کارشناس سلامت و پیشگیری اموزش و پرورش ناحیه یک ری:

درحال حاضر آلودگی هوا، بزرگترین بحران زیستی کشور محسوب می‌شود

شهرری(پانا)-کارشناس سلامت و پیشگیری اموزش و پرورش ناحیه یک ری به مناسبت هفته ملی هوای پاک در گفت‌وگو با پانا آلودگی هوا، بزرگترین بحران زیستی کشور دانست و برای کاهش این مشکل طرح های پیشنهادی ارائه کرد.

کد مطلب: ۱۵۳۵۲۴۶
لینک کوتاه کپی شد
درحال حاضر آلودگی هوا، بزرگترین بحران زیستی کشور محسوب می‌شود

نسیم بیدبرگ، کارشناس سلامت و پیشگیری آموزش و پرورش ناحیه یک ری، به مناسبت هفته ملی هوای پاک در گفت‌وگو با خبرنگار پانا، گفت: «ورود گازها، ذرات جامد و دیگر مواد مضر به هوا منجر به آلودگی هوا می‌شود که امروزه در سراسر جهان به یک چالش محیط‌زیستی تبدیل شده و تأثیر مستقیمی بر سلامتی افراد دارد.»

وی در ادامه افزود: «در حال حاضر، آلودگی هوا بزرگترین بحران زیستی کشور محسوب می‌شود. طبق آمارهای جهانی، آلودگی هوا سالانه موجب مرگ هفت میلیون نفر در جهان می‌شود. در ایران نیز سالانه ۴۵ هزار نفر به دلایل مرتبط با آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.»

بیدبرگ در رابطه با مشکلات ناشی از آلودگی هوا اشاره کرد: «آلودگی هوا می‌تواند منجر به مشکلات تنفسی مانند آسم، برونشیت، سرفه‌های مزمن، آلرژی، بیماری‌های قلبی و همچنین مشکلات یادگیری، کاهش تمرکز و توانایی یادگیری در کودکان شود. پیشگیری از این مشکلات باید با آموزش‌های گسترده از خانه و مدرسه آغاز شود.»

وی با اشاره به اهمیت آموزش برای پیشگیری از آلودگی هوا، اذعان کرد: «این کار نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. سرمایه‌گذاری دولت در این زمینه برای کودکان قطعاً مثمر ثمر خواهد بود و از آسیب‌های آینده جلوگیری می‌کند.»

بیدبرگ ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در دانش‌آموزان نسبت به طبیعت و زمین را مهم دانست و اضافه کرد: «ما باید در دانش‌آموزان حس مسئولیت نسبت به هوا و زمین را ایجاد کنیم. آموزش مؤثر در این زمینه اگر از مقطع ابتدایی انجام شود، قطعاً تأثیرگذارتر خواهد بود. این آموزش‌ها می‌تواند با جامعه هدف دانش‌آموزان، اولیا و مربیان به صورت تخصصی و مستمر انجام گیرد.»

وی در رابطه با راهکارهایی که مدارس می‌توانند در نظر بگیرند، تشریح کرد: «دانش‌آموزان و مدارس می‌توانند نقش مهمی در کاهش آلودگی هوا داشته باشند. تربیت سفیران محیط‌زیست، برگزاری کارگاه‌های عملی برای ساخت دستگاه‌های سنجش آلودگی هوا، ایجاد فضای سبز در مدارس، برگزاری مسابقات نقاشی و ساخت ماکت، پاکسازی محیط، ایجاد پارکینگ دوچرخه، تشویق به استفاده از دوچرخه، کاهش مصرف کاغذ، آموزش تفکیک زباله و صرفه‌جویی در مصرف آب از جمله اقدامات مؤثر هستند.»

بیدبرگ نقش دانش‌آموزان در خانواده را مهم دانست و اظهار کرد: «دانش‌آموزان می‌توانند با تشویق خانواده‌ها به استفاده از وسایل نقلیه عمومی و مشارکت در گروه‌های محیط‌زیستی، به آگاهی‌سازی در این زمینه کمک کنند.»

وی تغذیه مناسب در مواقع آلودگی هوا را مهم دانست و تشریح کرد: «تغذیه سالم مانند میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، آجیل، ماهی‌های چرب، لبنیات و آب در این زمان بسیار سودمند است. همچنین، باید از مصرف شکر، نمک زیاد، گوشت قرمز و غذاهای سرخ‌کرده و نیمه‌آماده خودداری شود.»

کارشناس سلامت و پیشگیری شهرری در رابطه با برنامه‌های مؤثر در مدارس برای جلوگیری از آلودگی هوا خاطرنشان کرد: «تشکیل باشگاه محیط‌زیستی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی، کاشت درختان، مسابقات دوچرخه‌سواری، بازارچه محصولات دوستدار طبیعت و جشنواره روزهای بدون خودرو از جمله اقدامات مؤثر هستند. همچنین، توسعه همکاری با سازمان‌هایی مانند سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری و شهرداری‌ها می‌تواند به بهبود محیط زیست کمک کند.»

این مقام در پایان با بیان اقدامات آموزش و پرورش در راستای بهبود هوا عنوان کرد: «ما طرح شهید عنایت‌الله مرادی با عنوان پویش "ایران سرسبز – ایران قوی" و شعار "هر مدرسه یک نهالستان" را داریم که در راستای احیای جنگل‌ها و مراتع تخریب‌شده حرکت می‌کند. این حرکت بسیار خوبی است و امیدواریم با اجرای آن، ایران سرسبزی برای آیندگان به یادگار بگذاریم و آسمان میهن عزیزمان از انواع آلاینده‌ها پاک شود.»

خبرنگار : دانش آموز: سید ایلیا سید محمد

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار