معاون آموزشی وزارت بهداشت منصوب شد

تهران (پانا) - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در حکمی دکتر علی اکبر حقدوست را به عنوان معاون آموزشی این وزارتخانه منصوب کرد.

کد مطلب: ۹۹۲۲۳۴
لینک کوتاه کپی شد
معاون آموزشی وزارت بهداشت منصوب شد

به گزارش روابط عمومی وزارت بهداشت، در متن حکم وزیر بهداشت خطاب به دکتر حقدوست آمده است: انتظار می‌رود در جایگاه حساس کعاونت آموزشی، موارد ذیل را که از قبل نیز شروع شده پیگیری و محقق فرمائید.

۱-با توجه به تاثیر مولفه‌های اجتماعی موثر بر سلامت، جامعه محور شدن آموزش علوم پزشکی یک ضرورت اجتناب ناپذیرست. انتظار می‌رود با جدیت و همت بی‌وقفه مدل علمی این حرکت زیربنائی طراحی و اجرا شود. طرح جدید «هرخانه یک پایگاه سلامت» و ادغام آموزش جامعه‌نگر در این طرح بنیادین از آثار ماندگار در ایام باقیمانده دولت محترم خواهد بود.

۲-بدلیل مشغله فراوان روسای محترم دانشگاه‌ها پرداختن به بخش درمان و حل و فصل مشکلات مالی دانشگاه‌ها، بخش آموزش دچار غفلت مزمن شده است.

اینجانب تلاش می‌کنم با اصلاح هرچه زودتر ساختار اداره دانشگاه‌ها و همچنین روان‌سازی گردش مالی و وصول مطالبات سازمان‌های بیمه‌گر از این دغدغه‌ها بکاهم. مع الوصف توجه ویژه جنابعالی به امر آموزش و نظارت مستمر بر کیفیت آن می‌تواند آموزش علوم پزشکی را از آسیب‌پذیری بیشتر برهاند.

ضروریست شیوه پذیرش دانشجو، مهارت آموزی، نحوه ارتقاء اساتید، شیوه انتخاب هیأت بورد، طول دوره‌های آموزشی، نسبت و تعداد رشته‌ها و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، روش‌های انگیزشی و ده‌ها مورد دیگر در دانشگاه‌ها بازنگری شود.

سرعت عمل در این مباحث اساسی بسیار حائز اهمیت است و ضروریست با نظرخواهی از اعضاء هیات علمی دانشگاه‌های سراسر کشور با برگزاری نشست و تشکیل کمیته‌های متعدد هرچه زودتر راهکارهای اساسی را بیابیم.

۳- در سال‌های اخیر بدلیل جایگاه اجتماعی و بعضا اقتصادی رشته‌های علوم پزشکی تلاش در کسب صندلی در دانشکده‌ها تبدیل به رقابتی فراتر از رقابت ‌های علمی گشته و مداخلات شیوه‌های غیر اخلاقی را سبب شده است. ضروریست با طراحی ساز و کارهای نظارتی مستمر و همکاری دستگاه‌های ذیربط به پایش این موارد بپردازید تا شائبه بی‌عدالتی در آموزش علوم پزشکی و بازشدن هرگونه روزنه ورود دانشجو با اهرم‌هایی غیر از هوشمندی و بضاعت علمی مرتفع گردد. صندلی دانشگاه باید جایگاه فرزندان با استعداد کشور از همه اقشار و طبقات اجتماعی و بدون امکان استفاده از هرگونه رانت باشد.

۴-حضور معاونان محترم آموزشی دانشگاه‌ها در مراکز درمانی و بیمارستان‌های دانشگاهی کمرنگ است. ضرورت دارد معاونان آموزشی با سرکشی مستمر شیوه درمان در بیمارستان‌های دانشگاهی را ارزیابی و هرگونه کاستی را مرتفع کنند. شیوه درمان در بیمارستان دانشگاهی حاصل نحوه آموزش درست و یا نادرست است که معاونان آموزشی نقش اساسی در این امر مهم دارند.

۵-اخلاق پزشکی به عنوان جزء تفکیک ناپذیر آموزش متاسفانه مورد توجه ویژه قرار نمی‌گیرد. در برخوردهای سرزده اینجانب به مراکز بیمارستانی بعضا" شاهد عدم رعایت موازین کامل اخلاقی در رده‌های مختلف می‌باشم. احترام به مردم اعم از بیمار و یا همراه وی و همچنین اساتید از الزامات آموزش در کلیه رشته‌ها، بخصوص رشته‌های علوم پزشکی است که لازمست مورد مداقه بیشتر قرار گیرد.

۶-بلاتکلیفی در شرح وظایف بیمارستان‌های آموزشی بعضا" موجب سرگردانی مردم می‌شود. برای مثال تعیین تکلیف و شرح وظایف متخصص طب اورژانس و مرزبندی آن با وظایف انترن، رزیدنت و اساتید در بخش اورژانس بیمارستان‌های دانشگاهی از ضرورت‌هایی است که اینجانب از مدت‌ها قبل دنبال می‌کنم و ضروت دارد با هماهنگی معاون درمان، نحوه اداره اورژانس در بیمارستان‌های دانشگاهی تعیین تکلیف شود.

۷-تهیه مطالب آموزشی برای همه گروه‌های هدف بخصوص در مورد بیماری‌های شایع واگیر و غیر واگیر، ارتقاء کیفیت زندگی در مورد سالمندان و دیگر گروه‌ها، جمعیت و آثار ناشی از آهنگ رشد کند و منفی آن از رسالت‌های آن معاونت است که لازمست با پرهیز از مدیریت جزیره‌ای و به نحو ادغام یافته با هماهنگی معاونت‌های بهداشت، درمان، پژوهش و دیگر معاونت‌های ذیربط اقدام کنید.

۸-استفاده از روش‌های نوین آموزشی، دانشگاه مجازی و آموزش از راه دور و بهره‌گیری از ظرفیت‌های فضای مجازی برای کلیه گروه‌‌های هدف از مسئولیت‌های اساسی آن معاونت است که باید مورد توجه قرار گیرد.

۹-تعریف جایگاه علمی طب سنتی و طب مکمل در آموزش علوم پزشکی و ادغام آن در نظام ارائه خدمت و تعیین محلی برای ارائه این خدمات در بیمارستان‌های دانشگاهی از ضرورت‌های اجتناب ناپذیر است. بدیهی است در صورتیکه جنابعالی و همکاران ارجمندتان عالمانه به این امر مهم نپردازید بی‌تردید مورد دست اندازی و تاخت و تاز افراد غیر علمی، غیر حرفه‌ای و سودجو قرار خواهد گرفت و مردم نیز از این بابت زیان خواهند کرد.

۱۰-قرار گرفتن دانشگاه‌ها در تراز بین المللی، خلق ثروت با پیوند آنها با پارک‌های علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش آفرینی در اقتصاد ملی نیز مقوله‌ای است که برنامه، پیگیری مستمر و هماهنگی بیشتری با معاونت محترم پژوهشی را می‌طلبد و شایسته است در این راستا نیز گام‌های موثری برداریم.

توفیق جنابعالی را از خداوند بزرگ مسئلت دارم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار