گفت‌وگو با معلم نمونه تربیت‌بدنی استان آذربایجان شرقی؛

از مهارت تا پژوهش، نماد پویایی جامعه

دانش‌آموز، زمین زراعی و حاصلخیزی است که هر چه بکاری آن را برداشت می‌کنی

تبریز (پانا) - مهارت و تلاش معلم ورزش در کنار پژوهش‌محور بودن برای داشتن جامعه‌ای پویا و پیشرفته را به اثبات رسانده است.

کد مطلب: ۱۴۷۰۷۶۱
لینک کوتاه کپی شد
از مهارت تا پژوهش، نماد پویایی جامعه

مهداد نمازی، متولد سال 57 و اهل شهرستان بیله‌سوار مغان استان اردبیل، مربی تربیت‌بدنی و معلم نمونه استان، متاهل بوده و دارای 2 فرزند است. وی که مدرک تحصیلی دکترای تخصصی مدیریت ورزشی - گرایش مدیریت راهبردی در سازمان‌ها و رویدادهای ورزشی دارد از سال ۱۳۸۴ به عنوان دبیر درس تربیت‌بدنی به استخدام آموزش و پرورش منطقه پارس‌آباد مغان درآمده و پس از ۴ سال خدمت در آن شهرستان به منطقه بیله‌سوار مغان و پس از طی ۱۰ سال خدمت در آن منطقه در سال ۱۳۹۹ به آموزش و پرورش ناحیه ۳ تبریز انتقال یافته است.

نمازی از سال ۱۳۸۵ تاکنون به عنوان مدرس دانشگاه‌های مختلف استان اردبیل و همچنین مدرس دوره‌های ضمن خدمت فرهنگیان استانی و منطقه‌ای، تدریس داشته و 3 بار، عنوان معلم نمونه استانی و منطقه‌ای شده و مدت ۱۰ سال، سرگروه درس تربیت‌بدنی در سال‌های گذشته را در کارنامه خود دارد و عناوین مختلفی از جمله کسب مقام در جشنواره الگوهای برتر تدریس درس تربیت‌بدنی، جشنواره طرح درس‌نویسی، جشنواره تجربه‌گردانی، مسابقات علمی- تخصصی، مسابقات مختلف ورزشی، ارزیاب در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش، داور در مسابقات و جشنواره‌های استانی (داور جشنواره الگوهای برتر درس تربیت‌بدنی، مسابقات علمی - تخصصی، بومی - محلی و...) را دارد.

وی که در طول تدریس، دانش‌آموزان زیادی را در عرصه تعلیم و تربیت، تربیت‌بدنی و ورزش، آموزش داده از سال ۱۳۹۸ با اوج‌گیری، شیوع و گسترش ویروس کرونا در کشور همراه با سایر دبیران و آموزگاران تربیت‌بدنی در آموزش‌های مجازی با تولید محتوای درس تربیت‌بدنی فعال بوده و عناوین مختلف استانی را به دست آورده و هم‌اکنون به عنوان دبیر درس تربیت‌بدنی در مدارس متوسطه ناحیه ۳ کلانشهر تبریز مشغول خدمت و تدریس است.

این دبیر نمونه در سال تحصیلی ۱۴۰۳-۱۴۰۲ پس از ارائه مدارک و مستندات و پس از ارزیابی داوران و ارزیابان ناحیه‌ای، استانی و کشوری و طی مراحل مختلف از جمله تدریس حضوری، موفق به اخذ امتیاز قابل قبول شده و به عنوان معلم نمونه استانی (راه‌یافته به مرحله کشوری) انتخاب شد.

این دبیر ورزش نمونه در گفت‌وگو با پانا از تجربیات دوران معلمی خود می‌گوید.

مهداد نمازی

 

معلمی را تعریف کنید؟

اول از همه باید عرض کنم که معلم اول هر انسان، پدر و مادرش است. با کسب اجازه از همه بزرگان، دست پدر و مادرم را می‌بوسم و آرزوی صحت و سلامتی از خداوند منان برایشان دارم. اگر معنای لغوی معلم را بگوییم، یعنی تعلیم‌دهنده و آموزش‌دهنده اما معلم در مفهوم واقعی، هدایتگر و روشن‌دهنده هزاران فرد است که می‌خواهد آن‌ها را از تاریکی به روشنایی سوق دهد.

چرا شغل معلمی را انتخاب کرده‌اید؟

علاقه‌مندی و اشتیاق به یاددهی و یادگیری در دوران نوجوانی در وجودم پنهان شده بود. چرا که همیشه به دنبال آموزش و درس دادن به اشخاص یا افرادی دیگری بودم و احساس می‌کردم از این طریق بیشتر می‌توانم مسیر یادگیری را هموار کنم. بنابراین به دنبال این راه بودم که بتوانم درگیر کلاس، آموزش و یاددهی دانش‌آموز باشم و ایجاد انگیزه و علاقه باعث شد که به مسیر معلمی بروم و این شغل را انتخاب کنم و دوست داشتم با شخصیت‌های مختلف دانش‌آموزی درگیر باشم.

از نظر شما یک معلم چه ویژگی‌های شاخصی می‌تواند داشته باشد؟

اولین و مهمترین ویژگی شاخص معلمی، علاقه به تدریس و کلاس درس است. معلم هر چقدر هم سواد علمی داشته باشد اما حوصله و علاقه به کلاس نداشته باشد قطعا مثمر ثمر نخواهد بود و باید از کلاس و درس گفتن لذت برد و با علاقه تدریس کرد اما شاخص‌های دیگری هم است که نباید نادیده گرفت؛ روحیه همکاری و همدلی، صبر و استقامت، متانت، نظم و وجدان کاری، آراستگی ظاهری، وقت‌شناسی و احترام متقابل.

طلایی‌ترین دانش‌آموز از نظر شما کدام دانش‌آموز است؟

دانش‌آموزی که وقت را از هر چیزی ارزشمند بداند، از فرصت‌های پیش‌آمده، نهایت استفاده را کرده باشد، به دنبال خلق فرصت برای خود و دیگران است و ارزش‌های انسانی و اخلاقی را به درس و کلاس گره می‌زند. ضمن اینکه ادب و احترام را بر هر چیزی مقدم و برتر می‌داند. به هر حال طلایی‌ترین دانش‌آموز از نظر من، خلاق و مبتکر بودن آن است‌‌.

مهداد نمازی

سوال مهمی که پیش می‌آید این است که چرا معلم نمونه شده‌اید؟

به نظرم تمام معلمان و همکاران تلاشگر این کشور، معلم نمونه هستند چرا که با جان و دل زحمت می‌کشند و سخت در تلاش هستند و در پیشگاه همه این عزیزان، زانوی ادب خم می‌کنم و دست هر تک‌تک این استادان را می‌بوسم اما نحوه انتخاب بنده به عنوان معلم نمونه مربوط به ارائه مدارک و مستندات مثبت بر اساس شیوه‌نامه و دستورالعمل اجرایی و ارسالی از وزارت آموزش و پرورش بوده که این روش برای اولین بار در کشور اجرا می‌شد. نظر اولیا و دانش‌آموزان در این روش به‌طور مستقیم تاثیر داشت و پس اخذ امتیاز لازم در بین همکاران آموزشگاه، موفق به ورود به مرحله ناحیه‌ای، استانی و کشوری شدم و در هر مرحله، مصاحبه و تدریس حضوری در حضور ارزیابان و داوران بود که موفق به اخذ امتیازات لازم شده و بدین ترتیب معلم نمونه استانی (راه‌یافته به مرحله کشوری) شناخته شدم.

بهترین خاطره‌ای که در دوران معلمی برای شما ثبت شده؟

دوران معلمی، پر از خاطرات خوب و بهتر است اما یکی از خاطراتی که همیشه در ذهنم جاری است به آذر سال ۱۳۸۸ برمی‌گردد. در یک روز پاییزی و نسبتا سرد در بیرون از کلاس درس، دانش‌آموزان (پایه دهم)  مشغول فعالیت ورزشی و بازی فوتبال بودند که ناگهان یکی از دانش‌آموزان از حال رفت تا جایی که هیچگونه علایم حیاتی در آن دیده نمی‌شد اما بنده به عنوان دبیر درس تربیت‌بدنی علی‌رغم اینکه واحدهای درسی کمک‌های اولیه و آسیب‌شناسی ورزشی را گذرانده بودم با توکل بر خدا و اعتماد به نفسی که در خودم دیدم، توانستم قبل از رسیدن اورژانس با یک احیای قلبی - ریوی CPR به آن دانش‌آموز نجات دهم و ضربان قلب آن دانش‌آموز دوباره به تپش بیفتد و از این کار خودم خیلی لذت بردم چرا که یک نفر را از مرگ حتمی نجات دادم.

در خصوص مطالعه و پژوهش چه نظری دارید؟ سبک زندگی خودتان را در این موضوع بیان کنید.

مطالعه و پژوهش، مختص به چند روز و زمان خاصی نیست. برای اینکه بتوانیم سواد علمی و عملی خودمان را بالا نگه داریم باید همیشه تحقیق و مطالعه داشته باشیم چرا که تحقیق و پژوهش باعث می‌شود در تخصص خودمان به‌روز و هر لحظه آماده جواب دادن به سئوالات مطرح‌شده باشیم.

فکر می‌کنید سهم جامعه در کنار معلمین در خصوص تربیت نسل فردا چیست؟

جامعه پویا در کنار معلم نسبت به تربیت نسل فردا سهم به‌سزا و نقش مستقیمی دارد که این موضوع مانند خیلی از مسائل دیگر روند مثبتی را در پیش گرفته است. اگر جامعه نسبت به مدارس، دانش‌آموزان و معلمان، دید مثبتی داشته باشند قطعا نسل فردای رو به رشدی خواهیم داشت.

مهداد نمازی

در خصوص ورزش و نشاط و شادابی در کلاس و مدرسه، کمی با ما سخن بگویید.

سوال بسیار بسیار عالی را پرسیدید و به نوعی می‌توان گفت که منتظر این نوع سوال بودم. چرا که خودم هم ورزشکار و هم دبیر درس تربیت‌بدنی هستم و چاره بسیاری از مشکلات دانش‌آموزان را در ورزش و فعالیت بدنی می‌دانم. امروزه زندگی ماشینی و آپارتمان‌نشینی از یک طرف و وجود فقر حرکتی و کم‌تحرکی از طرف دیگر باعث شده که اضافه وزن دانش‌آموزان بیشتر به چشم بیاید و به دنبال آن انواع بیماری‌های غیرواگیر مانند استرس، اضطراب، دیابت و بیماری‌های مفصلی به سراغ دانش‌آموزان بیاید. به هر حال به نظر می‌آید میزان فعالیت بدنی و ورزشی در مدارس و زنگ تربیت‌بدنی باید افزایش یابد و به نوعی دانش‌آموزان را به تحرک و فعالیت وادار کنیم. سخن کوتاه اینکه بهترین گزینه برای مدرسه شاداب و سالم، ورزش و تفریح است.

در مورد کلماتی که گفته شده هر توصیفی به ذهنتان می‌رسد بفرمایید.

دانش‌آموز: زمین زراعی، حاصلخیز و ارزشمندی است که هر چه بکاری آن را برداشت خواهی کرد.

سکوت: صبر و استقامت در برابر مشکلات که خداوند منان برای شما ارزانی داشته است‌.

نمره: مقیاس اندازه‌گیری که هر شخص بر اساس آن سنجیده می‌شود‌.

خلاق: کسی که بی‌ارزش‌ها را باارزش می‌کند و مهارت و دانایی دارد.

امتحان: روزی است که می‌خواهیم خودمان را محک بزنیم و سدی بزرگ که باید از آن عبور کنیم.

تنبیه: گزینه‌ای که هیچ وقت جواب نداده و اگر استفاده کنیم، مخرب است.

تشویق: کاری است که همه می‌خواهند و پاسخ تلاش و کوشش خوبی‌ها است.

و در آخر کلام ضمن تشکر از حضور گرم خبرگزاری پانا؛ از مدیریت آموزش و پرورش ناحیه ۳، کارشناس‌مسئول تربیت‌بدنی، مدیریت دبیرستان پرفسور حسابی، همسر و همکار ارزشمندم که صمیمانه در کنار بنده بوده‌اند و از هرگونه راهنمایی و پشتیبانی دریغ نفرموده‌اند، کمال تشکر و قدردانی را دارم.

خدایا چنان کن سرانجام کار      تو خشنود باشی و ما رستگار

دانش‌آموز خبرنگار: کوثر حسنی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار