوبل آموزش و پرورش شود.»
برنامهریزی برای استانداردسازی سیستم گرمایشی ۴۷۴مدرسه در خراسان جنوبی
محمود چاوشان، سرپرست اداره کل نوسازی مدارس خراسان جنوبی با اشاره به عملکرد این سازمان در سال گذشته گفت: «رشد پروژههای انجام شده نسبت به سال قبل ۹ درصد رشد داشته است و از این میان ۴۶ پروژه مشارکتی بوده است. ۲۴۵ مدرسه دارای بخاریهای غیراستاندارد سال گذشته جمع آوری شدند که اعتباری ۱۶۵ میلیارد ریالی مورد استفاده قرار گرفت همچنین در نظر داریم تا در سال جاری ۴۷۴ مدرسه دارای ۱۰۶۷ کلاس را استانداردسازی کنیم.»
سرپرست اداره کل نوسازی مدارس خراسان جنوبی با اشاره به اینکه تحویل مجتمع حیات طیبه بیرجند به ۱۲ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد، افزود: «همچنین برای ساخت ۴۷۴ مدرسه با ۱۰۶۷ کلاس درس نیاز به اعتباری بالغ بر حدود ۲۰میلیارد تومان داریم.»
افزایش ۴۰ درصدی نرخ مشارکت مدرسهسازی در سال ۹۸ در استان اردبیل
دولت لطفی، مدیرکل نوسازی مدارس اردبیل نیز گفت: «در سال گذشته، ۱۵ مدرسه با ۵۴ کلاس درس تحویل آموزش و پرورش استان شد. همچنین ۱۵ پروژه سالانه ورزشی را هم افتتاح و آماده بهرهبرداری کردیم. از ۲۱ پروژه که تاکنون شروع شده است، ۱۶ مدرسه با ۷۶ کلاس درس را تحویل دادیم و در نظر داریم تا این روند را در سال ۹۹ به اتمام برسانیم. علاوه بر آن ۱۰ مدرسه با ۵۷ کلاس در مهر ۹۶ به بهرهبرداری رسید. توجه به بررسیهای انجام شده نرخ مشارکت نسبت به سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی را نشان میدهد.»
استانداردسازی ۴۵۰ کلاس درس در مناطق فاقد علمک گاز در چهارمحال و بختیاری
حمیدرضا براتی، مدیرکل نوسازی مدارس چهارمحال و بختیاری نیز در پایان این جلسه با اشاره به استانداردسازی سیستمهای گرمایشی در سال گذشته گفت: «۳۳۰ کلاس درس دارای علمکگاز را سال گذشته به سیستم گرمایشی استاندارد تجهیز کردیم علاوه بر آن در نظر داریم تا ۴۵۰ کلاس درس در مناطق که فاقد علمک گاز هستند امسال برچیده شوند که البته تاکنون ۱۵۰ کلاس درس را تحت پوشش قرار دادیم.»
او به تحویل فضاهای آموزشی هم اشاره کرد و گفت: «فضای آموزشی سال گذشته تحویل آموزش و پرورش استان شد و امسال هم ۳۰ فضای آموزشی دیگر را به مدارس استان اضافه میکنیم. ۸ مدرسه از ۳۰ پروژه تحویلی در سال گذشته جزو مدارس سنگی بودند علاوه بر آن در نظر داریم بخش دیگری از این کلاسهای سنگی را طی سال ۹۹ جایگزین کنیم. فضای آموزشی تحویل داده شده در سال ۹۸ خیرساز بودند و همچنین تفاهمنامه برای امسال منعقد شده است که اکثراً در دست اجرا هستند.»
براتی با اشاره به ساخت پروژههای حیات طیبه در این استان گفت: «فاز دوم ساخت پروژههای حیات طیبه در سال گذشته آغاز شد و ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. امسال هم در نظر داریم تا در شهریورماه این پروژهها را به بهرهبرداری برسانیم.»
ارسال دیدگاه