مدیرکل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی خبر داد؛

انتقال سهمیه مالیاتی پرونده مس سونگون از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم بود

تبریز (پانا) - مدیرکل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی، افزایش پرداختی به شهرداری‌ها و دهیاری‌‌ها و انتقال سهمیه مالیاتی پرونده مس سونگون را جزو مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم عنوان کرد.

کد مطلب: ۱۴۷۹۹۵۹
لینک کوتاه کپی شد
انتقال سهمیه مالیاتی پرونده مس سونگون از مهم‌ترین اقدامات دولت سیزدهم بود

عیسی اروج‌زاده در سلسله نشست‌های رسانه‌ای «رسم خدمت» ضمن اشاره به هوشمندسازی مالیاتی و شناسایی محل‌های مالیاتی مستند بر اسناد گفت: در این راستا با این هوشمندسازی مالیاتی ۵ هزار و ۲۱ نفر مودی ثبت‌نام در سامانه انجام شده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: افزایش پرداختی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها که در سال ۱۴۰۲ میزان پرداختی به شهرداری‌ها ۴ هزار و ۳۳ میلیارد تومان بوده و از این میزان سهم شهرستان تبریز در سال گذشته یک هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان است و انتقال سهمیه مالیاتی پرونده مس سونگون، یکی از مهم‌‌ترین اقدامات اساسی در دولت سیزدهم بود که در این خصوص، پرونده مس سونگون بعد از ۳۰ سال به سرانجام رسیده و در حال حاضر نیز یک هزار و ۶۷ میلیارد تومان از این سهم به استان انتقال داده شده است.

وی ادامه داد: در خصوص وصول مالیات نیز سهم ۱۰۰ درصدی اداره کل امور مالیاتی وصول نشده است. چرا که با برداشتن فشار از روی مودیان و با شناسایی دانه‌درشت‌‌ها و فرارهای مالیاتی در تلاش هستیم تا به آن‌ها فشار وارد کنیم. لذا در این راستا شناسایی فرارهای مالیاتی و اخذ مالیات از دانه‌درشت‌‌ها یکی از اقدامات و فعالیت‌های مهم در استان است به‌طوری که ۶۸ پرونده در این راستا در دست بررسی است که در ۲ سال اخیر نیز در بین ۴۲ اداره کل امور مالیاتی در رابطه با شناسایی فرارهای مالیاتی استان آذربایجان شرقی رتبه برتر را کسب کرد.

اروج‌زاده اظهار کرد: ۴۴۴ پزشک در استان شناسایی شده که درخواست کارت‌به‌کارت و وجه نقد داشتند که در این راستا قطعاً طبق قانون با جرایم سخت روبه‌رو خواهند شد.

مدیرکل امور مالیاتی استان تصریح کرد: طی ۲ سال گذشته، ۱۰۲ هزار و ۹۰۴ هزار مودی اظهارنامه مالیاتی صفر داشتند اما در سال ۱۴۰۲ اظهارنامه مالیاتی خود را پُر کردند که در این خصوص از این اظهارنامه‌‌ها ۲۲ درصد زیر ۵ میلیون تومان بوده، ۲۰ هزار و ۲۰۳ نفر از ۵ تا ۱۰ میلیون تومان بوده و ۱۷ هزار و ۳۸۱ نفر نیز بیش از ۱۵ میلیون تومان بوده‌اند.

وی افزود: در سال گذشته ۱۷ هزار و ۷۰۳ میلیارد تومان، آمار وصول مالیاتی در کل کشور بوده که سهم وصولی استان آذربایجان‌ شرقی از آن در کشور ۲.۵ درصد بود. لذا در خصوص میزان فرارهای مالیاتی در استان نیز ۲ هزار و ۵۱۷ میلیارد تومان فرار مالیاتی در آذربایجان شرقی صورت گرفته است.

اروج‌زاده با اشاره به بررسی پرونده‌‌های مهم مالیاتی در شهرستان تبریز اظهار کرد: سهمیه وصولی به شهرستان تبریز ۷۵.۱۶ درصد است که اختصاص پیدا کرده و شهرستان مراغه نیز دومین رتبه در این راستا با ۳.۳۶ درصد به خود اختصاص داده است.

شناخته شدن ۱۸۷ فرصت سرمایه‌گذاری در استان آذربایجان شرقی

حیدر آخوندی، معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: در حوزه‌ سرمایه‌گذاری خارجی در دولت سیزدهم تعداد طرح‌‌های مصوب در استان ۲۸ طرح با اعتبار ۳۷۵ میلیون دلار بوده و طرح‌‌های جذب‌شده و تحقق‌یافته نیز ۲۲ طرح با اعتبار ۹۱ میلیون دلار بوده است. لذا در این راستا در این حوزه‌ علاوه بر ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران خارجی ۱۸۷ فرصت سرمایه‌گذاری نیز شناخته شده‌ است.

معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان ضمن اشاره به نرخ بیکاری در استان ادامه داد: نرخ بیکاری در استان آذربایجان شرقی در سال ۱۴۰۲، ۷.۱ درصد بوده که نسبت به سال ۱۴۰۰ که ۷.۶ درصد و سال ۱۴۰۱ که ۸.۳ درصد بوده کاهش پیدا کرده است.

آخوندی با اشاره به ثبت مجوزها اظهار کرد: ۱۶۷ هزار و ۵۷۳ درخواست مجوز از طریق درگاه ملی مجوزها از زمان راه‌اندازی این سامانه در استان ثبت شده که سعی بر این داریم تا به همه درخواست‌ها رسیدگی کرده و مورد بررسی قرار دهیم.

ایجاد شهرک‌های صنعتی تخصصی از برنامه‌های سازمان صمت استان در دولت سیزدهم

سهراب فیض‌زاده، مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان شرقی نیز در این نشست با بیان اینکه شرکت شهرک‌های صنعتی، شرکت دولتی است که در هر استان شکل گرفته است، گفت: آغاز و ادامه عملیات اجرایی شهرک‌های صنعتی چارایماق، اسکو، ملکان، شهرک صنعتی استاد عالی‌نسب، بهره‌برداری از فاز توسعه شهرک صنعتی شهید سلیمی، بعثت، بهره‌برداری از شهرک تخصصی سنگ، بهره‌برداری از ناحیه صنعتی علیشاه و... از جمله طرح‌های توسعه‌ای شهرک‌های صنعتی استان است.

وی در ادامه با بیان اینکه 57 شهرک صنعتی مصوب وجود دارد که 51 مورد از آن در مرحله واگذاری است، اظهار کرد: شهرک‌های صنعتی در 2 بخش انجام وظیفه می‌کنند که شامل تامین زیرساخت‌های صنعتی برای استقرار واحدهای صنعتی و پشتیبانی شرکت‌های صنعتی است

مدیرعامل شهرک‌های صنعتی استان ادامه داد: پنج هزار و 800 قرارداد واگذار شده که از این میان 3 هزار و 200 مورد در حال بهره‌برداری است و طرح‌های توسعه‌ای و ایجادی، زمینه اشتغال 62 هزار نفر را ایجاد خواهد کرد.

فیض‌زاده افزود: شهرک صنعتی اسکو عملیات خود را شروع کرده و شهرک صنعتی ملکان نیز با پیشرفت کاری 80 درصد در حال اجرا است و شهرک صنعتی چاراویماق نیز یکی دیگر از کارهای مهم دیگر است که تقریبا با سرعت قابل قبول به مرحله بهره‌برداری رسیده است.

وی تاکید کرد: فاز توسعه شهرک توسعه استاد عالی‌نسب که 11 هزار اشتغال را ایجاد خواهد کرد، شروع به کار کرده و فاز توسعه شهرک سلیمی به مرحله بهره‌برداری رسیده و البته شایان ذکر است که 400 هکتار از شهرک صنعتی بعثت به بهره‌برداری رسیده که زمینه اشتغال 16 هزار و 100 نفر را فراهم خواهد آورد.

فیض‌زاده تشریح کرد: بهره‌برداری از 3 مدول تصفیه‌خانه، ایجاد شهرک صنعتی شمال 2 مراغه، بناب 2، شهرک صنعتی مس ورزقان، فاز توسعه شهرک صنعتی آخولا، ناحیه صنعتی خاروانا در مناطق مرزی، ایجاد ناحیه صنعتی خواجه از دیگر اقدامات در دولت سیزدهم بود.

وی خاطرنشان کرد: 10 شهرک صنعتی غیردولتی در استان مورد بهره‌برداری رسیده و 15 مورد دیگر نیز در مرحله اخذ مجو و اجرا هستند که با طرح‌های توسعه‌ای و ایجاد شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی برای ۶۲ هزار نفر شغل ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان آذربایجان شرقی با اشاره به واحدهای به بهره‌برداری رسیده استان از ابتدای شهریور ۱۴۰۰ گفت: ۷۵۴ واحد با اشتغال ۱۱ هزار و ۳۵۲ نفر در استان با سرمایه‌گذاری ۱۴۳۵۲۶ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسیده است.

وی خاطرنشان کرد: شرکت شهرک صنعتی استان، ایجاد صنعتی شماره ۲ مراغه، شماره ۲بناب، شهرک صنعتی مس سونگون، فاز توسعه شهرک صنعتی آخولا، خاروانا و خواجه در برنامه‌های خود قرار داده است.

نظارت کامل گمرک‌های استان در کالاهای وارداتی

صادق نامدار، سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان آذربایجان شرقی نیز گفت: گمرک، گسترش ارتباطات بین‌المللی، انعقاد قراردها، قاچاق گمرک و حفاظ سلامت کالا و کالاهای زیان‌آور را در کنار وظایف تعریف‌شده خود دارد و قبل از اینکه کالایی وارد گمرک شود از طریق سازمان صمت، ثبت سفارش می‌شود و آن‌ها تعیین می‌کنند که چه کالاهای وارداتی از گمرک عبور کنند یا نه.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان آذربایجان شرقی افزود: صادرات استان در فروردین سال گذشته ۸۹ میلیون دلار بوده که این صادرات با افزایش ۲۷ درصدی امسال به ۱۱۳ میلیون دلار رسیده است.

وی با بیان اینکه بزرگترین گمرک استان، منطقه آزاد سهلان با ظرفیت 2 هزار هکتاری است، اظهار کرد: منطقه آزاد ارس با سنجش 250 ورود و 250 خروج کامیون، یکی از ظرفیت‌های بزرگ گمرکی در کشور محسوب می‌شود که در آینده تعرفه 4 هزار در صادرات استان انجام خواهد گرفت.

نامدار با اشاره به اینکه استان آذربایجان شرقی با 2 مرز نوردوز و نخجوان و مرز هوایی فرودگاه شهید مدنی تبریز، ارتباطات بین‌المللی گسترده دارد، گفت: گمرک تبریز، رویه‌های گمرکی فعال هستند و رویه واردات را پیاده‌سازی کرده و ظرفیت انبار 10 هزار مترمربع این گمرک، یکی از بزرگترین ظرفیت‌های انبارداری است و گمرک بناب نیز جزو 20 گمرک فعال کشور است.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان آذربایجان شرقی افزود: گمرک‌های استان در میزان صادرات رتبه 7 کشوری و در واردات رتبه 9 کشور را دارد که بیشترین صادرات استان در این ماه متعلق به گمرک تبریز به ارزش ۵۳ میلیون دلار، گمرک جلفا با ۲۳ میلیون دلار و گمرک سهلان با ۱۶ میلیون دلار سومین گمرک به لحاظ ارزش صادرات در استان است.

وی در ادامه تاکید کرد: فرودگاه شهید مدنی تبریز رو به رشد است و در سه سال گذشته نیز 145 میلیون دلار واردات شمش طلا از این طرق انجام گرفته که رتبه سوم در کشور را داریم.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان آذربایجان شرقی ادامه داد: پنج کشور با مجموع سهمی در حدود ۹۰.۸ درصد از وزن ۸۴.۳ درصد از کل ارزش صادرات استان را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در ادامه با اشاره بر ایجاد مخزن اختصاصی اقتصادی در پتروشیمی تبریز گفت: با ایجاد این مخزن ،4 میلیارد تومان هزینه های پتروشیمی کاهش می یاید که با ایجاد مخازن اقتصادی بالغ بر 50 میلیارد تومان صادرات پتروشیمی تبریز افزایش خواهد یافت.

نامدار خاطر نشان کرد: در سال گذشته بالغ بر ۳ میلیون و ۶۰۵ هزار تن کالا به ارزش ۲ میلیارد و ۵۰۶ میلیون دلار توسط شرکت‌های دانش بنیان صادرات انجام شده که سهم استان  ۲۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی با تاکید بر اینکه جهت کاهش زمان انجام کار و هزینه‌ها، گمرک استان به همه شرکت‌ها  انبار اختصاصی می‌دهد، گفت: در حال حاضر 78 هزار تن جنس در 5 انبار رفته که بخاطر این موضوع شرکت مربوطه 15 هزار میلیارد تومان کاهش هزینه را در بر داشته‌ است.

وی افزود: در حال حاضر ورود کالاهای عجیب و غریب را در گمرک‌های استان نداریم و عمده کالاهای وارداتی، گوشت گاو، کامیون‌های کشنده، ماشین‌آلات صنعتی میباشد و بعد از این موارد چوب و قطعات مفصلی و شمش طلا و کاکائو است.

وی در ادامه با بیان اینکه یکی از خدمات مهم گمرک به بخش تولید و واردکنندگان کالاهای اساسی و نهاده‌های دامی، انعقاد قرارداد انبارها و مخازن اختصاصی تحت کلید است، گفت: باتوجه به اینکه صادرات پتروشیمی تبریز در فروردین ماه سال گذشته ۴.۸ میلیون دلار بوده این رقم با انعقاد قرارداد افزایش یافته و مخازن اختصاصی به ۵.۷ میلیون دلار رسیده است.

نامدار ضمن اشاره به بزرگترین مقاصد صادراتی استان در فروردین ماه سال‌جاری اشاره کرد و گفت: ترکیه ۴۶ درصد به ارزش ۵۲ میلیون دلار، عراق ۱۵ درصد به ارزش ۱۷ میلیون دلار، ارمنستان ۱۲ درصد به ارزش ۱۴ میلیون دلار، آذربایجان ۶ درصد به ارزش ۷ میلیون دلار و گرجستان ۵.۳ درصد به ارزش ۶ میلیون دلار ارزش از کل صادرات استان را به خود اختصاص دادند.

وی به کشورهای طرف معامله واردات در فروردین ماه سال‌جاری اشاره کرد و افزود: این کشورها به ترتیب ترکیه، چین، امارات متحده عربی، آلمان و اسلواکی می‌باشند و کشورهای اسپانیا، ژاپن، برزیل و اسلوونی نیز به کشورهای مبدا اضافه شده است که در سال گذشته به ۵۴ کشور صادرات داشتیم که امسال به ۵۷ کشور افزایش پیدا کرده و کشورهای اتریش( مواد غذایی)، اردن(شیر کنسانتره، سیب و کشمش انگوری) و اسلواکی (کشمش و سنگ مرمر) جزو مقاصد جدید صادراتی استان است.

سرپرست حوزه نظارت گمرکات استان آذربایجان شرقی به عمده کالاهای وارداتی استان در فروردین ماه سال‌جاری اشاره کرد و گفت: گوشت گاو به ارزش ۱۸ میلیون دلار که سهمی بالغ بر ۲۲ درصد از کل ارزش استان است، کامیون‌های کشنده به ارزش ۱۶ میلیون دلار با ۲۰ درصد و ماشین آلات و وسایل مکانیکی با ۹ میلیون دلار سهم ۱۱ درصدی را به خود اختصاص داده است.

خبرنگار : کوثر حسنی, علی قنبری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار